Anna Hryciuk

Potrzebujesz rady?
Szukasz pomocy?
Zagubiłeś się w natłoku spraw?
Stawiasz sobie pytania, na które nie znasz jeszcze odpowiedzi?

Zapraszam do siebie! Razem stawimy czoła znakom zapytania 🙂

mgr Anna Hryciuk

Godziny pracy pedagoga

31 maja Światowy Dzień Bez Papierosa

31 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Papierosa. Przymiotnik „ światowy” oznacza, że dotyczy wszystkich ludzi na całej ziemi. Zwraca również uwagę na poważny problem związany z paleniem papierosów, które mają bardzo szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. W papierosach znajduje się silnie uzależniająca nikotyna, a dym papierosowy zawiera ponad 4000 szkodliwych substancji, z których 40 jest rakotwórczych . Na pewno słyszeliście o Marii Skłodowskiej Curie, polskiej Noblistce, która odkryła dwa promieniotwórcze pierwiastki-polon i rad. Jeden z nich-polon- wdychacie paląc papierosy. Inny składnik, to aceton, trujący rozpuszczalnik, zawarty w zmywaczach do paznokci. Kolejne to: naftalina- środek na mole, DDT- silnie trujący środek owadobójczy, amoniak-mocna substancja rozpuszczająca nawet metale, kadm- środek rakotwórczy wykorzystywany w budowie reaktorów jądrowych, metanol-silnie trujący alkohol i tlenek węgla. Czy wymienione substancje mogą być składnikami przepisu na zdrowie i długie życie? Zdaniem lekarzy i moim- zdecydowanie nie!

A jaka jest Wasza wiedza na temat e-papierosów? Może daliście sobie wmówić, że ich palenie nie ma żadnego wpływu na Wasze zdrowie? Jeżeli tak-warto to sprostować, ponieważ palenie papierosów elektronicznych również wpływa szkodliwie na nasz organizm. Zależy to przede wszystkim od zawartej w nich uzależniającej nikotyny, która odkłada się w mózgu oraz chemicznych mikrosubstancji ( glikol, sztuczne aromaty) oblepiających pęcherzyki płucne oraz krtań. Istnieją udokumentowane przypadki zatruć i coraz częściej spotykanych problemów oddechowych wywołanych paleniem e-papierosów.

Na koniec, chciałabym skłonić Was do krótkiej refleksji. Paląc, zabieracie sobie dwie cenne dla każdego człowieka rzeczy- zdrowie i wolność. Oddajecie je koncernom tytoniowym sięgając po papierosa, czy to z ciekawości, czy za namową kolegów, nie zdając sobie sprawy, że nałóg zaczyna sprawować nad Wami kontrolę. A wolność-to brak uzależnień.

Tego Wam życzę-365 dni bez papierosa!

Anna Hryciuk


Stres przed egzaminem

Niedawno poznaliście datę tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Myślę, że niektórzy z Was odetchnęli z ulgą… czekanie i niepewność potrafią być bardzo stresujące. Podobnie jak sam egzamin. Starajcie się jednak nie myśleć o nim w taki sposób. Jest on początkiem nowego etapu w Waszym życiu, pierwszym krokiem do realizacji nowych celów, spełniania marzeń, podejmowania samodzielnych decyzji, poznawania nowych ludzi i nowych siebie. Warto podejść do niego z optymizmem i bez większych obaw.

Gdyby jednak stres się pojawił w załączonej infografice znajdziecie informacje, jak możecie go oswoić.

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY

Anna Hryciuk- pedagog szkolny


Jak się przygotować do egzaminu ( i nie tylko)?

Egzamin ósmoklasisty zbliża się dużymi krokami. W normalnych warunkach już dawno mielibyście go za sobą. Obecna sytuacja wymogła jednak zmiany, które dotyczą również nauki i życia szkolnego. Jeszcze kilka miesięcy temu nikt z nas nie wpadłby na pomysł, że będzie uczył się w domu. Nauka zdalna, bez klasy, ławek i dzwonków na lekcję? To wydawało się niemożliwe. Pokazujecie jednak, że jesteście odpowiedzialni i pracowici, potraficie się zdyscyplinować i wypełniać swoje obowiązki. W imieniu wszystkich nauczycieli bardzo Wam za to dziękuję. Może czasem brakuje Wam motywacji, jesteście rozleniwieni, a piękna pogoda zachęca do porzucenia książek, pamiętajcie jednak, że właściwe nastawienie i emocjonalne zaangażowanie, spowodują, że nauka stanie się przyjemniejsza.

Dzisiaj mam dla Was kilka podpowiedzi dotyczących efektywnego wykorzystania czasu, który pozostał do egzaminu ósmoklasisty. Pierwsza moja rada dotyczy tego, żebyście byli dla siebie dobrzy, chwalili siebie za dobrze wykonaną pracę, przestali się krytykować i podcinać sobie skrzydła. To bardzo zaniża samoocenę! Myślcie pozytywnie o sobie i o innych. Nie traktujcie nauki, jak przykrego obowiązku. Pamiętajcie- nastawienie wpływa na nasze myślenie, ono zaś na emocje, a te na nasze zachowanie.

Resztę wskazówek znajdziecie w infografice.

Proponuję Wam również wykonanie TESTU, który określi, jaki styl uczenia preferujecie i który z kanałów uczenia się jest Waszym kanałem dominującym. To bardzo pomaga w nauce.

Anna Hryciuk


Na pewno wiesz, że osoby niepełnosprawne mają takie samo prawo do godnego życia, poszanowania ich praw i tolerancji, jak Ty. Może czasem nie wiesz, jak się wobec  nich zachować, jesteś skrępowany, nie chcesz  ich urazić oferowaną pomocą. Może nawet trochę się wygłupiasz, żeby ukryć tą niepewność, mówisz rzeczy, których później żałujesz… Jestem jednak pewna, że masz w sobie gotowość i chęć do pomagania osobom niepełnosprawnym. Aby Ci to ułatwić udostępniam poradnik „Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością”, w którym znajdziesz podpowiedź, jak prosto i łatwo możesz nawiązać z nimi kontakt oraz współdziałać i współpracować w różnego rodzaju sytuacjach życiowych.

Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością

Urządzenia ekranowe

Urządzenia ekranowe, do których zaliczamy między innymi smartfony i tablety towarzyszą nam każdego dnia. Używane z umiarem i w sposób świadomy są atrakcyjnym i ważnym elementem życia dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Szczególnie dostrzegamy to w obecnej sytuacji, kiedy urządzenia te wykorzystujemy do pracy zdalnej lub zdalnego nauczania. Ułatwiają nam one również podtrzymywanie relacji społecznych, w tym kontaktów z rodziną i przyjaciółmi. Pamiętać jednak należy, że mimo usprawiedliwienia zaistniałą sytuacją, nadmiar urządzeń ekranowych nadal pozostaje zagrożeniem. Dotyczy to zarówno czasu spędzanego przed ekranem, jak i treści, z którymi stykają się dzieci.

Opracowanie domowych zasad ekranowych pozwala na wprowadzenie ładu i porządku w codzienności przepełnionej korzystaniem z urządzeń cyfrowych. Istotnym ich założeniem jest to, że dotyczą wszystkich członków rodziny. Być może na początku ich stosowania napotkacie Państwo problemy, jednak ich wprowadzenie wzmocni waszą rodzinę, pozwoli budować mocne więzi i uważną relację z dzieckiem, a także stanie się czynnikiem chroniącym dziecko przed zachowaniami ryzykownymi w sieci, w tym przed nadużywaniem internetu.

Zasad nie musi być dużo. Warto, aby uwzględniały ramy czasowe używania urządzeń ekranowych, różnorodność aktywności,odpoczynek i regenerację, czas i przestrzeń dla rodziny, kontrolę rodzicielską, edukację na temat zagrożeń w Internecie.

Pamiętajcie, drodzy Rodzice małych ( i starszych) dzieci , również o tym, że jesteście dla nich wzorem i przykładem. Skupieni na telefonach, powiadomieniach, wiadomościach tracicie to, co najcenniejsze-czas ze swoim dzieckiem. Umożliwianie kontaktu z urządzeniami cyfrowymi dzieciom poniżej 2 roku życia wpływa negatywnie na ich rozwój, a nadużywanie Internetu w przyszłości jest między innymi efektem zbyt wczesnego kontaktu z mediami lub niezaspokojonych potrzeb emocjonalnych. Kiedy dziecko płacze-przytul, okaż czułość-nie uspokajaj bajką w internecie. Kiedy czekasz w poczekalni u lekarza, na starsze rodzeństwo na szkolnym korytarzu-rozmawiaj o tym, co widzisz za oknem, grajcie w gry słowne itp. Buduj bliską relację z dzieckiem opartą o życzliwą i uważną rozmowę, bądź ciekawy swojego dziecka, dzięki czemu nauczysz się rozpoznawać jego potrzeby i adekwatnie na nie odpowiadać.

Domowe zasady ekranowe
Ustalamy domowe zasady ekranowe

Fortuna kołem się toczy…

Gdybyście nie mieli już pomysłów na to, co robić z wolnym czasem,  zdajcie się na koło fortuny.  Ja muszę posprzątać biurko;)

Co dziś zrobię? – koło fortuny

Rusz mózg

Rusz mózg – zachęcam do lektury.


Telefon zaufania

Przypominam, że w razie pojawienia się problemów, z którymi nie możecie sobie poradzić, trudności rodzinnych, rówieśniczych, doświadczania przemocy, w tym cyberprzemocy macie do dyspozycji bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Każdego dnia, 24 godziny na dobę możecie dzwonić pod numer  116 111 lub pisać na adres 116111.pl. Czekają na was specjaliści, którzy służą wsparciem   i pomocą w rozwiązaniu pojawiających się trudności. Pamiętajcie! Każdy problem, każda sytuacja wywołująca w was silne emocje są warte tego, aby o nich porozmawiać.

Poza tym pod bezpłatnym numerem telefonu  800 080 222 działa całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży i ich rodziców. Swoją pomoc oferują psychologowie, pedagodzy i prawnicy. Pod adresem www.liniadzieciom.pl znajdziecie wykaz dyżurów osób świadczących pomoc w poszczególnych dniach.

Szanowni Rodzice, przypominam, że w zakładce pedagog szkolny znajdziecie adresy i numery telefonów do placówek i instytucji  świadczących pomoc dziecku i rodzinie.

Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Białej Podlaskiej świadczy w obecnej sytuacji pomoc telefoniczną pod numerem telefonu  83 343 31 23.

Anna Hryciuk   –   pedagog szkolny


Rozwijanie motywacji u dziecka

Udostępniam Państwu poradnik na temat sposobów rozwijania motywacji dziecka do nauki, co jest szczególnie ważne w sytuacji zamknięcia szkoły i konieczności nauki w domu. Zachęcam wszystkich rodziców i opiekunów naszych uczniów do zapoznania się z tymi informacjami. Mają one pomóc wszystkim w dostosowaniu się do nowej sytuacji

Rozwijanie motywacji u dziecka

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

Samodzielna nauka w domu wymaga od nas niewątpliwie bardzo dużej samodyscypliny i – o czym już pisałam – dobrze rozwiniętej motywacji wewnętrznej. Pozbawieni perspektywy niezapowiedzianej kartkówki, sprawdzianu, czy odpytania przez nauczyciela stajemy się bardziej swobodni, przeceniamy swoje możliwości, niewłaściwie gospodarujemy wolnym czasem, mamy tendencje do odkładania wszystkiego na jutro… W konsekwencji w ostatnim dniu zdalnego nauczania może okazać się, że mamy mnóstwo zaległości i bardzo mało czasu na ich nadrobienie. Jak sobie pomóc w tej sytuacji?  To jasne- trzeba mieć plan! Oto małe podpowiedzi do tego, jak uczyć się skutecznie w warunkach domowych.

Pozbądź się „rozpraszaczy”

Zanim rozpoczniesz naukę, schowaj do pudełka lub szuflady wszystkie „rozpraszacze” uwagi: telefon, pilot od telewizora, smartwatch. W pomieszczeniu, w którym się uczysz, powinna panować cisza.

Nie odkładaj nauki „na później”

Tym, co najbardziej blokuje w przyswajaniu wiedzy, jest świadomość ogromnej ilości materiału. Zaczynając wcześniej i ucząc się systematycznie, nie musisz pochłaniać niewyobrażalnych porcji wiedzy w krótkim czasie. Odwlekanie nauki powoduje nawarstwianie się materiału, który trzeba jeszcze powtórzyć i ogromny stres. Pamiętaj, że efektywnie znaczy systematycznie!

Ucz się partiami

Nauka jest dużym wysiłkiem dla umysłu. Po pewnym czasie nauki „non stop” mózg zaczyna pracować na zwolnionych obrotach i zapamiętuje mniej. Dlatego łatwiej przyswoisz sobie małe porcje materiału, ucząc się regularnie. Naukę zaczynaj od najtrudniejszych lub najnudniejszych przedmiotów, przeplataj naukę przedmiotów ścisłych z humanistycznymi.

Trenuj pamięć i koncentrację

Przeznaczaj na trening tylko 5 minut dziennie. Nauczysz się szybciej skupiać i zaczniesz popełniać mniej błędów podczas rozwiązywania zadań. Oto kilka propozycji ćwiczeń:

Umyj zęby lewą ręką

Jeśli na co dzień wszystko robisz prawą ręką, wykorzystaj lewą! To pobudzi mózg do intensywnej pracy, a Ciebie zmusi do większej koncentracji. Jeśli przeważnie zaczynasz od porannego prysznica, to tym razem w pierwszej kolejności zjedz śniadanie.

Policz w myślach od 100 do 1.

Jeśli udało Ci się bez problemu, spróbuj policzyć od 100 do 1, ale co 3 liczby: 100, 97, 94 itp.

Narysuj artykuł

Wybierz sobie dowolny krótki artykuł z gazety lub Internetu. Przeczytaj go uważnie i na jego podstawie narysuj najważniejsze informacje w formie mapy myśli. Wróć do rysunku następnego dnia i spróbuj opowiedzieć treść tekstu tylko na podstawie rysunkowej notatki. Jak dużo udało się zapamiętać?

Zapisuj, notuj, obklejaj pokój

Wbrew pozorom, to wcale nie jest strata czasu! Łatwiej zapamiętasz rzeczy, które notujesz. Na egzaminie szybko przypomnisz sobie, że wzór, którego potrzebujesz do rozwiązania zadania, wisi nad Twoim biurkiem i został napisany zielonym flamastrem. Od tego już tylko mały krok do przypomnienia sobie całego wzoru.

Mów do siebie

Powtarzanie na głos znacznie przyspiesza zapamiętywanie informacji. Powtarzać należy głośno  i często. Dobrym sposobem jest przepytywanie samego siebie.

Nie lekceważ pozornie łatwych tematów

Bez kilku powtórzeń i wyraźnej intencji nauczenia się czegoś, nawet najprostsze rzeczy wylecą  z głowy.

Istotne znaczenie ma również higiena pracy i organizacja nauki. Staraj się siadać do nauki wypoczęty, wyspany, nie głodny i nie przejedzony. Wietrz pokój, zadbaj o wygodne krzesło, czyste biurko lub stół. Ważne, aby miejsce do nauki było ciche i spokojne. Pozbądź się wszystkiego, co może cię rozpraszać-wyłącz radio, telewizor, telefon wynieś do drugiego pokoju. Nic nieznaczące dla ciebie zerkanie co chwila w telefon, tak naprawdę rozprasza cię i nie pozwala się skupić. Ile takich „chwilowych” zerknięć towarzyszy twojej nauce? Pięć, dziesięć, dwadzieścia? Wiesz ile to minut? Tym, co na pewno pomoże ci w racjonalnej nauce jest właściwe planowanie nauki. Zrób plan, według którego chcesz się uczyć, a przekonasz się ile na tym zyskasz.


Dla zainteresowanych udostępniam tutorial dotyczący domowej szkoły

Domowa szkoła

Mam nadzieję, że skorzystacie z moich propozycji, a nauka w domu, w tej nowej dla nas sytuacji, nie będzie  sprawiała wam trudności. To czas, w którym możecie odkryć swoje umiejętności i zdolności, sprawdzić się jako organizatorzy swojego czasu, trenerzy motywacji wewnętrznej. Pamiętajcie! Wiecie, umiecie, potraficie! Musicie tylko chcieć.

Rodzice młodszych uczniów, to wskazówki również dla Was. Zadbajcie o to, aby nauka zdalna przynosiła Waszym dzieciom dużo radości i satysfakcji. Nie przedstawiajcie jej jako przykrego obowiązku, ale jako szansę na rozwój i zdobywanie nowych umiejętności. Uświadamiajcie dzieciom, że czas, który teraz spędzają w domu, to nie ferie lecz specyficzna rzeczywistość szkolna wymuszona nową sytuacją. Pozdrawiam wszystkich małych i dużych oraz ich Rodziców!

Strony internetowe  wspierające nauczanie w warunkach domowych polecane dla młodszych uczniów:


Czym jest koronawirus? Przystępne informacje dla najmłodszych uczniów.

Ogłoszona pandemia koronawirusa nie pozostaje bez wpływu na emocje każdego z nas. Lęk, zdenerwowanie, smutek, niepewność mogą pojawić się również u naszych dzieci, które szybko wyczuwają i przejmują nasze emocje. Młodsze dzieci odbierają  świat w bardzo dosłowny sposób,  nie potrafią weryfikować usłyszanych informacji, czy właściwie interpretować zachowania rodziców. Sytuacja nowa i niezrozumiała dla dziecka może budzić nadmierny lęk lub wzmacniać go u dzieci silnie lękowych.

Udostępniam Państwu poradnik opracowany przez kolumbijską psycholog, który ułatwi Wam rozmowę z dzieckiem na temat koronawirusa i przeżywanych przez nie emocji.

Poniżej znajdą Państwo kilka wskazówek dotyczących rozmowy z dzieckiem.

  1. Bądź spokojny, opanowany– zadbaj o samego siebie, swój spokój oraz rzetelne informacje na temat wirusa, znajdź odpowiedni moment do rozmowy.
  2. Bądź źródłem informacji– dzieci chcą wiedzieć. Unikanie rozmowy, szepty, zmienianie tematu nie spowodują, że problem przestanie istnieć, a może nasilić lęk u dziecka.
  3. Odpowiadaj na pytania -jeżeli dziecko pyta, oznacza to, że Twoje zdanie jest dla niego ważne. Jest to również moment, kiedy możesz spytać dziecko o to, co czuje, jakie emocje przeżywa.
  4. Uspokajaj, bądź dostępny- jeżeli dziecko zadaje dużo pytań, może to oznaczać, że sytuacja wywołuje u niego silny lęk. Zdobycie rzetelnych informacji w ilości odpowiedniej do wieku dziecka, Twój spokój i opanowanie ułatwią mu oswojenie się z nową i niezrozumiałą sytuacją. Dzieci silnie lękowe mogą bardziej potrzebować Twojego wsparcia. Zastanówcie się, jak możecie poradzić sobie z przeżywanym lękiem? Sposobem może być rysunek ze śmiesznym wirusem, ułożenie wspólnego opowiadania z wirusem w roli głównej. Zachęcaj dziecko do tego, aby przychodziło do Ciebie w każdej chwili kiedy poczuje niepokój, daj mu pewność, że jesteś obok. Może zdarzyć się też tak, że dziecko całkowicie zbagatelizuje problem. Wtedy należy zadbać o uświadomienie mu jego roli w zapobieganiu rozprzestrzeniania się wirusa- o konieczności mycia rąk, unikania wychodzenia z domu, podstawowych zasadach higieny itp.
  5. Zachowaj rutynę dnia– zachowanie dotychczasowych rytuałów, oczywiście z ograniczeniami wymuszonymi zaistniałą sytuacją, ułatwi dziecku codzienne funkcjonowanie. Pomimo utrudnień związanych z koniecznością pozostania w domu spróbujcie efektywnie wykorzystać wspólny czas- grajcie w gry, czytajcie książki, kształtuj u dziecka nowe umiejętności poszerzające jego samodzielność (prasowanie, przygotowywanie posiłków itp.)Cieszcie się sobą.

 Anna Hryciuk- pedagog szkolny

Cześć – jestem wirus (poradnik)

Dziecko w sytuacji rozwodu

Rozwód rodziców jest sytuacją, która nie pozostaje bez wpływu na dziecko i jest dla niego bolesnym przeżyciem. Nie zawsze jednak rozstanie rodziców  musi działać na dzieci niszcząco. To, w jaki sposób przejdą one przez rozwód w dużej mierze zależne jest od tego, w jaki sposób przechodzą przez niego dorośli. Ważne jest, aby w sytuacji rozwodowej otoczyć dziecko opieką i wsparciem, zapewnić poczucie bezpieczeństwa, unikać obarczania winą za zaistniałą sytuację, czy też wciągania w konflikty miedzy małżonkami, nie manipulować dzieckiem, unikać krytykowania drugiego rodzica, nie oczekiwać od dziecka opowiadania się po którejś ze stron, bycia powiernikiem czy mediatorem między rodzicami. Ważne jest także rozdzielenie spraw rodzicielskich od małżeńskich, zapewnianie dziecka, że jest dla swoich rodziców najważniejsze.

W celu poszerzenia wiedzy na temat sytuacji dziecka  w sytuacji rozwodu, zachęcam Państwa do zapoznania się z poradnikiem Dziecko w rozwodzie

Anna Hryciuk- pedagog szkolny


Uzależnienie behawioralne

Przez długi czas pojęcie „ uzależnienie” kojarzone było z zażywaniem substancji psychoaktywnych. Od niedawna coraz częściej mówi się o uzależnieniach behawioralnych związanych z silną potrzebą wykonywania określonych czynności, np. korzystania z mediów elektronicznych, robienia zakupów, grania w gry hazardowe itp. Pomimo podejmowania wielu prób, osobie uzależnionej trudno jest kontrolować swoje zaangażowanie w wykonywane czynności, a konsekwencje np. nałogowego grania w gry komputerowe przenoszą się na wszystkie sfery jej życia. Niestety, mimo tego, że wyniki badań wskazują, iż postęp cywilizacyjny i konsumpcyjny styl życia sprzyjają nasileniu występowania uzależnień behawioralnych, problem ten jest często lekceważony. W celu pogłębienia wiedzy na ten temat   zachęcam wszystkich do zapoznania się z udostępnionymi publikacjami.

Anna Hryciuk- pedagog szkolny

Nałogowy HAZARD
Nadużywanie KOMPUTERA i INTERNETU
Uzależnienia BEHAWIORALNE
Jak chronić dziecko przed NAŁOGOWYMI ZACHOWANIAMI?

„Cyberprzemoc- włącz blokadę na nękanie”- poradnik dla rodziców

Cyberprzemoc, to zjawisko bardzo powszechne w Internecie. Ponad połowa uczniów korzystających z Internetu była świadkiem różnych form agresji w mediach społecznościowych. 7-11% z nich doświadczyło cyberprzemocy.

Najczęściej występujące formy cyberbullyingu to:

  • agresja słowna ( wulgarne, ośmieszające komentarze, czasami zastraszające, wyzywanie innych)
  • upublicznianie ośmieszających, przerobionych zdjęć lub filmików
  • wykluczenie z grona znajomych w sieci, celowe ignorowanie czyjejś aktywności w Internecie
  • złośliwe i przykre komentarze na profilach społecznościowych
  • włamania na konto w celu zamieszczenia obraźliwych postów lub zdjęć w imieniu właściciela profilu

Przemoc doświadczana w Internecie jest bardzo często przedłużeniem konfliktów występujących w środowisku rówieśniczym dziecka, w klasie lub szkole, dlatego też istotne znaczenie ma codzienna rozmowa z dzieckiem i okazywanie mu zainteresowania jego sprawami.

Negatywne skutki cyberprzemocy dotyczą wielu sfer- psychicznej, somatycznej, społecznej i mogą trwać przez wiele lat, nawet po zaprzestaniu niewłaściwych zachowań. W celu ochrony dziecka przed cyberbullyingiem należy rozmawiać z nim  o tym, co się dzieje w Internecie,  formach cyberprzemocy i sposobach reagowania w sytuacji nękania. Zapewnijmy dziecko, że zawsze będziemy je wspierać i w każdym momencie może zwrócić się do nas, gdy coś go zaniepokoi lub zdenerwuje. W przypadku młodszych dzieci zadbajmy o zainstalowanie programów kontroli rodzicielskiej, które pomogą zabezpieczyć je przed szkodliwymi treściami i kontaktami w Internecie.

W celu poszerzenia wiedzy zapraszam do przeczytania poradnika „Cyberprzemoc- włącz blokadę na nękanie”


Bezpłatna infolinia

Od 1 października 2019 r. działa nowa całodobowa, bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 080 222 można uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Jeżeli masz problemy w domu, szkole, w relacjach rówieśniczych skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy wysłuchają Cię, wesprą i udziela profesjonalnego wsparcia.  Na stronie www.liniadzieciom.pl znajdziesz wykaz dyżurów osób świadczących pomoc w poszczególnych dniach. Jeżeli nie chcesz rozmawiać przez telefon możesz napisać maila lub porozmawiać z pracownikami infolinii na czacie.


Fonoholizm – uzależnienie od telefonu

Nowe technologie stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Internet, komputer, smartfon pełnią w dzisiejszych czasach wiele pozytywnych funkcji , pod warunkiem, że korzystamy z nich  w sposób racjonalny. Dotyczy to głównie dzieci i młodzieży, którzy są szczególnie podatni na negatywne skutki używania wysokich technologii, w tym na uzależnienie od telefonu tzw. fonoholizm.

W linkach umieszczonych poniżej możecie Państwo znaleźć przydatne informacje na temat tego problemu i wskazówki do pracy ze swoim dzieckiem.

Informacja dla rodziców
Rodzinny przewodnik po cyfrowym świecie
Mama, tata, tablet

Depresja dzieci i młodzieży

23 lutego obchodzony jest Dzień Walki z Depresją. Jest to choroba, która coraz częściej dotyka dzieci  i młodzież. Obecnie cierpi na nią 3-5 % nastolatków, zaś do 18 roku życia około 20 % z nich będzie miało przynajmniej jeden epizod depresji.  Zapraszam do zapoznania się z materiałami dotyczącymi depresji dzieci i młodzieży.

Anna Hryciuk-pedagog szkolny

Depresja dzieci i młodzieży
Nastoletnia depresja – poradnik dla rodziców

Jak kochać i wymagać?
Rodzicielstwo to wyzwanie, uważaj żeby czegoś nie przegapić.
Cyberprzemoc – co to właściwie jest?
Ośrodki i instytucje świadczące pomoc dziecku i rodzinie.
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka.
Przyjmuje leki, czy bierze?
21 listopada Dniem Życzliwości
Jak chronić dziecko przed szkodliwymi treściami w Internecie?