Biblioteka

23 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. I choć to zwykły dzień, w tym roku przypadający w piątek, to jest to święto wszystkich czytelników i  ludzi związanych z książką i pisaniem. To święto książki wywodzi się z Katalonii, a po raz pierwszy zorganizowano je w 1926 roku. Jest to ważna data w historii literatury światowej: data śmierci Cervantesa, urodzin i śmierci Szekspira. Zgodnie z tradycją katalońską tego dnia mężczyźni obdarowują swoje partnerki czerwoną różą, a one darują im książkę. W 1995 roku UNESCO ogłosiła 23 kwietnia Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich.

W tym szczególnym dniu zachęcam Wszystkich Czytelników naszej szkolnej biblioteki do celebrowania tego święta z dobrą książką w dłoni!

Zapraszam Was również do gry w postaci quizu multimedialnego.

Bibliotekarz: Edyta Chwedoruk


AFRYKA KAZIKA

Łódką, konno, na grzbiecie wielbłąda lub po prostu ukochanym rowerem. Tak ponad 80 lat temu, podążając za marzeniami, przemierzał Czarny Ląd podróżnik, fotograf, reporter – Kazimierz Nowak. Niesamowite przygody tego niezwykłego człowieka wspaniale przybliżył Łukasz Wierzbicki w „Afryce Kazika”. Zestaw materiałów edukacyjnych związanych z tą właśnie książką trafia do Was drodzy uczniowie – znajdują się w nim karty pracy.

Zapraszam do korzystania.


Wielkanocne pisanki

Jednym ze zwyczajów wielkanocnych jest ozdabianie jajek ugotowanych na twardo. Zabarwione i pomalowane w różne wzory jajka nazywamy pisankami. Tradycją jest przygotowanie ich na dzień Wielkiej Soboty, kiedy to święcimy je w koszyczku. Jajka można ozdabiać na wiele sposobów, a praca ta przysparza naprawdę dużo radości.

Do tworzenia pisanek używamy przeróżnych technik. Tak naprawdę każdy pomysł jest dobry.

Przez gotowanie jajek w roślinnym wywarze otrzymujemy kraszanki. Kraszanki to jajka barwione na jeden kolor, uzależniony od składników, z którymi gotowane są jajka. Dzięki wrzuceniu łupin cebuli otrzymamy kolor brązowy (rudy). Można stworzyć odcień jaśniejszy lub ciemniejszy – używając mniejszej lub większej ilości skórek z cebuli. Możemy też uzyskać inne kolory:

  • czarny (wykorzystujemy korę dębu, olchy lub łupiny orzecha włoskiego)
  • żółtozłocisty (potrzebna będzie kora młodej jabłoni)
  • fioletowy (do wody wrzucamy płatki kwiatu ciemnej malwy)
  • różowy (łatwy do uzyskania za pomocą soku z buraka).



Możemy jajkom nadać dowolne kolory również za pomocą farbek. Farby rozpuszczamy w szklankach, do których dodajemy łyżkę octu. Do tak przygotowanych roztworów wrzucamy ugotowane jajka. Aby całości nadać intensywniejszy kolor, gotowe jaja można posmarować tłuszczem, na przykład odrobiną masła.


Dodatkowo – jeszcze przed zanurzeniem jajek w wywarze – można namalować na nich wzór roztopionym woskiem, a następnie miejsca te wyrysować ostrym narzędziem, na przykład igłą.


Można dla odmiany nanieść rysunek na skorupkę jajka w pierwszej kolejności, a dopiero później włożyć go do barwnika. W efekcie miejsca ze wzorkiem przyjmą ciemniejszy kolor.


Na zabarwionych jajkach spróbuj wyżłobić jakiś wzór, na przykład igłą. Otrzymasz jasny rysunek na kolorowym tle.

Jajka ozdabia się także przeróżnymi drobiazgami: okleja się je wełnami, błyszczącym papierem, tkaninami, wycinkami z papieru lub watą.

Świetną zabawą – zwłaszcza dla małych dzieci – będzie pomalowanie własnych rączek farbami, a następnie „upaćkanie” nimi jajek.

Pomysłowym sposobem jest również oklejanie pofarbowanych jajek kawałkami skorupek innych jajek.


Ozdabianie i malowanie jajek może się stać świetną zabawą, a jeśli do pracy włączy się cała rodzina, to na pewno pomysłów na pisanki nie zabraknie :).


Ozdoby wielkanocne

Wiosenne jajko

Do wykonania potrzebujemy:

  • ugotowane jajko lub wydmuszkę,
  • motylki wycięte z papieru kolorowego.

Na ugotowane jajko lub wydmuszkę naklejamy wycięte motylki z papieru, w kolorze delikatnego różu. Tak ozdobione jajko możemy włożyć do pojemnika na jajko ozdobionego wstążką i uzyskamy prostą i ładną ozdobę świątecznego stołu.

Wydmuszka bukiecik

Do wykonania potrzebujemy:

  • wydmuszkę,
  • wiosenne bazie.

Kolejnym wariantem prostej dekoracji świątecznej jest wypełnienie wydmuszki jajka przy użyciu wiosennych bazi. Tak wypełnioną umieszczamy w pojemniku na jajko. Wydmuszkę możemy dodatkowo pomalować, ale nie jest to konieczne. Możemy również wypełnić ją np. wiosennymi kwiatkami, tylko wówczas należałoby w wydmuszce umieścić wacik nasączony wodą.

Stroik wielkanocny

Do wykonania potrzebujemy:

  • rafię w słomkowym kolorze,
  • stare kartki świąteczne,
  • gałązki bazi.

Z rafii formujemy wianuszek, który w kilku miejscach przewiązujemy pojedynczymi nitkami rafii aby był stabilny i nie rozsypywał się. Następnie ze starych świątecznych kartek wycinamy elementy, którymi ozdobimy wianuszek – mogą to być pisanki i tulipany, jak na ilustracji, ale równie dobrze będą wyglądać kurczaczki czy zajączki. Możemy również razem z dziećmi narysować i wyciąć ozdobne elementy. Ważne aby dekoracje, które zamierzamy nakleić na wianuszek, były z dość sztywnego materiału. Całość ozdabiamy jeszcze, wtykając gdzieniegdzie bazie.

Kurczaczek

Do wykonania potrzebujemy:

  • rafię lub żółtą wełnę,
  • 2 ziarenka czarnego pieprzu,
  • czerwony brystol.

Z rafii w kolorze naturalnym lub opcjonalnie z żółtej wełny wykonujemy mały kłębuszek, który osadzamy na wyciętych z czerwonego papieru dużych stopach. Następnie doklejamy kurczaczkowi dziób oraz oczy z ziarenek pieprzu.

Zajączek

Do wykonania potrzebujemy:

  • brązową / szarą włóczkę,
  • brązowy / szary brystol,
  • papier kolorowy,
  • szablon zajączka (pobierz).

Przygotowanie zajączka rozpoczynamy od przerysowania sylwetki zajączka z załączonego szablonu na podwójnie złożony brązowy brystol. Następnie wycinamy postać tak, aby w środku uzyskać puste koło. Nie sklejamy sylwetek. Kolejny krok to przewiązanie włóczki przez dziurkę w brzuszku zajączka, nitkę tę obwiązujemy wokół brzuszka – tak jak przy robieniu pomponu (patrz zdjęcie niżej). Gdy nitki przewiążemy tyle, że puste kółeczko w środku zajączka będzie już niemal zapełnione, rozcinamy wzdłuż boków zajączka wełnę. Następnie kawałkiem wełny przewiązujemy uzyskany pompon. Na zakończenie ozdabiamy twarz zajączka, naklejając oczy, wąsy, uszy.

Wydmuszka na wstążce

Do wykonania potrzebujemy:

  • wydmuszkę,
  • białą wstążkę,
  • białe perełki,
  • mocny klej.

Do wykonania wiszącej wydmuszki przystępujemy, przeplatając wstążkę przez naprzeciwległe otwory wydmuszki. Następnie ozdabiamy wydmuszkę perełkami. Możemy użyć wydmuszki barwionej – na zdjęciu jest w kolorze naturalnym.


Wielkanocne baranki z sera

Potrzebne będą:

  • ser feta
  • precelki
  • groszek lub pieprz
  • szczypior

Na wielkanocne śniadanie proponuję serowe baranki. Z kostki sera typu feta wycinamy tułów i głowę. Układamy je na talerzu, a następnie na głowie kładziemy precelki jako rogi. Groszek lub pieprz zastąpią oczy, a kawałeczek papryki będzie noskiem. Talerz przyozdabiamy szczypiorkiem – trawką, na której baranki będą się paść.


Kwiatek śniadaniowy

Potrzebne będą:

  • plasterki wędliny
  • zielony ogórek
  • pomidor
  • plasterek żółtego sera
  • serek mozarella
  • sałata
  • kabanos

Wycinamy z sera okrąg, a na nim kładziemy plaster pomidora i serka mozarelli, ozdobione na środku ketchupem – będzie to środek kwiatka. Do tego dołączamy płatki, które przygotowujemy z wędliny składanej w ruloniki, jak na zdjęciu poniżej. Z ogórka wycinamy łodyżkę, a z lisków sałaty układamy listki. Dla ozdoby wycinamy jeszcze pręciki z kabanosa, którymi przeplatamy płatki.


Baranek wielkanocny

Potrzebne będą:

  • jabłko
  • kromka chleba z masłem
  • starty żółty ser
  • natka pietruszki (suszona lub świeża)
  • szczypiorek
  • pieprz ziarnisty
  • wykałaczka

Z kromki chleba wycinamy kształt baranka, który następnie obsypujemy startym żółtym serem. Z jabłuszka wycinamy kształt chorągiewki, który mocujemy na wykałaczce. Z natki pietruszki tworzymy łąkę pod stopami baranka. Rogi baranka powstaną z łodyżki szczypiorku, a oko – z ziarenka pieprzu. Wesołego Alleluja!


INTERAKTYWNE GRY I ZABAWY

Potyczki  z lekturą – Hobbit, czyli tam i z powrotem (link należy skopiować do wyszukiwarki internetowej)

Wiersze Jana Brzechwy (link należy skopiować do wyszukiwarki internetowej)

https://view.genial.ly/5eb9434da249660da04b3b1b/learning-experience-challenges-quiz-czy-znasz-wiersze-jana-brzechwy?fbclid=IwAR1NhfAMYewnBDlk8LMaRkztuFVcvS7FF9izJ4ALBPvdjTErncI0fBV_CPo


LEKTURY SZKOLNE KLAS 1-3 ORAZ 4-8 LINKI DO ELEKTRONICZNEJ WERSJI.     
 KLIKNIJ I CZYTAJ.  EFEKTYWNIE WYKORZYSTAJ CZAS!!!

 Drodzy Uczniowie!

Chciałabym polecić Wam biblioteki cyfrowe i inne źródła darmowych e-booków oraz audiobooków, z których możecie skorzystać, chcąc przeczytać lektury lub inne ciekawe książki.

Poniżej znajdziecie spis lektur wraz ze stronami, na których znajdziecie treść danej książki, fragmenty lub omówienia. Pod każdym tytułem lektury znajduje się link, który należy skopiować do wyszukiwarki.

Zapraszam do korzystania!
 Bibliotekarz: Edyta Chwedoruk

Lektury klas 1 – 3 

„Asiunia” – Joanna Papuzińska  

„Brzechwa dzieciom” – Jan Brzechwa   

,,Brzydkie kaczątko”, Hans Christian Andersen    

,,Calineczka”, Hans Christian Andersen   

„Czarna owieczka”, Jan Grabowski   

„Czerwony Kapturek”

„Doktor Dolittle i jego zwierzęta” – Hugh Lofting

 „Karolcia” – Maria Krüger

„Królowa Śniegu”, H. Ch. Andersen  

 „Najpiękniejsze wiersze” – Danuta Wawiłow

 ,,Nasza mama czarodziejka”, Joanna Papuzińska

http://sp108.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/NMC.pdf

„Niesamowite przygody 10 skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”  Justyna Bednarek – audiobook
https://www.youtube.com/watch…

„O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” – Barbara Tylicka
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/O%20krakowskich%20psach%20str%203-15.pdf

„O psie, który jeździł koleją”, Roman Pisarski
https://pl-static.z-dn.net/…/6d097397cee57b8e8825fb5bd9668d…

,,Oto jest Kasia”, Mira Jaworczakowa

http://www.orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/jaworczakowa-oto-jest-kasia.pdf

 ,,Pięciopsiaczki”, Wanda Chotomska
https://cloud6y.edupage.org/…/Wanda_Chotomska_-_Pieciopsiac…

,,Plastusiowy pamiętnik”, Maria Kownacka – audiobook
https://www.youtube.com/watch?v=D-7CfZ6mtqw

,,Szewczyk Dratewka”, Janina Porazińska

https://stara.centrumbajki.pl/…/janina-porazinska-szewczyk-…

,,Pamiętnik Czarnego Noska”, Janina Porazińska – audiobook   https://www.youtube.com/watch…

„Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” – Agnieszka Frączek
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Rany%20Julek%20str%201-13.pdf

„W podziemiach Wawelu”, W Bełza
https://lektury.gov.pl/uploads/2020/01/katechizm-polskiego-dziecka-w-podziemiach-wawelu.pdf

„Wiersze dla dzieci” – Julian Tuwim
http://orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/tuwim-wiersze-dla-dzieci.pdf

„Zaczarowana zagroda” – Czesław Centkiewicz
http://polish-culture.com/wp-content/uploads/2013/08/Zaczarowana-Zagroda.pdf

 LEKTURY KL. 4-8

Strony zawierające całe teksty, fragmenty oraz omówienia lektur:

,,Ania z Zielonego Wzgórza„, Lucy Maud Montgomery-całość
http://sp11.siedlce.pl/…/lektury%20kl%204-6/Ania%20z%20Ziel…

 ,,Balladyna”, Juliusz Słowacki-całość   https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/balladyna.html
https://lektury.gov.pl/uploads/2019/09/balladyna.pdf

 ,,Bracia Lwie Serce”, Astrid Lindgren-omówienie   https://klp.pl/bracia-lwie-serce/

 ,,Charlie i fabryka czekolady„, Roald Dahl-omówienie   https://klp.pl/charlie-i-fabryka-czekolady/ser-901.html

„Dwanaście prac Herkulesa” – Agata Christie – omówienie   https://klp.pl/dwanascie-prac-herkulesa/ser-970.html

„Dywizjon 303” Arkady Fiedler – omówienie   https://klp.pl/dywizjon-303/ser-813.html

„Dziady cz. II”, A. Mickiewicz   https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-ii.html

 ,,Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, Rafał Kosik-omówienie
https://klp.pl/felix-net-nika/a-10816.html

 „Fraszki”, J. Kochanowski   https://lektury.gov.pl/uploads/2019/09/fraszki.pdf

 ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem”, J.R.R. Tolkien-omówienie
https://www.bryk.pl/…/hobbit-czyli-tam-i-z-powrotem.streszc…

 „Janko Muzykant”, H. Sienkiewicz   https://lektury.gov.pl/uploads/2019/10/janko-muzykant.pdf
https://lektury.gov.pl/lektura/janko-muzykant (audiobook)

 ,,Kamienie na szaniec”, Aleksander Kamiński-omówienie

https://klp.pl/kamienie-na-szaniec/a-8315.html

,,Katarynka”, Bolesław Prus-całość   https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/katarynka.pdf

 „Kłamczucha” M.Musierowicz – omówienie   https://klp.pl/klamczucha/a-10806.html

 „Krzyżacy” T. 1 całość   https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krzyzacy-tom-pierwszy.html

„Krzyżacy” T. 2- całość   https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/krzyzacy-tom-drugi.pdf

 ,,Księga dżungli”, Joseph Rudyard Kipling-całość
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ksiega-dzungli.html

 ,,Latarnik”, Henryk Sienkiewicz-całość   https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/latarnik.pdf

https://lektury.gov.pl/lektura/latarnik (audiobook)

  „Mała księżniczka”,  F. H. Burnett
https://lektury.gov.pl/uploads/2020/01/mala-ksiezniczka.pdf

 ,,Mały Książę”, Antoine de Saint-Exupery-omówienie   https://klp.pl/maly-ksiaze/a-8301.html

 ,,Mikołajek„, Rene Goscinny, Jean-Jacques-omówienie   https://klp.pl/mikolajek/a-10293.html

 ,,Mity”-omówienie    https://klp.pl/mitologia/ser-375.html

 ,,Opowieść wigilijna”, Charles Dickens-całość
http://vsetutpl.com/uploads/files/powie_wigilijna.pdf

 „Pan Tadeusz” A. Mickiewicz – całość   https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/pan-tadeusz.pdf

https://lektury.gov.pl/lektura/pan-tadeusz-czyli-ostatni-zajazd-na-litwie (audiobook)

 „Pieśni”, J. Kochanowski    https://lektury.gov.pl/uploads/2019/10/piesni.pdf

 ,,Pinokio„, Carlo Collodi – całość   http://sp11.siedlce.pl/bibli…/lektury%20kl%204-6/Pinokio.pdf

“Pismo  Święte Starego i Nowego Testamentu”   https://biblia.deon.pl/

„Przygody Tomka Sawyera” M. Twain – całość

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/przygody-tomka-sawyera.html

,,Quo vadis”, Henryk Sienkiewicz-całość    https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/quo-vadis.html

 „Reduta Ordona”, A. Mickiewicz     https://lektury.gov.pl/uploads/2019/10/reduta-ordona.pdf
https://lektury.gov.pl/lektura/reduta-ordona (audiobook)

 “Romeo i Julia” – całość    https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/romeo-i-julia.pdf

  „Sachem” H. Sienkiewicz   wolnelektury.pl/media/book/pdf/sienkiewicz-sachem.pdf

 „Siłaczka” S. Żeromski – całość   https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/silaczka.pdf

 „Sposób na Alcybiadesa” E. Niziurski – całość  https://klp.pl/sposob-na-alcybiadesa/ser-917.html

 ,,Syzyfowe prace„, Stefan Żeromski-całość   https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/syzyfowe-prace.html

 ,,Stary człowiek i morze”, Ernest Hemingway-omówienie   https://klp.pl/stary-czlowiek-i-morze/ser-51.html

 „Śmierć Pułkownika”, A. Mickiewicz   https://lektury.gov.pl/uploads/2019/09/smierc-pulkownika.pdf

https://lektury.gov.pl/lektura/smierc-pulkownika (audiobook)

 „Świtezianka” a. Mickiewicz- całość   https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ballady-i-romanse-switezianka.html

 ,,Szatan z siódmej klasy”, Kornel Makuszyński http://www.stypendiada.pl/files/Szatan%20z%20siodmej%20klasy.pdf

 „Szatan z siódmej klasy”-omówienie   https://klp.pl/szatan-z-siodmej-klasy/a-8899.html

 ,,Tajemniczy ogród”, Frances Hodson Burnett-całość
https://wolnelektury.pl/katal…/lektura/tajemniczy-ogrod.html

 ,,Ten obcy”, Irena Jurgielewiczowa-omówienie   https://klp.pl/ten-obcy/ser-787.html

 „W pamiętniku Zofii Bobrówny„, J. Słowacki
https://lektury.gov.pl/uploads/2019/10/w-pamietniku-zofii-bobrowny.pdf

 ,,W pustyni i w puszczy”, Henryk Sienkiewicz-całość    

https://wolnelektury.pl/…/lektura/w-pustyni-i-w-puszczy.html

  „Zemsta”- Aleksandre Fredro- całość    https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/zemsta.pdf


Biblioteka szkolna będzie nieczynna do 29.02.2021 r . z powodu choroby nauczyciela.

„Myślę, więc czytam – czytam, więc myślę”

Regulamin konkursu „Myślę, więc czytam – czytam, więc myślę”

Darmowe książki w Internecie

Drodzy Uczniowie i Rodzice  poniżej przedstawiam wybór bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.
Pobierz

Półka z książkami…

Pobierz – 21.12.2020

Pobierz – 14.12.2020

Pobierz – 07.12.2020

Pobierz – 30.11.2020

Pobierz – 23.11.2020

Pobierz – 17.11.2020

Pobierz

Szkolne Przygody Gangu Fajniaków

Regulamin Konkursu dla Szkół i Zerówek Przedszkolnych Szkolne Przygody Gangu Fajniaków

9. Narodowe Czytanie – „Balladyna” Juliusza Słowackiego

Akcja zainicjowana przez Prezydenta RP ma na celu popularyzację czytelnictwa, zwrócenie uwagi na potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia wspólnej tożsamości.

Dnia 4 września 2020 roku w 171. rocznicę urodzin Juliusza Słowackiego uczniowie klas 1- 8 naszej szkoły po raz kolejny przystąpili do akcji Narodowego Czytania. W tym roku czytaliśmy „Balladynę” – dramat znakomitego wieszcza Juliusza Słowackiego.

Ze względu na specyficzną sytuację i rygor sanitarny akcja przebiegała kameralnie. Każda klasa           na pierwszej godzinie lekcyjnej została zaznajomiona z sylwetką pisarza, a następnie nauczyciel przeczytał fragment dramatu.

Uczniowie byli niezwykle zachwyceni fabułą utworu. Należy dodać, że nawet młodsi, którzy chcieli wiedzieć, jak potoczyły się losy tytułowej Balladyny, odwiedzili bibliotekę, by wypożyczyć dzieło Słowackiego.

Nad sprawnym przebiegiem akcji czuwał koordynator projektu – nauczyciel bibliotekarz Pani Edyta Chwedoruk i nauczyciel języka polskiego Pani Dorota Andruszkiewicz.

BIBLIOTERAPIA

W okresie walki z epidemią koronawirusa szczególnego znaczenia nabierają materiały dostępne w sieci. Podzieliłam je tutaj na kilka grup.

1. Książki w formacie pdf, bajki terapeutyczne, opowiadania, picturebooki, poradniki, które pomagają dzieciom wyjaśnić, czym jest epidemia koronawirusa i jak należy się w związku z nią zachowywać.

Masz tę moc to zupełnie darmowa książka dla dzieci w formacie pdf. Agnieszka Frączek, Ewa Podleś, Wydawnictwo Olesiejuk. Książka powstała przy współpracy lekarzy                    i psychologów.
Ze wstępu: „Drodzy Czytelnicy, książka, którą macie przed sobą, powstała z potrzeby serca            i chęci pomocy. Sytuację związaną z pandemią koronawirusa trudno zrozumieć – często górę biorą strach i panika. Mamy nadzieję, że ta publikacja pozwoli Wam i przede wszystkim Waszym dzieciom zrozumieć, co tak naprawdę się stało, czym jest epidemia, co to jest koronawirus i jak się go wystrzegać”.

Ilustrowany poradnik Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie autorstwa kolumbijskiej psycholożki Manueli Moliny Cruz. Autorka radzi, żeby podkreślać rolę samego dziecka w zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki temu młody czytelnik może poczuć, że sam przyczynia się do poprawy sytuacji, przez co staje się spokojniejszy. Materiał jest darmowy.

Bajka Jeżyk Bartek zostaje w domu napisana przez psycholożkę i nauczycielkę języka polskiego Martę Mytko. Bajka wyjaśnia przedszkolakom, dlaczego w najbliższym czasie muszą zostać w domu i podpowiada sposoby spędzania wolnego czasu.

Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie napisana przez psycholożkę, Dorotę Bródkę. Dostępna jako ebook w formacie PDF i w formie audiobooka.

Zgrywisia, zaklęcie i zabawa w śpiewanego. Opowieść na czas zarazy. Bajka autorstwa Marii Maruszczyk, psycholożki i bajkoterapeutki.

Bajki terapeutyczne napisane przez biblioterapeutkę dr Lidię Ippoldt z Biblioteki Pedagogicznej w Skawinie: O krainie Pollandi, która nie dała się koronostworkowirusowi, O tym jak Kornelka z krainy Pollandi pokochała książki, O tym, jak Marcelek z krainy Pollandi obronił dom przed koronostworkami, O Maksie i jego cioci Kwarantannie z krainy Pollandi, O Wielkiej Orkiestrze Antykoronowirusowej Pomocy z krainy Pollandi, O Maksie i jego cioci Kwarantannie z Krainy Pollandi

Ebook #Zostańwdomu. O epidemii, kwarantannie i emocjach Karoliny Piotrowskiej prowadzącej blog: Mama seksuolog. Na stronie znajdziemy również propozycje eksperymentów do wykonania w czasie kwarantanny, porady lekarza i wskazówki dla rodziców, jak rozumieć dziecięce emocje i jak wspierać maluchy w przeżywaniu tej trudnej sytuacji.

Na trudny czas Wirusobajka. Autorka Anna Jaworska, czytają Justyna Siepietowska i Helena Jarzyńska (Radio Poznań)..

2. Filmy i programy edukacyjne. Każdego dnia powstają nowe, więc warto śledzić propozycje w sieci na bieżąco.

Filmy Edusie. Co to jest koronawirus? Pomysł i realizacja: Pracownia Za Piecem – Milena Muzyczuk, Ryszard Muzyczuk. Wsparcie merytoryczne: www.lekarzedlaprzedszkolakow.pl

Animacja o koronawirusie autorstwa Anny Kaczor.

Studio Dinksy przygotowało filmik edukacyjny wyjaśniający dzieciom i dorosłym pojęcia związane z koronawirusem (pandemia, kwarantanna itd.).

3. Wybór wierszy i piosenek poświęconych tematyce profilaktyki i promocji zdrowia.

Wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej Wirus, w którym Autorka tłumaczy dzieciom, czym jest koronawirus i dlaczego należy myć ręce.

Wiersz Artura Barcisia o koronawirusie

Piosenka Koronawirus niech tylko miłość będzie zaraźliwa Magdaleny Beredy.

4. Blogi.

Koniecznie zajrzyjcie na blog Iwony Czesiul-Budkowskiej Biblioteczka-apteczka poświęcony biblioterapii i książkom, które wspierają rozwój emocjonalny i społeczny dzieci, oswajają zjawiska wywołujące lęk i podpowiadają sposoby radzenia sobie w sytuacjach emocjonalnie trudnych.

5. Strony bibliotek.

Wszystkie biblioteki pedagogiczne włączyły się czynnie do wspierania uczniów w tym trudnym okresie. Warto zajrzeć np. na stronę Biblioteki Pedagogicznej w Białej Podlaskiej, Biblioteki Multimedialnej dla Dzieci i Młodzieży „Barwna” w Białej Podlaskiej oraz Gminnej Biblioteki Publicznej w Konstantynowie.

Biblioteka szkolna jest otwarta codziennie w godzinach 8.00 – 14.00.

Pliki do pobrania:


Plan pracy biblioteki szkolnej w roku szkolnym 2019/2020
Regulamin wypożyczania podręczników


8. edycja „Narodowego Czytania”

Nasza szkoła aktywnie włączyła się do ogólnopolskiej akcji „Narodowego Czytania”, nad którą patronat  honorowy sprawuje para prezydencka.

Podstawowym celem przedsięwzięcia była popularyzacja czytelnictwa, zwrócenie uwagi na potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia wspólnej tożsamości . W tym roku odczytywane były nowele.

Dnia 9 września 2019 roku od godz. 8. 00 przez cały dzień wyznaczeni uczniowie: Zuzanna Chalimoniuk i Zuzanna Tonsiorowska z kl. VI A oraz Filip i Mikołaj Dencikowscy z kl. VIII A czytali wybrane fragmenty nowel uczniom w poszczególnych oddziałach. Dziewczęta prezentowały „Katarynkę” Bolesława Prusa w klasach I-IV, zaś chłopcy – „Sachema” Henryka Sienkiewicza w klasach V-VIII. Akcja skończyła się o godz. 14.00.

Chcielibyśmy, żeby ta akcja na stałe weszła w nasz kalendarz imprez, ponieważ ma szczególny dla poziomu czytelnictwa wymiar, a promowanie go jest naszym nadrzędnym celem.

Nad sprawnym przebiegiem całej akcji czuwał koordynator projektu – nauczyciel bibliotekarz Pani Edyta Chwedoruk i nauczyciel języka polskiego Pani Dorota Andruszkiewicz.



Włącz się w akcję „Jak nie czytam, jak czytam”

7 czerwca 2019 r. o godz. 10.00 na szkolnym boisku.

Przynieś ze sobą książkę.

Więcej o akcji na stronie: https://czytamy.org/


Spotkanie z Marianną Kołodziuk

10 maja 2019 r. odbyło się spotkanie z poetką Marianną Kołodziuk z Janowa Podlaskiego. Przed przejściem na emeryturą pani Marianna pracowała w szkole podstawowej jako nauczycielka w klasach I – III.

Pani Kołodziuk zawsze kochała, doceniała i obserwowała naturę. Dostrzegała piękno w jej najdrobniejszych szczegółach i to co zdołała zaobserwować, przelewa na papier w postaci wierszy, które adresuje do młodszych i starszych czytelników.

Na spotkaniu z uczniami klas pierwszych, drugich i czwartych poetka recytowała swoje utwory z pierwszego zbioru „Nim czar pryśnie” oraz z drugiego „ W kraju czerwonych jarzębin”, do którego samodzielnie wykonała ilustracje.  

Uczeń klasy 2a Łukasz Kondraciuk, wyrecytował wiersz pani Marianny „Pierwsze kwiaty”, nie ujawniając jego tytułu – „Przecież to mój wiersz” – powiedziała z uśmiechem autorka.

Spotkanie przebiegało w bardzo miłej atmosferze. Na zakończenie uczniowie wręczyli poetce kwiaty i podziękowali za odwiedzenie naszej szkoły. Po zakończeniu uroczystości  do sali wrócił jeden z uczestników spotkania,  uczeń klasy 2b Juliusz Siemieniuk i nieśmiało zapytał, czy i on również mógłby powiedzieć wiersz, po czym wyrecytował utwór Jerzego Ficowskiego zatytułowany „Maj”. Najwyraźniej poezja pani Marianny Kołodziuk poruszyła serduszka małych słuchaczy.

Z niecierpliwością będziemy oczekiwali na wydanie trzeciego zbioru poezji pt.: „Znowu zagra fujarka” i kolejne odwiedziny pani Marianny w murach naszej szkoły.

Organizatorem spotkania była pani Katarzyna Pieczykolan.