Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice
Zbliżają się Święta, które zawsze były pełne spotkań i wzruszających chwil. W tym roku z uwagi na panującą sytuację nie będzie możliwości spędzić tego czasu ze wszystkimi członkami rodziny. Zapewne budzi to różnorodne emocje, tj. smutek, tęsknota. Mimo wszelkich trudności spróbujmy, by czas Świąt Bożego Narodzenia, choć w węższym niż zazwyczaj gronie był nadal czasem miłości i ciepła. Zadbajmy o kontakt z tymi, z którymi nie będziemy mogli zobaczyć się osobiście. Niech dźwięk śpiewanych kolęd połączy wszystkich mimo, iż fizycznie nie będą blisko.
Chciałabym życzyć wszystkim Uczniom oraz ich Rodzicom zdrowych, spokojnych Świąt Bożego Narodzenia oraz nadziei na lepszy czas w Nowym Roku 2021.
Anna Owczarek
psycholog szkolny
17 grudnia – Dzień bez wulgaryzmów
Jest to odpowiedni moment, by zastanowić się nad tym, jak poważnym problemem kulturowym i społecznym jest używanie wulgaryzmów. Niestety, zauważa się to coraz częściej nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci. Osoba, która używa takich słów, zwrotów nie powinna nikomu imponować. W każdej sytuacji powinniśmy od razu reagować i nie dawać przyzwolenia takiemu zachowaniu.
Przekleństwa są szczególnie słyszalne w sytuacjach związanych z próbą wyrażenia swojego zdenerwowania, złości, rozdrażnienia. W żadnym przypadku nie jest to sposób na poradzenie sobie z takimi emocjami. Wprost przeciwnie – wulgaryzmy dodatkowo wprowadzają atmosferę napięcia i nie służą ani wypowiadającemu je, ani temu kto je słyszy.
Pamiętajcie, że temat ten nie dotyczy tylko słów wypowiadanych, ale również napisanych. Z uwagi na zdalną naukę dużo czasu spędzacie korzystając z Internetu. Tam również obowiązują zasady kultury i nie powinno być tam miejsca na „pisane” wulgaryzmy.
Język polski jest niezwykle bogaty w różnorodne wyrażenia, za pomocą których możemy opisywać trafnie swoja złość, frustrację, czy też niechęć.
Spróbujcie zwrócić uwagę na wypowiadane i zapisywane przez Was słowa, które mogą nieść wiele dobrego, ale również mogą krzywdzić. Nie zapominajcie o tym.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Dom to pierwsza szkoła życia
Zanim dziecko postawi swoje pierwsze kroki w szkole, całą swoją wiedzę i umiejętności, które może na tym etapie opanować zdobywa w domu. Nie chodzi tu tylko o poznawanie literek, cyfr, ale również o to, jak powinno się zachowywać w różnych sytuacjach oraz jak odróżniać dobre zachowania od tych złych.
Bardzo ważne jest, gdy członkowie rodziny spędzają ze sobą swój wolny czas. To właśnie wtedy dziecko obserwuje, jak rodzice rozmawiają ze sobą i z innymi osobami, które pojawiają się w domu. Uczy się szacunku do ludzi, akceptacji i empatii. Zauważa, jak można radzić sobie z różnymi trudnościami i rozwiązywać problemy. W domu dziecko poznaje normy i wartości, które będą towarzyszyć mu przez całe życie. Realizując swoje pierwsze, małe obowiązki jak np. sprzątanie zabawek, swojego pokoju uczy się troski o sobie i odpowiedzialności. To wspierająca relacja członków rodziny sprawia, że dziecko może rozwijać swoje zainteresowania i pasje, buduje swoją pozytywną samoocenę oraz wiarę w swoje możliwości.
Dom jest pierwszą szkołą życia dla każdego dziecka. To czego się w nim nauczy, jakie zasady z niego wyniesie będzie miało przełożenie na jego zachowania m.in w szkole, między rówieśnikami. Szczególnie teraz gdy w domu toczy się całe życie dziecka troszczmy się o to, by realizowało swoje szkolne obowiązki, ale nie zapominajmy również o nieustannej, wspólnej pracy całej rodziny nad jego społecznym rozwojem.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Co zrobić, żeby chciało Ci się uczyć? 😊
Rok szkolny trwa i nie zatrzymuje się pomimo bardzo trudnej sytuacji z jaką obecnie się mierzymy. Większość naszego czasu spędzamy w domu, który raczej kojarzy się nam z miejscem wypoczynku niż intensywnej pracy. Niestety, teraz to właśnie dom przekształcił się w „małą szkołę” i w nim musimy odnaleźć siłę i chęć do nauki.
Zdecydowanie łatwiej jest uczyć się rzeczy, gdy wiemy, że są one przydatne w życiu codziennym. Można posłużyć się zwykłymi czynnościami, by poszerzyć swoje wiadomości. Np. spróbuj policzyć, ile kwiatków w domu hoduje mama oraz przyjrzyj się jak wyglądają, z czego się składają i jakiej „opieki” potrzebują by zdrowo rosły. Połącz naukę z tym, co Cię interesuje, a z pewnością nigdy nie będziesz się nudzić w jej trakcie.
Uczyć się można również poprzez zabawę, gry planszowe, które rozwijają ciekawość i naszą wyobraźnię. Może trudno w to uwierzyć, ale każdy ma predyspozycje do tego by się uczyć – tylko niektórzy muszą to jeszcze odkryć.😊
By ułatwić sobie proces nauki warto przyporządkować siebie do określonego typu:
– kinestetyk – rozwija swoją wiedzę poprzez działanie i dotyk,
-słuchowiec – łatwiej zapamiętuje to, co usłyszy,
-wzrokowiec- lepiej przyswaja wiedzę, informacje, które widzi, obserwuje.
A Ty, do której grupy należysz?
W czasie trwania nauki
zdalnej zapraszam do kontaktu ze mną:
mój adres e-mail: aowczarek@spmickiewicz.pl
lub poprzez platformę Microsoft Teams
Drodzy Uczniowie
Sytuacja, w jakiej znów się znaleźliśmy jest poważna i wymaga takiego samego podejścia do niej. Po raz drugi będziemy próbowali odnaleźć się w rzeczywistości zdalnej nauki. Na ten moment dotyczy to klas IV-VIII. Jak już wiecie z poprzedniego roku szkolnego „nauka na odległość” nie należy do łatwych. Wymaga od nas szczególnego zaangażowania, cierpliwości oraz motywacji do działania. Domyślam się, że czas, na który to wszystko przypada (jesień, która sprzyja raczej spadkowi energii) może sprawić, że będzie nam trudniej to wszystko rozumieć i sobie z tym radzić.
Tak jak miało to miejsce w ubiegłym roku szkolnym zachęcam Was do zdrowego łączenia czasu przeznaczonego na naukę z czasem odpoczynku. Dbajcie o to, by robić sobie przerwy, odpowiednio się odżywiać, nawadniać, wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczycie. Chcę przypomnieć jak ważne jest byście odpowiednio planowali Wasz dzień i organizowali sobie czas przeznaczony na obowiązki.
W trosce o Wasze samopoczucie zadbajcie o to, by po nauce odnaleźć moment na to na odpoczynek i zajęcie się rzeczami, które sprawiają Wam przyjemność oraz wprowadzają Was w dobry nastrój. Rozmawiajcie z bliskimi, organizujcie sobie wspólne formy aktywności (np. gry planszowe, wartościowy film). Dbajcie również o kontakt z przyjaciółmi, dowiadujcie się co u nich słychać.
Życzę dużo zdrowia i uśmiechu 😊
Psycholog szkolny
Anna Owczarek
(Całkiem) nowy rok szkolny!
Jak dobrze, że udało się nam 1 września rozpocząć nowy rok szkolny osobiście, a nie za pośrednictwem Internetu, prawda? Wielu z Was wyczekiwało na ten moment z utęsknieniem😊 Sądzę, że pierwsze spotkanie z kolegami i koleżankami, nauczycielami po tak długiej przerwie było niesamowite. Czy Wasze relacje się zmieniły? Część z Was być może pamięta, jak brakowało Wam podczas zdalnego nauczania codziennych kontaktów
z rówieśnikami. W szkole przede wszystkim każdego dnia zdobywacie wiedzę. Jest to jednak również miejsce, w którym spotykacie się z osobami, które lubicie, macie wspólne pasje
i tematy do rozmów. Być może większość z Was doceniła jak ważne są te relacje, gdy nie było możliwości na fizyczne spotkanie z rówieśnikami. Obecny rok szkolny jest inny niż wcześniejsze, na korytarzach zachowujemy odstępy, nosimy maseczki, przestrzegamy wielu zasad, o których informują nas plakaty. Mam nadzieję, że każdy z Was wie, jak bardzo jest to ważne. Od 1 września pojawiła się możliwość wspólnych rozmów, lekcji z całą klasą. To okazja do zadbania na nowo o relacje koleżeńskie, przyjaźnie, być może należy „wyprostować” różne nieporozumienia lub zażegnać jakieś spory? Warto nad tym pomyśleć pozostawiając przynajmniej na chwile telefon, komputer i Internet. Chyba dość czasu już z nimi spędziliście😊
W nowym roku szkolnym, życzę Wam samych sukcesów, optymizmu i co najważniejsze zdrowia. Poniżej znajdują się dni i godziny, w których można skorzystać z możliwości rozmowy ze mną oraz wsparcia – zapraszam do sali 8A😊
Anna Owczarek
Psycholog szkolny
Dyżur psychologa szkolnego
Dzień tygodnia | Godziny dyżuru |
Wtorek | 11:00 – 12:40 13:25 – 13:50 |
Środa | 09:50 – 13:00 |
Czwartek | 09:50 – 13:50 |
Piątek | 10:00 – 12:40 |
Drodzy Uczniowie
23 czerwca – Dzień Ojca
Dziś zachęcam do przeczytania artykułu o empatii w życiu dziecka
Drodzy Ósmoklasiści!
- Wykorzystajcie czas, który pozostał do powtórek, robienia przykładowych testów, jednak dzień przed egzaminem odłóżcie książki, notatki
i pamiętajcie, aby się dobrze wyspać - Starajcie się nie spędzać całych dni na nauce. Zadbajcie o odpowiedni odpoczynek i ruch na świeżym powietrzu
- Zwróćcie uwagę na odpowiednie wyżywienie i nawodnienie organizmu, które jest podstawą efektywnej pracy
- Podejdźcie do egzaminu ze zdrowym rozsądkiem. Jest to podsumowanie Waszej nauki, a nie nowe informacje. Jeśli więc do tej pory solidnie pracowaliście, to nie ma się czego obawiać
- Pamiętajcie grunt to pozytywne nastawienie 😊
Jaki masz talent?
Zapraszam do przeczytania interesującego artykułu o nieśmiałości u dzieci.
Drodzy Uczniowie!
26 maja – Dzień Matki
i pomagają Wam w trudach codziennej, zdalnej nauki.
Czy warto naśladować innych?
O ile są to dobre inspiracje np. czyjeś zachowanie motywuje Was do rozwoju pasji, lepszej nauki itd. to nie ma w tym nic złego. Należy się jednak zastanowić, czy każda postawa, zachowanie jest warte powtórzenia w swoim życiu. Strach przed reakcją i oceną innych bywa niestety bodźcem do bycia częścią grupy, która nie zawsze ma na celu dobro własne i otaczających ją osób. Zdecydowanie nie ma sensu powtarzać postępowania rówieśników tylko po to, by mieć taką relację. Inspiruj się dobrymi przykładami i bądź sobą 😊.
Bajka o szarym słowiku
15 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Rodzin.
Szczególnie w tym roku ten dzień jest wyjątkowy. Z uwagi na obecną sytuację oraz pracę i naukę w trybie zdalnym wiele rodzin spędzi go w domu, w swoim gronie. Mogłoby się wydawać, że nie ma w tym nic nadzwyczajnego, skoro od dłuższego czasu i tak jesteśmy razem ze swoimi najbliższymi. Jest to jednak wspaniała okazja do zwrócenia uwagi na nasze rodzinne relacje, docenienia codziennych gestów bliskich nam osób. Podziękujmy im za to, że możemy zawsze liczyć na ich pomoc i wsparcie. Skontaktujmy się z tymi, których nie ma obok nas, niech wiedzą jak wiele dla nas znaczą.
Dziś zapraszam do zapoznania się z interesującym artykułem „Dlaczego dzieci nas nie słuchają?”
Czy muszę być najlepszy/najlepsza?
z humanistycznych, czyli np. języka polskiego, historii. Są też tacy, którzy z łatwością uczą się języków obcych. Niektórzy też odnoszą sukcesy sportowe. Fajnie byłoby być ze wszystkiego najlepszym, ale umówmy się takich osób nie jest za wiele. Skoro więc masz jakieś ulubione przedmioty, których nauka sprawia Ci przyjemność i satysfakcję to jest to powód do radości. Nie oznacza to jednak, że trzeba zaniedbywać te, za którymi nie przepadasz. Nad nimi też należy pracować i starać się osiągać takie efekty na jakie pozwalają Twoje możliwości. Pamiętaj, że możesz odnosić sukcesy w dziedzinie, którą lubisz robić. Trzeba tylko ją w sobie odnaleźć i dbać o swój rozwój.
Czy lubisz być chwalony?
Co dziś jest ważne?
Efektywna nauka
Kiedy znów się spotkamy?
z klasy, za przyjaciółmi z którymi nie widzieliście się już od dłuższego czasu. Jest jednak parę sposobów, by zadbać o tę relację nie wychodząc z domu:
- Wykorzystujcie dostępne środki do kontaktu: może to być telefon lub rozmowa poprzez komunikatory internetowe
- Motywujcie się wzajemnie do nauki, pomagajcie sobie z trudniejszymi zadaniami
- Zaplanujcie aktywności na przyszłość, czyli co będziecie później mogli wspólnie robić, może powstanie pomysł na nowe hobby?
- Polecajcie sobie dobre filmy, książki, interesujące strony internetowe itd. Inspirujcie się wzajemnie
- Wspierajcie się, dzielcie się ze sobą codziennymi sprawami
- Przekazujcie sobie dobry humor 😊
Drodzy Uczniowie!
MAPY MYŚLI
Drodzy Uczniowie!
- Przede wszystkim wyśpij się. Wiesz o tym, że przez większość dni
w tygodniu czekają na Ciebie wyzwania szkolne. Trudno jest szukać motywacji, gdy czujesz się mocno zmęczony. Połóż się spać tak, żeby móc rozpocząć dzień o zaplanowanej sobie godzinie (najlepiej zgodnie ze swoim planem zajęć). - Ułóż sobie stały harmonogram dnia. Koniecznie wyznacz czas na naukę oraz na odpoczynek. Ciężko pracować w chaosie. Najlepiej jak każdego dnia zaczniesz lekcje o tej samej porze. Pamiętaj by rozplanować sobie również przerwy. Wtedy np. warto wstać od biurka, otworzyć okno
i przewietrzyć pokój, napić się wody, zjeść owoc lub inne danie. - Nie zaczynaj lekcji bez śniadania i w piżamach 😊 to nie będzie sprzyjało rozwojowi motywacji oraz Twojej koncentracji.
- Zorganizuj sobie miejsce do nauki. Przygotuj kolorowe karteczki, długopisy, kredki itd. Uczenie się wcale nie musi być szare i nudne. Uatrakcyjnij naukę. Rób mapy myśli, kolorowe notatki.
- Pamiętaj, że pozytywne nastawienie to pół sukcesu😊
- Staraj się nie rozpraszać – wykorzystaj czas przydzielony na zadanie. Im sprawniej je zrobisz, tym większa szansa, że lekcje nie zajmą Ci całego dnia.
- Podczas nauki spróbuj odnaleźć coś co się zainteresuje, zastanowi. Rozbudź swoją ciekawość. Może poszerzysz wiedzę na ten temat?
- Ucz się małymi partiami, gdy coś jest niezrozumiałe wyobraź sobie, że tłumaczysz to komuś. Jeśli masz ku temu warunki, możesz spróbować uczyć się tego co trudniejsze na głos.
- Pomyśl o efekcie końcowym, czyli o tym co możesz zyskać odrabiając zadanie, poświęcając czas na naukę. Może to być np. rozwój siebie, brak zaległości, dobra ocena, pochwała od rodziców).
Dlaczego kwarantanna ma dziury w czasie
Dzisiaj zapraszam do zapoznania się z ciekawą bajką🙂
Przede wszystkim uśmiech 😊
- Gdyby tak dziś spróbować uśmiechać się cały dzień
- Pomyśleć o rzeczach, które wciąż dają nam radość
- Zadzwonić lub napisać do kogoś kogo lubimy
- Cieszyć się z tego co mamy, bo każdy z nas jak się zastanowi to znajdzie mimo wszystko sporo powodów
- W ramach odpoczynku zająć się czymś, co sprawi, że czujemy się dobrze
- Obdarzyć uśmiechem rodzeństwo, rodziców i pomyśleć jak im wiele zawdzięczamy. Może to dobry moment, by im o tym powiedzieć?
Zachęcam do przeczytania. Można tam odnaleźć ciekawe pomysły na to, jak radzić sobie z emocjami u dzieci w obecnej rzeczywistości.
Jak przetrwać w domu z przedszkolakiem
A po nauce… czas wolny. Jak mogę go spędzić?
Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Mam nadzieję, że u Was wszystko w porządku i w miarę możliwości realizujecie swoje obowiązki (rodzice- zawodowe, a dzieci – szkolne). Liczę również na to, że pamiętacie o ważnej kwestii, czyli organizacji swojego czasu i dbając o wypełnianie zadań należących do was nie zapominacie o odpoczynku np. z ciekawą książką, czy wartościowym filmem. Domyślam się również, że mimo zaplanowania swoich działań, wiele z was martwi się, być może odczuwa lęk i niepewność, niezrozumienie obecnej sytuacji. Dochodzą do nas różnorodne informacje, które wciąż odbierane mogą budzić w nas uczucie zmęczenia, a za oknem powoli rodzi się wiosna i tak bardzo chciałoby się wyjść, spotkać rówieśników, nacieszyć się piękną pogodą. Jak wiemy obecnie tego robić nie można i wciąż czekamy na ten moment, by móc korzystać z tego w sposób bezpieczny dla siebie i innych. Jak w tym wszystkim uporządkować nasze myśli, uczucia? Wiadomo, że łatwiej jest, kiedy wszystko układa się po naszej myśli, gdy jesteśmy zadowoleni. Wtedy tak jakoś jest nam lżej, mamy w sobie więcej motywacji do działania. Jednakże te trudne emocje, które gdzieś być może w nas teraz tkwią są też istotne, komunikują nam, że jesteśmy świadomi tego co się dookoła nas dzieje oraz, że nie przechodzimy obok tego w sposób obojętny. Warto jednak dla zdrowej równowagi minimalizować ten niepokój i stres. Jest na to wiele sposobów. Jednym z nich jest rozmowa. Dzielmy się swoimi emocjami, odczuciami w każdej dostępnej i dozwolonej w tej sytuacji formie (a jest ich przecież dziś tak wiele np. rozmowa: z bliskimi w domu, telefoniczna itd.), wzmacniajmy siebie, a przy okazji swoje więzi z osobami, które są dla nas ważne. Nawet pozornie zwykłe wysłuchanie kogoś, może zdziałać tak wiele.
Życzę Wam dużo siły i uśmiechu.
Anna Owczarek
psycholog szkolny
Zostań w domu – nadróbmy rodzinne zaległości
w spędzaniu rodzinnych chwil.
Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie!
Sytuacja w jakiej znaleźliśmy się w ostatnim czasie jest dla nas dużą próbą odpowiedzialności. Pomimo różnego rodzaju ograniczeń wciąż musimy wywiązywać się ze swoich codziennych obowiązków. Dotyczy to wszystkich bez względu na wiek. W związku z brakiem możliwości realizowania zajęć szkolnych w formie, do której byliśmy przyzwyczajeni zobligowano uczniów do nauki zdalnej. Jest to dla większości nowość, z którą muszą się zmierzyć zarówno uczniowie jak i ich rodzice. Poniżej poruszono kilka zagadnień, które być może pomogą w odnalezieniu się w tej niecodziennej sytuacji. Wszystkim uczniom życzę owocnej nauki i odnalezienia w każdym z Was motywacji i umiejętności organizacji swoim czasem.
Organizacja, motywacja i bezpieczeństwo pracy w domu
Drodzy Uczniowie!
W naszej szkole do Waszej dyspozycji jest psycholog, do którego możecie zwrócić się w różnorodnych sytuacjach, szczególnie wtedy, gdy macie problem, którego nie jesteście w stanie samodzielnie rozwiązać. Porozmawiać warto też wtedy, gdy przytrafi się Wam dzień, w którym macie gorszy nastrój lub dręczy Was jakaś trudna sprawa, z którą nie umiecie sobie poradzić.
W gabinecie psychologa szkolnego odnajdziecie również pomoc w sytuacjach, gdy:
-czujecie się samotni, nie umiecie się odnaleźć w relacjach z rówieśnikami
-potrzebujecie motywacji do nauki i rozwoju
-chcecie porozmawiać nie tylko o waszych troskach, ale również o radościach i sukcesach.
Poniedziałek
|
10:00 – 13:40
(w tym zajęcia indywidualne:
12:55-13:40) |
|
Wtorek
|
11:00 – 14:40
|
|
Środa
|
11:00 – 14:40
(w tym zajęcia indywidualne:
12:55 – 13:40; 13:50-14:35) |
|
Czwartek
|
07:30 – 13:00
(w tym zajęcia indywidualne:
07:30-08:00; 11:30- 11:50) |
Zajęcia indywidualne
w Przedszkolu: 13:00 -13:15; 13:20-13:35 |
Piątek
|
07:30 – 13:00
(w tym zajęcia indywidualne:
07:30 – 08:00; 12:35-12:55)
|
Zajęcia indywidualne
w Przedszkolu: 13:00 -13:15; 13:20-13:35 |