10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Każdy z nas codziennie zmaga się z różnymi trudnościami. Ciągle nie mamy na nic czasu, często odczuwamy lęk oraz niepokój w związku z tym, co przyniesie nam nowy dzień. Dlatego z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego zachęcam wszystkich o zatroszczenie się o swoją kondycję psychiczną, która jest równie ważna, jak nasze zdrowie fizyczne.
Coraz więcej osób doświadcza codziennego stresu, często też nie wiedzą, jak radzić sobie z odczuwanymi emocjami. Inni niestety uważają, że jest to mało ważne i widząc oznaki różnorodnych kryzysów (u siebie lub u innych) bagatelizują to. Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Oto kilka wskazówek:
- Każdego dnia spróbuj znaleźć chwilę dla siebie, zrób coś, co sprawia Ci przyjemność, poświęć czas na swoje hobby.
- Udaj się na długi spacer. Kontakt z naturą zapewni Ci odpoczynek i formę relaksu.
- Dbaj o swoje relacje z innymi. Zadzwoń do kogoś, z kim nie miałeś/miałaś dawno kontaktu lub jeśli to możliwe umów się na spotkanie. Rozmowa, spędzenie z kimś czasu dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną.
- Jeśli jeszcze nie uprawiasz żadnego sportu spróbuj znaleźć dyscyplinę odpowiednią dla Ciebie. Sport jest doskonałym sposobem na poradzenie sobie z trudnymi emocjami, zmniejsza napięcie i stres.
- Nie wstydź się prosić o pomoc, gdy nie jesteś w stanie poradzić sobie z tym, co czujesz lub gdy masz problem, którego nie umiesz rozwiązać. W naszej szkole dostępni są specjaliści, którzy pomogą Ci w trudnej sytuacji.
Możesz także uzyskać pomoc dzwoniąc na poniższe numery:
– Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12
– Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
– Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA – 22 484 88 01
Anna Owczarek
psycholog szkolny
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji związanej z wojną?
Obecna sytuacja jest dla nas wszystkich bardzo trudna. Każdego dnia mierzymy się z różnymi informacjami, doniesieniami. Nie da się przejść wobec tego obojętnie. W tym wszystkim muszą odnaleźć się też dzieci, które odczuwają różne emocje, mają wiele pytań i wątpliwości. Pewnie wielu rodziców podjęło już rozmowy ze swoimi dziećmi, niektórzy może zastanawiają się jak zrobić to we właściwy sposób. Poniżej przygotowałam kilka wskazówek, które mam nadzieję pomogą Państwu w tej sytuacji.
- Taka rozmowa nie powinna odbyć się w pośpiechu. Należy znaleźć na to odpowiednie miejsce i czas.
- Ważne jest, by dostosować język do wieku dziecka i umiejętnie dobierać słowa, tak by nie zwiększać poziomu już odczuwanego lęku.
- Należy przekazywać konkretne i prawdziwe informacje. Nie wchodźmy w szczegóły, które nie są dzieciom potrzebne.
- Zaniepokojone dzieci mogą często pytać o to, czy wojna dotknie również nasz kraj. Nie należy obiecywać, że tak nie będzie, ponieważ nikt nie wie, co przyniosą kolejne dni. Warto przekazać dziecku, że obecnie jesteśmy bezpieczni. Nasz dzień wygląda tak, jak poprzednie, czyli chodzimy do szkoły, do pracy itd. Koncentrujmy się na tym co się dzieje tu i teraz.
- Warto zapewnić dzieciom możliwość pomocy poprzez np. przyłączenie się do zbiórek, które są organizowane wokół nas. Może to zmniejszyć poczucie odczuwanej bezradności dziecka wobec obecnej sytuacji.
- Należy dozować dopływ informacji, poprzez np. ograniczenie oglądania w ich obecności serwisów informacyjnych. Dzieci również mogą się czuć przytłoczone natłokiem wiadomości, co może niekorzystnie wpływać na ich emocje.
- Należy obserwować dzieci, ich zachowanie. Rozmawiajmy z nimi o ich uczuciach, przemyśleniach, wątpliwościach. Okazujmy wsparcie, spędzajmy z nimi jak najwięcej czasu.
- My dorośli również powinniśmy zadbać o własną równowagę psychiczną. Trudno jest zatroszczyć się o dzieci, kiedy sami nie czujemy się dobrze. Starajmy się (na ile jest to możliwe) znaleźć czas dla siebie i na swoje aktywności.
Anna Owczarek-psycholog szkolny
Zasłużony odpoczynek – czas na ferie zimowe! 😊
Po miesiącach nauki, sprawdzianów przyszedł czas na odpoczynek – nadchodzą ferie zimowe. Myślę, że jest to moment, na który wielu z Was już bardzo czekało. Przez dwa tygodnie będziecie mieli okazję odpocząć od codziennych wyzwań związanych z edukacją. Zadbajcie, by był to czas bezpiecznego i zdrowego odpoczynku. Pewnie niektórzy z Was wyjadą ze swoją rodziną w jakieś ciekawe miejsce, jednak na pewno znajdą się też tacy, którzy ferie spędzą w domu.
Jeśli jeszcze nie macie pomysłów, na to jak można spędzić ten nadchodzący czas, tak aby efektywnie odpocząć, mam dla Was kilka propozycji:
– gry planszowe – to pomysł nie tylko na nudę, ale sposób spędzenia czasu z najbliższymi. Jeśli na co dzień trudno Wam odnaleźć chwilkę na wspólne aktywności, to ferie będą do tego wspaniałą okazją.
– puzzle – to sposób nie tylko na spędzenie wolnego czasu. To także trening naszej koncentracji, jak również metoda odstresowująca i wyciszająca. Polecam każdemu 😊
–
spotkania z rodziną/przyjaciółmi – warto wykorzystać czas ferii
na odwiedziny kogoś,
z kim dawno się nie widzieliście i nie rozmawialiście. Wspólne rozmowy
sprzyjają rozwojowi relacji i wprowadzają nas w lepszy nastrój.
– czytanie książek – pewnie nie wszyscy wybiorą taką aktywność, jednak pamiętajcie, że czytanie książek rozwija naszą wyobraźnie, rozbudza ciekawość świata. Warto wybrać się do biblioteki i znaleźć coś ciekawego dla siebie.
– spacery – to kolejny sposób, który sprzyja relaksowi i działa na nas uspokajająco. Wystarczy się ciepło ubrać i wyruszyć w drogę😊 Po tygodniach nauki, także też zdalnej naprawdę warto się trochę poruszać.
– aktywność fizyczna – jeśli zimowa pogoda dopisze i spadnie śnieg to zachęcam do korzystania z gier i zabaw na świeżym powietrzu (np. sanki, zabawy na śniegu).
To tylko kilka przykładów tego, czym można zająć się w ferie. Zachęcam Was do skorzystania z nich. Pamiętajcie, że ferie to czas, który nie zwalnia nikogo z bycia odpowiedzialnym. Dbajcie o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich.
Życzę Wam miłych ferii i udanego wypoczynku.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Lubię siebie
Zastanawialiście się kiedyś, czy lubicie siebie? To trudne pytanie. Częściej zastanawiamy się nad tym, czy to my lubimy kogoś bądź czy ktoś lubi nas.
Mamy grono koleżanek, kolegów, z którymi czujemy się dobrze i rozumiemy się bez żadnych problemów. Jednak czy każdy może stwierdzić, że darzy siebie samego taką samą sympatią jak drugą osobę? Co może się kryć pod stwierdzeniem „lubić siebie”?
Lubić siebie to:
-być dla siebie dobrym
-zauważać swoje mocne strony i umieć z nich korzystać
-akceptować strony słabsze, nad którymi można pracować
-poświęcać czas na naukę i własny rozwój
-dążyć do spełniania swoich marzeń
-mieć do siebie cierpliwość i dopuszczać możliwość poniesienia porażki (nikt nie jest perfekcyjny!)
Warto
traktować siebie jak przyjaciela. Jemu z pewnością zawsze chcesz pomagać,
troszczysz się
o niego. Wybaczasz mu, gdy powie coś nie tak, lubisz go, mimo jego wad. Lubienie
siebie sprawia, że bardziej otwieramy się na relacje z innymi osobami, wiemy,
dlaczego są dla nas istotne. Gdy akceptujemy siebie, lubimy spędzać czas ze
sobą, nie będziemy „na siłę” poszukiwać sympatii innych. Skoncentrujemy się
wtedy na ludziach, którzy są dla nas przykładem, motywują nas lub po prostu
znajomość z nimi sprawia, że czujemy się dobrze.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Drodzy Uczniowie
Rozpoczęliśmy kolejny rok szkolny. Wszyscy cieszymy się z możliwości spotkania się w murach naszej szkoły. Poprzedni rok nie należał do najłatwiejszych. Znów przyszło się nam mierzyć ze zdalną nauką. Budziło to w nas różnorodne emocje, które nie zawsze były przyjemne. Doceńmy więc możliwość nauki w szkole, spotykania kolegów i koleżanek, przebywania każdego dnia w gronie swoich przyjaciół.
Zapraszam do korzystania z możliwości wsparcia i rozmowy ze mną. Czekam na Was w sali nr 14.
Anna Owczarek
psycholog szkolny
Godziny pracy psychologa szkolnego w roku szkolnym 2021/2022
Wakacje! 😊
Drodzy Uczniowie!
Kolejny rok szkolny dobiega końca. Ponownie był to czas pełen wyzwań i trudności związanych ze zdalną nauką. Na szczęście ostatni miesiąc mogliście już spędzić w szkolnych murach, gdzie spotkaliście swoich kolegów i swoje koleżanki, czego z pewnością Wam brakowało. Przed wami wyczekiwany odpoczynek po trudach codzienności. Nadchodzą upragnione wakacje.
Życzę
Wam by ten czas przyniósł Wam niezapomniane przygody i piękną pogodę. Dbajcie
o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich.
Słonecznych i udanych wakacji! Do zobaczenia we wrześniu! 😊
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Jesteśmy w szkole – razem 😊
Powrót do szkoły to z pewnością wiadomość na jaką wszyscy czekali. Obecnie dotyczy to klas I-III, które znów mają okazję zasiąść do szkolnych ławek i uczestniczyć w lekcjach. Pobyt w szkole to nie tylko zajęcia i obowiązki. To również miejsce spotkań i rozmów z rówieśnikami, za którymi tak bardzo tęskniliście. Niektórym z Was być może udawało się utrzymywać kontakt za pomocą różnych komunikatorów. Nic jednak nie zastąpi rozmów, zabaw na przerwach, wspólnej pracy na lekcjach. Czy wiecie co można zrobić, by znów cieszyć się z bycia wśród rówieśników?
-Na pewno macie sobie teraz wiele do opowiedzenia. Zapraszajcie do rozmowy i zabawy swoich kolegów i swoje koleżanki, tak by nikt nie czuł się samotny.
-Bądźcie dobrymi obserwatorami. Zwracajcie uwagę na to, jak się czują Wasi rówieśnicy, szczególnie tacy, którym brakuje uśmiechu na twarzy.
– Trenujcie swoją cierpliwość. Po przerwie od nauki w szkole niektórzy potrzebują więcej czasu na rozumienie tego, czego uczycie się na lekcjach.
– W związku z powrotem do szkoły możecie czuć różne emocje. Rozmawiajcie o nich i starajcie się, by nie wywoływały one między Wami nieporozumień.
– Pamiętajcie o tym, że należy wspólnie przestrzegać zasad, tak by Wasz pobyt w szkole był bezpieczny.
Razem zadbajmy o to, by powrót do szkoły był czasem radości, która zmotywuje nas wszystkich do dalszej pracy.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Zadbaj o siebie!
Spędzając kolejne dni w domu, ucząc się zdalnie nie zapominaj o sobie, swoim samopoczuciu i zdrowiu!
Jak możesz to zrobić?
– znajdź czas i chęć na ćwiczenia i gimnastykę, które poprawią Twoją kondycję i humor
– rozwijaj swoją wyobraźnię czytając ciekawe książki
– dbaj o relacje ze swoimi znajomymi, przyjaciółmi. Dowiadujcie się co u was słychać
– odpocznij przy dźwiękach ulubionej muzyki
– w wolnej chwili obejrzyj interesujący film
– jak na tę porę roku przystało, zrób wiosenne porządki. Może okaże się, że Twoje niepotrzebne rzeczy znajdą zastosowanie u kogoś innego?
– spędzaj czas z najbliższymi, wspólnie gotujcie, grajcie w gry planszowe i przede wszystkim rozmawiajcie
– pamiętaj o odpowiednim odżywaniu i piciu wody.
Nie zapominajcie o uśmiechu! 😊
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Myśl pozytywnie 😊
Czy wiesz jak ważna jest rola pozytywnego nastawienia w naszej codzienności? Szczególnie teraz, gdy świat zmaga się z pandemią, bardzo potrzebujemy pozytywnych myśli, które pozwolą nam przetrwać ten trudny czas.
Gdy budzisz się rano z założeniem, że ten dzień będzie trudny i stresujący (np. masz sprawdzian) „włącz” pozytywne myślenie. Samo nastawienie niekiedy bywa kluczem do sukcesu.
Możemy wyróżnić dwie postawy ludzi:
– Optymiści – osoby, które są pozytywne, cieszą się z sukcesów swoich i innych, dobrze radzą sobie z napotkanymi trudnościami, ponieważ wierzą we własne możliwości.
– Pesymiści – to osoby, które często postrzegają rzeczywistość w „czarnych barwach”. Z góry zakładają swoje niepowodzenie, przeważnie mają niską samoocenę. Pesymista nie potrafi dostrzegać dobrych rzeczy, które mu się przydarzają.
Mam dobrą wiadomość! Optymistyczną postawę można w sobie rozwijać, o to kilka przykładów w jaki sposób można to robić:
– spróbuj zaraz po przebudzeniu posłuchać swojej ulubionej piosenki, możesz nawet do niej zatańczyć😊 Przyjemne emocje jakie wywoła dźwięk oraz odrobina ruchu nastawią Cię pozytywnie na resztę dnia,
– nawet jeśli dzień nie zapowiada się najlepiej, jest pełen trudnych wyzwań, postaraj się uśmiechnąć do siebie w lustrze i powiedzieć sobie „dam radę”, „potrafię to zrobić”,
– jeśli zdarzy się jakieś niepowodzenie postaraj się spojrzeć na to z innej strony. Np. „zdobyłem/łam nowe doświadczenie, teraz wiem jak następnym razem zrobić to inaczej, lepiej”,
-doceń rolę przyjaciół, rodziny, bliskich osób w Twoim życiu – to wspaniałe, że są przy Tobie prawda? Z ich pomocą i wsparciem możesz naprawdę wiele zrobić.
Pamiętaj,
że postawa optymistyczna zdecydowanie sprzyja naszemu zdrowiu psychicznemu i
fizycznemu, dlatego życzę Ci samych dobrych myśli, wiary w siebie
i codziennego uśmiechu! 😊
Anna Owczarek – psycholog szkolny
23 luty – Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją
23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Szczególnie w obecnym czasie warto zwrócić uwagę na tę datę. Od dłuższego czasu żyjemy w napięciu i stresie, ciągle obawiamy się o siebie i swoich najbliższych. Także izolacja, zdalna nauka, brak możliwości spotkań, wspólnych wyjść sprawia, że coraz częściej osoby popadają w przygnębienie. W dłuższej perspektywie może ono doprowadzić do poważnej choroby jaką jest depresja.
Warto pamiętać, że depresja może dotknąć każdego bez względu na wiek. Często osoby cierpiące na tę chorobę, jak również jej otoczenie bagatelizuje te objawy, z obawy przed stygmatyzacją czy też przeświadczeniem, że to chwilowe i samo minie.
Oprócz sfery psychicznej depresja dotyka również sfery społecznej człowieka, który odczuwa trudność, a czasami wręcz niemożność realizowania swoich obowiązków, czy też codziennych czynności. Najczęściej zauważane objawy depresji to m.in.:
– długotrwałe obniżenie nastroju
– drażliwość
– niska samoocena
– niechęć do kontaktów społecznych
– brak zainteresowania rzeczami, czynnościami, które do tej pory sprawiały radość
– zaburzenia snu, apetytu
– spadek koncentracji
– brak energii
Depresja jest chorobą, której nie wolno lekceważyć. Poniżej znajdują się linki do stron, na których można znaleźć więcej informacji o depresji oraz numery telefonów, pod którymi można uzyskać wsparcie i pomoc.
W razie potrzeby rozmowy, wsparcia, zapraszam do kontaktu.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Drodzy Uczniowie!
Już za chwilę I półrocze dobiegnie końca. Szybko minęło prawda? Niestety znów w tym czasie musieliśmy zmierzyć się z trudami zdalnej nauki. Mam jednak nadzieję, że daliście sobie radę i powoli przygotowujecie się na nowe wyzwania II półrocza.
Są wśród Was osoby, które są zadowolone ze swoich ocen, jednak pewnie znajdą się tacy, którzy chcieliby, by były one trochę wyższe. Za chwilę nastąpi początek nowego semestru. Jest to odpowiedni moment na wyznaczenie sobie celów do osiągnięcia.
Warto je sobie zapisać, określić czas, który sobie dajecie na ich wykonanie oraz jak możecie sprawdzać postęp ich realizacji. Pamiętajcie, że cele muszą być konkretne
i atrakcyjne dla Was. Lepiej zapisać sobie np. osiągnięcie wyższej oceny z jednego lub dwóch przedmiotów (nazwać jakie to przedmioty), niż określić sobie, że ogólnie poprawicie wszystkie oceny. Dobry cel – to cel, który jest także dla Was realny. Jeśli czyjąś mocną stroną nie są
przedmioty ścisłe, ta osoba może mieć trudność z oceną bardzo dobrą na koniec roku szkolnego. Wymagajcie od siebie– ale bierzcie pod uwagę swoje możliwości.
Więcej o technice wyznaczania celów SMART przeczytacie na tej stronie:
Nauka zdalna trwa, dlatego przypominam i zapraszam do kontaktu ze mną:
- Microsoft Teams
- Adres mailowy: aowczarek@spmickiewicz.pl
- *Telefonicznie: 83 341 50 24 w dniach pełnionego przeze mnie dyżuru
Środa: 09:50 – 13:00
Piątek: 10:00 – 12:40
(* w okresie trwania nauki stacjonarnej klas I-III)
Życzę Wam dużo wytrwałości i zdrowia 😊
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice
Zbliżają się Święta, które zawsze były pełne spotkań i wzruszających chwil. W tym roku z uwagi na panującą sytuację nie będzie możliwości spędzić tego czasu ze wszystkimi członkami rodziny. Zapewne budzi to różnorodne emocje, tj. smutek, tęsknota. Mimo wszelkich trudności spróbujmy, by czas Świąt Bożego Narodzenia, choć w węższym niż zazwyczaj gronie był nadal czasem miłości i ciepła. Zadbajmy o kontakt z tymi, z którymi nie będziemy mogli zobaczyć się osobiście. Niech dźwięk śpiewanych kolęd połączy wszystkich mimo, iż fizycznie nie będą blisko.
Chciałabym życzyć wszystkim Uczniom oraz ich Rodzicom zdrowych, spokojnych Świąt Bożego Narodzenia oraz nadziei na lepszy czas w Nowym Roku 2021.
Anna Owczarek
psycholog szkolny
17 grudnia – Dzień bez wulgaryzmów
Jest to odpowiedni moment, by zastanowić się nad tym, jak poważnym problemem kulturowym i społecznym jest używanie wulgaryzmów. Niestety, zauważa się to coraz częściej nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci. Osoba, która używa takich słów, zwrotów nie powinna nikomu imponować. W każdej sytuacji powinniśmy od razu reagować i nie dawać przyzwolenia takiemu zachowaniu.
Przekleństwa są szczególnie słyszalne w sytuacjach związanych z próbą wyrażenia swojego zdenerwowania, złości, rozdrażnienia. W żadnym przypadku nie jest to sposób na poradzenie sobie z takimi emocjami. Wprost przeciwnie – wulgaryzmy dodatkowo wprowadzają atmosferę napięcia i nie służą ani wypowiadającemu je, ani temu kto je słyszy.
Pamiętajcie, że temat ten nie dotyczy tylko słów wypowiadanych, ale również napisanych. Z uwagi na zdalną naukę dużo czasu spędzacie korzystając z Internetu. Tam również obowiązują zasady kultury i nie powinno być tam miejsca na „pisane” wulgaryzmy.
Język polski jest niezwykle bogaty w różnorodne wyrażenia, za pomocą których możemy opisywać trafnie swoja złość, frustrację, czy też niechęć.
Spróbujcie zwrócić uwagę na wypowiadane i zapisywane przez Was słowa, które mogą nieść wiele dobrego, ale również mogą krzywdzić. Nie zapominajcie o tym.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Dom to pierwsza szkoła życia
Zanim dziecko postawi swoje pierwsze kroki w szkole, całą swoją wiedzę i umiejętności, które może na tym etapie opanować zdobywa w domu. Nie chodzi tu tylko o poznawanie literek, cyfr, ale również o to, jak powinno się zachowywać w różnych sytuacjach oraz jak odróżniać dobre zachowania od tych złych.
Bardzo ważne jest, gdy członkowie rodziny spędzają ze sobą swój wolny czas. To właśnie wtedy dziecko obserwuje, jak rodzice rozmawiają ze sobą i z innymi osobami, które pojawiają się w domu. Uczy się szacunku do ludzi, akceptacji i empatii. Zauważa, jak można radzić sobie z różnymi trudnościami i rozwiązywać problemy. W domu dziecko poznaje normy i wartości, które będą towarzyszyć mu przez całe życie. Realizując swoje pierwsze, małe obowiązki jak np. sprzątanie zabawek, swojego pokoju uczy się troski o sobie i odpowiedzialności. To wspierająca relacja członków rodziny sprawia, że dziecko może rozwijać swoje zainteresowania i pasje, buduje swoją pozytywną samoocenę oraz wiarę w swoje możliwości.
Dom jest pierwszą szkołą życia dla każdego dziecka. To czego się w nim nauczy, jakie zasady z niego wyniesie będzie miało przełożenie na jego zachowania m.in w szkole, między rówieśnikami. Szczególnie teraz gdy w domu toczy się całe życie dziecka troszczmy się o to, by realizowało swoje szkolne obowiązki, ale nie zapominajmy również o nieustannej, wspólnej pracy całej rodziny nad jego społecznym rozwojem.
Anna Owczarek – psycholog szkolny
Co zrobić, żeby chciało Ci się uczyć? 😊
Rok szkolny trwa i nie zatrzymuje się pomimo bardzo trudnej sytuacji z jaką obecnie się mierzymy. Większość naszego czasu spędzamy w domu, który raczej kojarzy się nam z miejscem wypoczynku niż intensywnej pracy. Niestety, teraz to właśnie dom przekształcił się w „małą szkołę” i w nim musimy odnaleźć siłę i chęć do nauki.
Zdecydowanie łatwiej jest uczyć się rzeczy, gdy wiemy, że są one przydatne w życiu codziennym. Można posłużyć się zwykłymi czynnościami, by poszerzyć swoje wiadomości. Np. spróbuj policzyć, ile kwiatków w domu hoduje mama oraz przyjrzyj się jak wyglądają, z czego się składają i jakiej „opieki” potrzebują by zdrowo rosły. Połącz naukę z tym, co Cię interesuje, a z pewnością nigdy nie będziesz się nudzić w jej trakcie.
Uczyć się można również poprzez zabawę, gry planszowe, które rozwijają ciekawość i naszą wyobraźnię. Może trudno w to uwierzyć, ale każdy ma predyspozycje do tego by się uczyć – tylko niektórzy muszą to jeszcze odkryć.😊
By ułatwić sobie proces nauki warto przyporządkować siebie do określonego typu:
– kinestetyk – rozwija swoją wiedzę poprzez działanie i dotyk,
-słuchowiec – łatwiej zapamiętuje to, co usłyszy,
-wzrokowiec- lepiej przyswaja wiedzę, informacje, które widzi, obserwuje.
A Ty, do której grupy należysz?
W czasie trwania nauki
zdalnej zapraszam do kontaktu ze mną:
mój adres e-mail: aowczarek@spmickiewicz.pl
lub poprzez platformę Microsoft Teams
Drodzy Uczniowie
Sytuacja, w jakiej znów się znaleźliśmy jest poważna i wymaga takiego samego podejścia do niej. Po raz drugi będziemy próbowali odnaleźć się w rzeczywistości zdalnej nauki. Na ten moment dotyczy to klas IV-VIII. Jak już wiecie z poprzedniego roku szkolnego „nauka na odległość” nie należy do łatwych. Wymaga od nas szczególnego zaangażowania, cierpliwości oraz motywacji do działania. Domyślam się, że czas, na który to wszystko przypada (jesień, która sprzyja raczej spadkowi energii) może sprawić, że będzie nam trudniej to wszystko rozumieć i sobie z tym radzić.
Tak jak miało to miejsce w ubiegłym roku szkolnym zachęcam Was do zdrowego łączenia czasu przeznaczonego na naukę z czasem odpoczynku. Dbajcie o to, by robić sobie przerwy, odpowiednio się odżywiać, nawadniać, wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczycie. Chcę przypomnieć jak ważne jest byście odpowiednio planowali Wasz dzień i organizowali sobie czas przeznaczony na obowiązki.
W trosce o Wasze samopoczucie zadbajcie o to, by po nauce odnaleźć moment na to na odpoczynek i zajęcie się rzeczami, które sprawiają Wam przyjemność oraz wprowadzają Was w dobry nastrój. Rozmawiajcie z bliskimi, organizujcie sobie wspólne formy aktywności (np. gry planszowe, wartościowy film). Dbajcie również o kontakt z przyjaciółmi, dowiadujcie się co u nich słychać.
Życzę dużo zdrowia i uśmiechu 😊
Psycholog szkolny
Anna Owczarek
(Całkiem) nowy rok szkolny!
Jak dobrze, że udało się nam 1 września rozpocząć nowy rok szkolny osobiście, a nie za pośrednictwem Internetu, prawda? Wielu z Was wyczekiwało na ten moment z utęsknieniem😊 Sądzę, że pierwsze spotkanie z kolegami i koleżankami, nauczycielami po tak długiej przerwie było niesamowite. Czy Wasze relacje się zmieniły? Część z Was być może pamięta, jak brakowało Wam podczas zdalnego nauczania codziennych kontaktów
z rówieśnikami. W szkole przede wszystkim każdego dnia zdobywacie wiedzę. Jest to jednak również miejsce, w którym spotykacie się z osobami, które lubicie, macie wspólne pasje
i tematy do rozmów. Być może większość z Was doceniła jak ważne są te relacje, gdy nie było możliwości na fizyczne spotkanie z rówieśnikami. Obecny rok szkolny jest inny niż wcześniejsze, na korytarzach zachowujemy odstępy, nosimy maseczki, przestrzegamy wielu zasad, o których informują nas plakaty. Mam nadzieję, że każdy z Was wie, jak bardzo jest to ważne. Od 1 września pojawiła się możliwość wspólnych rozmów, lekcji z całą klasą. To okazja do zadbania na nowo o relacje koleżeńskie, przyjaźnie, być może należy „wyprostować” różne nieporozumienia lub zażegnać jakieś spory? Warto nad tym pomyśleć pozostawiając przynajmniej na chwile telefon, komputer i Internet. Chyba dość czasu już z nimi spędziliście😊
W nowym roku szkolnym, życzę Wam samych sukcesów, optymizmu i co najważniejsze zdrowia. Poniżej znajdują się dni i godziny, w których można skorzystać z możliwości rozmowy ze mną oraz wsparcia – zapraszam do sali 8A😊
Anna Owczarek
Psycholog szkolny
Dyżur psychologa szkolnego
Dzień tygodnia | Godziny dyżuru |
Wtorek | 11:00 – 12:40 13:25 – 13:50 |
Środa | 09:50 – 13:00 |
Czwartek | 09:50 – 13:50 |
Piątek | 10:00 – 12:40 |
Drodzy Uczniowie
23 czerwca – Dzień Ojca
Dziś zachęcam do przeczytania artykułu o empatii w życiu dziecka
Drodzy Ósmoklasiści!
- Wykorzystajcie czas, który pozostał do powtórek, robienia przykładowych testów, jednak dzień przed egzaminem odłóżcie książki, notatki
i pamiętajcie, aby się dobrze wyspać - Starajcie się nie spędzać całych dni na nauce. Zadbajcie o odpowiedni odpoczynek i ruch na świeżym powietrzu
- Zwróćcie uwagę na odpowiednie wyżywienie i nawodnienie organizmu, które jest podstawą efektywnej pracy
- Podejdźcie do egzaminu ze zdrowym rozsądkiem. Jest to podsumowanie Waszej nauki, a nie nowe informacje. Jeśli więc do tej pory solidnie pracowaliście, to nie ma się czego obawiać
- Pamiętajcie grunt to pozytywne nastawienie 😊
Jaki masz talent?
Zapraszam do przeczytania interesującego artykułu o nieśmiałości u dzieci.
Drodzy Uczniowie!
26 maja – Dzień Matki
i pomagają Wam w trudach codziennej, zdalnej nauki.
Czy warto naśladować innych?
O ile są to dobre inspiracje np. czyjeś zachowanie motywuje Was do rozwoju pasji, lepszej nauki itd. to nie ma w tym nic złego. Należy się jednak zastanowić, czy każda postawa, zachowanie jest warte powtórzenia w swoim życiu. Strach przed reakcją i oceną innych bywa niestety bodźcem do bycia częścią grupy, która nie zawsze ma na celu dobro własne i otaczających ją osób. Zdecydowanie nie ma sensu powtarzać postępowania rówieśników tylko po to, by mieć taką relację. Inspiruj się dobrymi przykładami i bądź sobą 😊.
Bajka o szarym słowiku
15 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Rodzin.
Szczególnie w tym roku ten dzień jest wyjątkowy. Z uwagi na obecną sytuację oraz pracę i naukę w trybie zdalnym wiele rodzin spędzi go w domu, w swoim gronie. Mogłoby się wydawać, że nie ma w tym nic nadzwyczajnego, skoro od dłuższego czasu i tak jesteśmy razem ze swoimi najbliższymi. Jest to jednak wspaniała okazja do zwrócenia uwagi na nasze rodzinne relacje, docenienia codziennych gestów bliskich nam osób. Podziękujmy im za to, że możemy zawsze liczyć na ich pomoc i wsparcie. Skontaktujmy się z tymi, których nie ma obok nas, niech wiedzą jak wiele dla nas znaczą.
Dziś zapraszam do zapoznania się z interesującym artykułem „Dlaczego dzieci nas nie słuchają?”
Czy muszę być najlepszy/najlepsza?
z humanistycznych, czyli np. języka polskiego, historii. Są też tacy, którzy z łatwością uczą się języków obcych. Niektórzy też odnoszą sukcesy sportowe. Fajnie byłoby być ze wszystkiego najlepszym, ale umówmy się takich osób nie jest za wiele. Skoro więc masz jakieś ulubione przedmioty, których nauka sprawia Ci przyjemność i satysfakcję to jest to powód do radości. Nie oznacza to jednak, że trzeba zaniedbywać te, za którymi nie przepadasz. Nad nimi też należy pracować i starać się osiągać takie efekty na jakie pozwalają Twoje możliwości. Pamiętaj, że możesz odnosić sukcesy w dziedzinie, którą lubisz robić. Trzeba tylko ją w sobie odnaleźć i dbać o swój rozwój.
Czy lubisz być chwalony?
Co dziś jest ważne?
Efektywna nauka
Kiedy znów się spotkamy?
z klasy, za przyjaciółmi z którymi nie widzieliście się już od dłuższego czasu. Jest jednak parę sposobów, by zadbać o tę relację nie wychodząc z domu:
- Wykorzystujcie dostępne środki do kontaktu: może to być telefon lub rozmowa poprzez komunikatory internetowe
- Motywujcie się wzajemnie do nauki, pomagajcie sobie z trudniejszymi zadaniami
- Zaplanujcie aktywności na przyszłość, czyli co będziecie później mogli wspólnie robić, może powstanie pomysł na nowe hobby?
- Polecajcie sobie dobre filmy, książki, interesujące strony internetowe itd. Inspirujcie się wzajemnie
- Wspierajcie się, dzielcie się ze sobą codziennymi sprawami
- Przekazujcie sobie dobry humor 😊
Drodzy Uczniowie!
MAPY MYŚLI
Drodzy Uczniowie!
- Przede wszystkim wyśpij się. Wiesz o tym, że przez większość dni
w tygodniu czekają na Ciebie wyzwania szkolne. Trudno jest szukać motywacji, gdy czujesz się mocno zmęczony. Połóż się spać tak, żeby móc rozpocząć dzień o zaplanowanej sobie godzinie (najlepiej zgodnie ze swoim planem zajęć). - Ułóż sobie stały harmonogram dnia. Koniecznie wyznacz czas na naukę oraz na odpoczynek. Ciężko pracować w chaosie. Najlepiej jak każdego dnia zaczniesz lekcje o tej samej porze. Pamiętaj by rozplanować sobie również przerwy. Wtedy np. warto wstać od biurka, otworzyć okno
i przewietrzyć pokój, napić się wody, zjeść owoc lub inne danie. - Nie zaczynaj lekcji bez śniadania i w piżamach 😊 to nie będzie sprzyjało rozwojowi motywacji oraz Twojej koncentracji.
- Zorganizuj sobie miejsce do nauki. Przygotuj kolorowe karteczki, długopisy, kredki itd. Uczenie się wcale nie musi być szare i nudne. Uatrakcyjnij naukę. Rób mapy myśli, kolorowe notatki.
- Pamiętaj, że pozytywne nastawienie to pół sukcesu😊
- Staraj się nie rozpraszać – wykorzystaj czas przydzielony na zadanie. Im sprawniej je zrobisz, tym większa szansa, że lekcje nie zajmą Ci całego dnia.
- Podczas nauki spróbuj odnaleźć coś co się zainteresuje, zastanowi. Rozbudź swoją ciekawość. Może poszerzysz wiedzę na ten temat?
- Ucz się małymi partiami, gdy coś jest niezrozumiałe wyobraź sobie, że tłumaczysz to komuś. Jeśli masz ku temu warunki, możesz spróbować uczyć się tego co trudniejsze na głos.
- Pomyśl o efekcie końcowym, czyli o tym co możesz zyskać odrabiając zadanie, poświęcając czas na naukę. Może to być np. rozwój siebie, brak zaległości, dobra ocena, pochwała od rodziców).
Dlaczego kwarantanna ma dziury w czasie
Dzisiaj zapraszam do zapoznania się z ciekawą bajką🙂
Przede wszystkim uśmiech 😊
- Gdyby tak dziś spróbować uśmiechać się cały dzień
- Pomyśleć o rzeczach, które wciąż dają nam radość
- Zadzwonić lub napisać do kogoś kogo lubimy
- Cieszyć się z tego co mamy, bo każdy z nas jak się zastanowi to znajdzie mimo wszystko sporo powodów
- W ramach odpoczynku zająć się czymś, co sprawi, że czujemy się dobrze
- Obdarzyć uśmiechem rodzeństwo, rodziców i pomyśleć jak im wiele zawdzięczamy. Może to dobry moment, by im o tym powiedzieć?
Zachęcam do przeczytania. Można tam odnaleźć ciekawe pomysły na to, jak radzić sobie z emocjami u dzieci w obecnej rzeczywistości.
Jak przetrwać w domu z przedszkolakiem
A po nauce… czas wolny. Jak mogę go spędzić?
Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Mam nadzieję, że u Was wszystko w porządku i w miarę możliwości realizujecie swoje obowiązki (rodzice- zawodowe, a dzieci – szkolne). Liczę również na to, że pamiętacie o ważnej kwestii, czyli organizacji swojego czasu i dbając o wypełnianie zadań należących do was nie zapominacie o odpoczynku np. z ciekawą książką, czy wartościowym filmem. Domyślam się również, że mimo zaplanowania swoich działań, wiele z was martwi się, być może odczuwa lęk i niepewność, niezrozumienie obecnej sytuacji. Dochodzą do nas różnorodne informacje, które wciąż odbierane mogą budzić w nas uczucie zmęczenia, a za oknem powoli rodzi się wiosna i tak bardzo chciałoby się wyjść, spotkać rówieśników, nacieszyć się piękną pogodą. Jak wiemy obecnie tego robić nie można i wciąż czekamy na ten moment, by móc korzystać z tego w sposób bezpieczny dla siebie i innych. Jak w tym wszystkim uporządkować nasze myśli, uczucia? Wiadomo, że łatwiej jest, kiedy wszystko układa się po naszej myśli, gdy jesteśmy zadowoleni. Wtedy tak jakoś jest nam lżej, mamy w sobie więcej motywacji do działania. Jednakże te trudne emocje, które gdzieś być może w nas teraz tkwią są też istotne, komunikują nam, że jesteśmy świadomi tego co się dookoła nas dzieje oraz, że nie przechodzimy obok tego w sposób obojętny. Warto jednak dla zdrowej równowagi minimalizować ten niepokój i stres. Jest na to wiele sposobów. Jednym z nich jest rozmowa. Dzielmy się swoimi emocjami, odczuciami w każdej dostępnej i dozwolonej w tej sytuacji formie (a jest ich przecież dziś tak wiele np. rozmowa: z bliskimi w domu, telefoniczna itd.), wzmacniajmy siebie, a przy okazji swoje więzi z osobami, które są dla nas ważne. Nawet pozornie zwykłe wysłuchanie kogoś, może zdziałać tak wiele.
Życzę Wam dużo siły i uśmiechu.
Anna Owczarek
psycholog szkolny
Zostań w domu – nadróbmy rodzinne zaległości
w spędzaniu rodzinnych chwil.
Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie!
Sytuacja w jakiej znaleźliśmy się w ostatnim czasie jest dla nas dużą próbą odpowiedzialności. Pomimo różnego rodzaju ograniczeń wciąż musimy wywiązywać się ze swoich codziennych obowiązków. Dotyczy to wszystkich bez względu na wiek. W związku z brakiem możliwości realizowania zajęć szkolnych w formie, do której byliśmy przyzwyczajeni zobligowano uczniów do nauki zdalnej. Jest to dla większości nowość, z którą muszą się zmierzyć zarówno uczniowie jak i ich rodzice. Poniżej poruszono kilka zagadnień, które być może pomogą w odnalezieniu się w tej niecodziennej sytuacji. Wszystkim uczniom życzę owocnej nauki i odnalezienia w każdym z Was motywacji i umiejętności organizacji swoim czasem.
Organizacja, motywacja i bezpieczeństwo pracy w domu
Drodzy Uczniowie!
W naszej szkole do Waszej dyspozycji jest psycholog, do którego możecie zwrócić się w różnorodnych sytuacjach, szczególnie wtedy, gdy macie problem, którego nie jesteście w stanie samodzielnie rozwiązać. Porozmawiać warto też wtedy, gdy przytrafi się Wam dzień, w którym macie gorszy nastrój lub dręczy Was jakaś trudna sprawa, z którą nie umiecie sobie poradzić.
W gabinecie psychologa szkolnego odnajdziecie również pomoc w sytuacjach, gdy:
-czujecie się samotni, nie umiecie się odnaleźć w relacjach z rówieśnikami
-potrzebujecie motywacji do nauki i rozwoju
-chcecie porozmawiać nie tylko o waszych troskach, ale również o radościach i sukcesach.
Poniedziałek
|
10:00 – 13:40
(w tym zajęcia indywidualne:
12:55-13:40) |
|
Wtorek
|
11:00 – 14:40
|
|
Środa
|
11:00 – 14:40
(w tym zajęcia indywidualne:
12:55 – 13:40; 13:50-14:35) |
|
Czwartek
|
07:30 – 13:00
(w tym zajęcia indywidualne:
07:30-08:00; 11:30- 11:50) |
Zajęcia indywidualne
w Przedszkolu: 13:00 -13:15; 13:20-13:35 |
Piątek
|
07:30 – 13:00
(w tym zajęcia indywidualne:
07:30 – 08:00; 12:35-12:55)
|
Zajęcia indywidualne
w Przedszkolu: 13:00 -13:15; 13:20-13:35 |