Psycholog – Anna Owczarek

Rok szkolny 2024/2025



Godziny pracy psychologa szkolnego


Poniedziałek
12:00 – 14:35, w tym:
12:40 – 13:40 – rewalidacja indywidualna
13:50 – 14:35 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Wtorek09:00 – 13:40, w tym:
 12:55 – 13:40zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Środa08:50 – 13:45
Czwartek12:15 – 15:30, w tym:
 13:50 – 14:35 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
 14:45 – 15:30 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Piątek08:00 – 14:35, w tym: 
12:50 -13:50- rewalidacja indywidualna
13:50- 14:35- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Pozostały czas pracy poza zajęciami przeznaczony jest na dyżur psychologa


Kiedy można zgłosić się do szkolnego psychologa?

            Co roku 10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. To okazja, by przypomnieć wszystkim, że nasze zdrowie psychiczne jest równie ważne jak zdrowie fizyczne. Gdy doświadczamy różnych trudności, nie wiemy jak poradzić sobie z doświadczanymi emocjami należy szukać pomocy. Pierwszym krokiem w dbaniu o swoje zdrowie psychiczne może być spotkanie ze mną – czyli psychologiem:) W przygotowanym przeze mnie materiale wskazałam przykłady różnych sytuacji, w których uczeń, rodzic, nauczyciel mogą zwrócić do szkolnego psychologa.



Jak budować pozytywną samoocenę?

            Obecnie u wielu dzieci zauważa się brak pewności siebie i małą wiarę w swoje możliwości. Często nie akceptują siebie, nie czują się wystarczająco dobre, porównują się ze swoimi rówieśnikami lub postaciami z mediów społecznościowych. Dzieci z niską samooceną są wycofane, nie chcą podejmować różnych wyzwań, ponieważ często zakładają swoje niepowodzenie.

            Zapraszam do zapoznania się z przygotowaną przeze mnie krótką prezentacją, w której można znaleźć informacje o tym jak rozpoznać niską samoocenę, jak ją rozwijać oraz w jaki sposób rodzic może wspierać swoje dziecko w tej kwestii.

Samoocena dziecka


Światowy Dzień Walki z Depresją

23 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Depresją. Zapraszam do zapoznania się
z przygotowanym przeze mnie materiałem dotyczącym tego dnia oraz depresji.


Jak radzić sobie z nieśmiałością?

Zapraszam do zapoznania się z przygotowanym przeze mnie materiałem, w którym przedstawiłam kilka wskazówek jak można radzić sobie z nieśmiałością.

Nieśmiałość – jak sobie z tym radzić?


Co zrobić z tym stresem?

            Stres pojawia się w różnych sytuacjach dnia codziennego i dotyczy każdego z nas. Co może nas stresować? Powodów może być cała masa. Wiele osób odczuwa go przed sprawdzianem, odpowiedzią ustną lub wystąpieniem na forum klasy, czy też szkoły. Stresujące mogą być relacje
z innymi osobami, czy też ważne zadanie do wykonania. Gdy nie towarzyszy nam każdego dnia, gdy potrafimy nad nim panować, nie powinien on sprawiać większych trudności. Sytuacja się komplikuje, gdy stres powoduje, że nie możemy prawidłowo funkcjonować, a to może mieć poważne skutki dla naszego zdrowia nie tylko psychicznego, ale i fizycznego.

Jak radzić sobie ze stresem? Zapraszam do zapoznania się z przygotowanymi przeze mnie materiałami.

Jak radzić sobie ze stresem

Jak wspierać swoje dziecko w sytuacjach stresowych


10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Każdy z nas codziennie zmaga się z różnymi trudnościami. Ciągle nie mamy na nic czasu, często odczuwamy lęk oraz niepokój w związku z tym, co przyniesie nam nowy dzień. Dlatego z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego zachęcam wszystkich o zatroszczenie się o swoją kondycję psychiczną, która jest równie ważna, jak nasze zdrowie fizyczne.

Coraz więcej osób doświadcza codziennego stresu, często też nie wiedzą, jak radzić sobie z odczuwanymi emocjami. Inni niestety uważają, że jest to mało ważne i widząc oznaki różnorodnych kryzysów (u siebie lub u innych) bagatelizują to. Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Oto kilka wskazówek:

  1. Każdego dnia spróbuj znaleźć chwilę dla siebie, zrób coś, co sprawia Ci przyjemność, poświęć czas na swoje hobby.
  2. Udaj się na długi spacer. Kontakt z naturą zapewni Ci odpoczynek i formę relaksu.
  3. Dbaj o swoje relacje z innymi. Zadzwoń do kogoś, z kim nie miałeś/miałaś dawno kontaktu lub jeśli to możliwe umów się na spotkanie. Rozmowa, spędzenie z kimś czasu dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną.
  4. Jeśli jeszcze nie uprawiasz żadnego sportu spróbuj znaleźć dyscyplinę odpowiednią dla Ciebie. Sport jest doskonałym sposobem na poradzenie sobie z trudnymi emocjami, zmniejsza napięcie i stres.
  5. Nie wstydź się prosić o pomoc, gdy nie jesteś w stanie poradzić sobie z tym, co czujesz lub gdy masz problem, którego nie umiesz rozwiązać. W naszej szkole dostępni są specjaliści, którzy pomogą Ci w trudnej sytuacji.

Możesz także uzyskać pomoc dzwoniąc na poniższe numery:

– Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12

– Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111

– Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA – 22 484 88 01


Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji związanej z wojną?

Obecna sytuacja jest dla nas wszystkich bardzo trudna. Każdego dnia mierzymy się z różnymi informacjami, doniesieniami. Nie da się przejść wobec tego obojętnie. W tym wszystkim muszą odnaleźć się też dzieci, które odczuwają różne emocje, mają wiele pytań i wątpliwości. Pewnie wielu rodziców podjęło już rozmowy ze swoimi dziećmi, niektórzy może zastanawiają się jak zrobić to we właściwy sposób. Poniżej przygotowałam kilka wskazówek, które mam nadzieję pomogą Państwu w tej sytuacji.

  1. Taka rozmowa nie powinna odbyć się w pośpiechu. Należy znaleźć na to odpowiednie miejsce i czas.
  2. Ważne jest, by dostosować język do wieku dziecka i umiejętnie dobierać słowa, tak by nie zwiększać poziomu już odczuwanego lęku.
  3. Należy przekazywać konkretne i prawdziwe informacje. Nie wchodźmy w szczegóły, które nie są dzieciom potrzebne.
  4. Zaniepokojone dzieci mogą często pytać o to, czy wojna dotknie również nasz kraj. Nie należy obiecywać, że tak nie będzie, ponieważ nikt nie wie, co przyniosą kolejne dni. Warto przekazać dziecku, że obecnie jesteśmy bezpieczni. Nasz dzień wygląda tak, jak poprzednie, czyli chodzimy do szkoły, do pracy itd. Koncentrujmy się na tym co się dzieje tu i teraz.
  5. Warto zapewnić dzieciom możliwość pomocy poprzez np. przyłączenie się do zbiórek, które są organizowane wokół nas. Może to zmniejszyć poczucie odczuwanej bezradności dziecka wobec obecnej sytuacji.
  6. Należy dozować dopływ informacji, poprzez np. ograniczenie oglądania w ich obecności serwisów informacyjnych. Dzieci również mogą się czuć przytłoczone natłokiem wiadomości, co może niekorzystnie wpływać na ich emocje.
  7. Należy obserwować dzieci, ich zachowanie. Rozmawiajmy z nimi o ich uczuciach, przemyśleniach, wątpliwościach. Okazujmy wsparcie, spędzajmy z nimi jak najwięcej czasu.
  8. My dorośli również powinniśmy zadbać o własną równowagę psychiczną. Trudno jest zatroszczyć się o dzieci, kiedy sami nie czujemy się dobrze. Starajmy się (na ile jest to możliwe) znaleźć czas dla siebie i na swoje aktywności.

Zasłużony
odpoczynek – czas na ferie zimowe!

            Po miesiącach nauki, sprawdzianów przyszedł czas na odpoczynek – nadchodzą ferie zimowe. Myślę, że jest to moment, na który wielu z Was już bardzo czekało. Przez dwa tygodnie będziecie mieli okazję odpocząć od codziennych wyzwań związanych z edukacją. Zadbajcie, by był to czas bezpiecznego i zdrowego odpoczynku. Pewnie niektórzy z Was wyjadą ze swoją rodziną w jakieś ciekawe miejsce, jednak na pewno znajdą się też tacy, którzy ferie spędzą w domu.

Jeśli jeszcze nie macie pomysłów, na to jak można spędzić ten nadchodzący czas, tak aby efektywnie odpocząć, mam dla Was kilka propozycji:

gry planszowe – to pomysł nie tylko na nudę, ale sposób spędzenia czasu z najbliższymi. Jeśli na co dzień trudno Wam odnaleźć chwilkę na wspólne aktywności, to ferie będą do tego wspaniałą okazją.

puzzle –  to sposób nie tylko na spędzenie wolnego czasu. To także trening naszej koncentracji, jak również metoda odstresowująca i wyciszająca. Polecam każdemu.

spotkania z rodziną/przyjaciółmi – warto wykorzystać czas ferii na odwiedziny kogoś,
z kim dawno się nie widzieliście i nie rozmawialiście. Wspólne rozmowy sprzyjają rozwojowi relacji i wprowadzają nas w lepszy nastrój.

czytanie książek – pewnie nie wszyscy wybiorą taką aktywność, jednak pamiętajcie, że czytanie książek rozwija naszą wyobraźnie, rozbudza ciekawość świata. Warto wybrać się do biblioteki i znaleźć coś ciekawego dla siebie.

spacery – to kolejny sposób, który sprzyja relaksowi i działa na nas uspokajająco. Wystarczy się ciepło ubrać i wyruszyć w drogę. Po tygodniach nauki, także też zdalnej naprawdę warto się trochę poruszać.

aktywność fizyczna – jeśli zimowa pogoda dopisze i spadnie śnieg to zachęcam do korzystania z gier i zabaw na świeżym powietrzu (np. sanki, zabawy na śniegu).

To tylko kilka przykładów tego, czym można zająć się w ferie. Zachęcam Was do skorzystania z nich. Pamiętajcie, że ferie to czas, który nie zwalnia nikogo z bycia odpowiedzialnym. Dbajcie o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich.

Życzę Wam miłych ferii i udanego wypoczynku.


Lubię siebie

Zastanawialiście się kiedyś, czy lubicie siebie? To trudne pytanie. Częściej zastanawiamy się nad tym, czy to my lubimy kogoś bądź czy ktoś lubi nas.

Mamy grono koleżanek, kolegów, z którymi czujemy się dobrze i rozumiemy się bez żadnych problemów. Jednak czy każdy może stwierdzić, że darzy siebie samego taką samą sympatią jak drugą osobę? Co może się kryć pod stwierdzeniem „lubić siebie”?

Lubić siebie to:

-być dla siebie dobrym

-zauważać swoje mocne strony i umieć z nich korzystać

-akceptować strony słabsze, nad którymi można pracować

-poświęcać czas na naukę i własny rozwój

-dążyć do spełniania swoich marzeń

-mieć do siebie cierpliwość i dopuszczać możliwość poniesienia porażki (nikt nie jest perfekcyjny!)

Warto traktować siebie jak przyjaciela. Jemu z pewnością zawsze chcesz pomagać, troszczysz się
o niego. Wybaczasz mu, gdy powie coś nie tak, lubisz go, mimo jego wad. Lubienie siebie sprawia, że bardziej otwieramy się na relacje z innymi osobami, wiemy, dlaczego są dla nas istotne. Gdy akceptujemy siebie, lubimy spędzać czas ze sobą, nie będziemy „na siłę” poszukiwać sympatii innych. Skoncentrujemy się wtedy na ludziach, którzy są dla nas przykładem, motywują nas lub po prostu znajomość z nimi sprawia, że czujemy się dobrze.


Drodzy Uczniowie

Rozpoczęliśmy kolejny rok szkolny. Wszyscy cieszymy się z możliwości spotkania się w murach naszej szkoły. Poprzedni rok nie należał do najłatwiejszych. Znów przyszło się nam mierzyć ze zdalną nauką. Budziło to w nas różnorodne emocje, które nie zawsze były przyjemne. Doceńmy więc możliwość nauki w szkole, spotykania kolegów i koleżanek, przebywania każdego dnia w gronie swoich przyjaciół.

Zapraszam do korzystania z możliwości wsparcia i rozmowy ze mną. Czekam na Was w sali nr 14.


Zadbaj o siebie!

Spędzając kolejne dni w domu, ucząc się zdalnie nie zapominaj o sobie, swoim samopoczuciu i zdrowiu!

Jak możesz to zrobić?

– znajdź czas i chęć na ćwiczenia i gimnastykę, które poprawią Twoją kondycję i humor

– rozwijaj swoją wyobraźnię czytając ciekawe książki

– dbaj o relacje ze swoimi znajomymi, przyjaciółmi. Dowiadujcie się co u was słychać

– odpocznij przy dźwiękach ulubionej muzyki

– w wolnej chwili obejrzyj interesujący film

– jak na tę porę roku przystało, zrób wiosenne porządki. Może okaże się, że Twoje niepotrzebne rzeczy znajdą zastosowanie u kogoś innego?

– spędzaj czas z najbliższymi, wspólnie gotujcie, grajcie w gry planszowe i przede wszystkim rozmawiajcie

– pamiętaj o odpowiednim odżywaniu i piciu wody.

Nie zapominajcie o uśmiechu!


Myśl pozytywnie

Czy wiesz jak ważna jest rola pozytywnego nastawienia w naszej codzienności? Szczególnie teraz, gdy świat zmaga się z pandemią, bardzo potrzebujemy pozytywnych myśli, które pozwolą nam przetrwać ten trudny czas.

Gdy budzisz się rano z założeniem, że ten dzień będzie trudny i stresujący (np. masz sprawdzian) „włącz” pozytywne myślenie. Samo nastawienie niekiedy bywa kluczem do sukcesu.

Możemy wyróżnić dwie postawy ludzi:

– Optymiści – osoby, które są pozytywne, cieszą się z sukcesów swoich i innych, dobrze radzą sobie z napotkanymi trudnościami, ponieważ wierzą we własne możliwości.

– Pesymiści – to osoby, które często postrzegają rzeczywistość w „czarnych barwach”. Z góry zakładają swoje niepowodzenie, przeważnie mają niską samoocenę. Pesymista nie potrafi dostrzegać dobrych rzeczy, które mu się przydarzają.

Mam dobrą wiadomość! Optymistyczną postawę można w sobie rozwijać, o to kilka przykładów w jaki sposób można to robić:

– spróbuj zaraz po przebudzeniu posłuchać swojej ulubionej piosenki, możesz nawet do niej zatańczyć. Przyjemne emocje jakie wywoła dźwięk oraz odrobina ruchu nastawią Cię pozytywnie na resztę dnia,

– nawet jeśli dzień nie zapowiada się najlepiej, jest pełen trudnych wyzwań, postaraj się uśmiechnąć do siebie w lustrze i powiedzieć sobie „dam radę”, „potrafię to zrobić”,

– jeśli zdarzy się jakieś niepowodzenie postaraj się spojrzeć na to z innej strony. Np. „zdobyłem/łam nowe doświadczenie, teraz wiem jak następnym razem zrobić to inaczej, lepiej”,

-doceń rolę przyjaciół, rodziny, bliskich osób w Twoim życiu – to wspaniałe, że są przy Tobie prawda? Z ich pomocą i wsparciem możesz naprawdę wiele zrobić.

Pamiętaj, że postawa optymistyczna zdecydowanie sprzyja naszemu zdrowiu psychicznemu i fizycznemu, dlatego życzę Ci samych dobrych myśli, wiary w siebie
i codziennego uśmiechu!


23 luty – Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Szczególnie w obecnym czasie warto zwrócić uwagę na tę datę.  Od dłuższego czasu żyjemy w napięciu i stresie, ciągle obawiamy się o siebie i swoich najbliższych. Także izolacja, zdalna nauka, brak możliwości spotkań, wspólnych wyjść sprawia, że coraz częściej osoby popadają w przygnębienie. W dłuższej perspektywie może ono doprowadzić do poważnej choroby jaką jest depresja.

Warto pamiętać, że depresja może dotknąć każdego bez względu na wiek. Często osoby cierpiące na tę chorobę, jak również jej otoczenie bagatelizuje te objawy, z obawy przed stygmatyzacją czy też przeświadczeniem, że to chwilowe i samo minie.

Oprócz sfery psychicznej depresja dotyka również sfery społecznej człowieka, który odczuwa trudność, a czasami wręcz niemożność realizowania swoich obowiązków, czy też codziennych czynności. Najczęściej zauważane objawy depresji to m.in.:

– długotrwałe obniżenie nastroju

– drażliwość

– niska samoocena

– niechęć do kontaktów społecznych

– brak zainteresowania rzeczami, czynnościami, które do tej pory sprawiały radość

– zaburzenia snu, apetytu

– spadek koncentracji

– brak energii

Depresja jest chorobą, której nie wolno lekceważyć. Poniżej znajdują się linki do stron, na których można znaleźć więcej informacji o depresji oraz numery telefonów, pod którymi można uzyskać wsparcie i pomoc.

https://twarzedepresji.pl
https://wyleczdepresje.pl/depresja-mlodziencza/

W razie potrzeby rozmowy, wsparcia, zapraszam do kontaktu.


Drodzy Uczniowie!

Już za chwilę I półrocze dobiegnie końca. Szybko minęło prawda? Niestety znów w tym czasie musieliśmy zmierzyć się z trudami zdalnej nauki. Mam jednak nadzieję, że daliście sobie radę i powoli przygotowujecie się na nowe wyzwania II półrocza.

Są wśród Was osoby, które są zadowolone ze swoich ocen, jednak pewnie znajdą się tacy, którzy chcieliby, by były one trochę wyższe. Za chwilę nastąpi początek nowego semestru. Jest to odpowiedni moment na wyznaczenie sobie celów do osiągnięcia.

Warto je sobie zapisać, określić czas, który sobie dajecie na ich wykonanie oraz jak możecie sprawdzać postęp ich realizacji. Pamiętajcie, że cele muszą być konkretne
i atrakcyjne dla Was. Lepiej zapisać sobie np. osiągnięcie wyższej oceny z jednego lub dwóch przedmiotów (nazwać jakie to przedmioty), niż określić sobie, że ogólnie poprawicie wszystkie oceny.  Dobry cel – to cel, który jest także dla Was realny. Jeśli czyjąś mocną stroną nie są
przedmioty ścisłe, ta osoba może mieć trudność z oceną bardzo dobrą na koniec roku szkolnego. Wymagajcie od siebie– ale bierzcie pod uwagę swoje możliwości.

Więcej o technice wyznaczania celów SMART przeczytacie na tej stronie:

https://www.psychowiedza.com/2014/07/sprytne-cele.html

17 grudnia – Dzień bez wulgaryzmów

Jest to odpowiedni moment, by zastanowić się nad tym, jak poważnym problemem kulturowym i społecznym jest używanie wulgaryzmów. Niestety, zauważa się to coraz częściej nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci. Osoba, która używa takich słów, zwrotów nie powinna nikomu imponować. W każdej sytuacji powinniśmy od razu reagować i nie dawać przyzwolenia takiemu zachowaniu. 

Przekleństwa są szczególnie słyszalne w sytuacjach związanych z próbą wyrażenia swojego zdenerwowania, złości, rozdrażnienia. W żadnym przypadku nie jest to sposób na poradzenie sobie z takimi emocjami. Wprost przeciwnie – wulgaryzmy dodatkowo wprowadzają atmosferę napięcia i nie służą ani wypowiadającemu je, ani temu kto je słyszy.

Pamiętajcie, że temat ten nie dotyczy tylko słów wypowiadanych, ale również napisanych. Z uwagi na zdalną naukę dużo czasu spędzacie korzystając z Internetu. Tam również obowiązują zasady kultury i nie powinno być tam miejsca na „pisane” wulgaryzmy.

Język polski jest niezwykle bogaty w różnorodne wyrażenia, za pomocą których możemy opisywać trafnie swoja złość, frustrację, czy też niechęć.

Spróbujcie zwrócić uwagę na wypowiadane i zapisywane przez Was słowa, które mogą nieść wiele dobrego, ale również mogą krzywdzić. Nie zapominajcie o tym.

Anna Owczarek – psycholog szkolny


Dom to pierwsza szkoła życia

Zanim dziecko postawi swoje pierwsze kroki w szkole, całą swoją wiedzę i umiejętności, które może na tym etapie opanować zdobywa w domu. Nie chodzi tu tylko o poznawanie literek, cyfr, ale również o to, jak powinno się zachowywać w różnych sytuacjach oraz jak odróżniać dobre zachowania od tych złych.

Bardzo ważne jest, gdy członkowie rodziny spędzają ze sobą swój wolny czas.  To właśnie wtedy dziecko obserwuje, jak rodzice rozmawiają ze sobą i z innymi osobami, które pojawiają się w domu.  Uczy się szacunku do ludzi, akceptacji i empatii. Zauważa, jak można radzić sobie z różnymi trudnościami i rozwiązywać problemy. W domu dziecko poznaje normy i wartości, które będą towarzyszyć mu przez całe życie. Realizując swoje pierwsze, małe obowiązki jak np. sprzątanie zabawek, swojego pokoju uczy się troski o sobie i odpowiedzialności. To wspierająca relacja członków rodziny sprawia, że dziecko może rozwijać swoje zainteresowania i pasje, buduje swoją pozytywną samoocenę oraz wiarę w swoje możliwości.

Dom jest pierwszą szkołą życia dla każdego dziecka. To czego się w nim nauczy, jakie zasady z niego wyniesie będzie miało przełożenie na jego zachowania m.in w szkole, między rówieśnikami. Szczególnie teraz gdy w domu toczy się całe życie dziecka troszczmy się o to, by realizowało swoje szkolne obowiązki, ale nie zapominajmy również o nieustannej, wspólnej pracy całej rodziny nad jego społecznym rozwojem.

Zdecydowanie łatwiej jest uczyć się rzeczy, gdy wiemy, że są one przydatne w życiu codziennym. Można posłużyć się zwykłymi czynnościami, by poszerzyć swoje wiadomości. Np. spróbuj policzyć, ile kwiatków w domu hoduje mama oraz przyjrzyj się jak wyglądają, z czego się składają i jakiej „opieki” potrzebują by zdrowo rosły.  Połącz naukę z tym, co Cię interesuje, a z pewnością nigdy nie będziesz się nudzić w jej trakcie.

Uczyć się można również poprzez zabawę, gry planszowe, które rozwijają ciekawość i naszą wyobraźnię. Może trudno w to uwierzyć, ale każdy ma predyspozycje do tego by się uczyć – tylko niektórzy muszą to jeszcze odkryć.