„Czytamy Rodzinne Historie”

Od 25.03.2024 r. do 20.05.2024 r. grupa uczniów kl. Ia i Ib razem z nauczycielem bibliotekarzem p. Edytą Chwedoruk przystąpiła do programu czytelniczego pt. „Czytamy rodzinne historie” oraz konkursu z atrakcyjnymi nagrodami organizowanego przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”.

Na uczestników czekały czytelnicze wyzwania, którym towarzyszyła książka Justyny Bednarek „Wnuczka antykwariusza” – wyprawka czytelnicza, którą pierwszoklasiści w całej Polsce otrzymali tego roku szkolnego.

Podarowując dzieciom książkę, otworzyliśmy przed nimi świat, a zachęcając do aktywnego kontaktu z literaturą, daliśmy im szansę przeżycia niezapomnianej przygody i odkrywania opowieści zamkniętych w szkatułce pełnej pamiątek.

            Dzięki uczestnictwu w programie uczniowie mieli szansę lepiej zrozumieć historię swojej rodziny i to, kim są. To bowiem w rękach dorosłych – opiekunów, pedagogów, rodziców i nauczycieli – leży zadanie, by podzielić się z nimi pamięcią pokoleń, kształtować wartości i wrażliwość na to, co naprawdę ważne.

            W ramach programu odbyło się 5 lekcji bibliotecznych opartych na gotowych scenariuszach przygotowanych przez Justynę Tumiłowicz – absolwentki Pedagogiki i Edukacji Medialnej oraz miłośniczki książek, edukatorki muzealnej zafascynowanej światem dziecięcej wyobraźni.

Na zajęciach dzieci z zainteresowaniem słuchały przygód Gabrysi i jej dziadku antykwariuszu i zaangażowały się w zadania do wykonania.

             Na pierwszych zajęciach dzieci wykonały wspólne drzewo przedstawiające ich całą grupę.

            Podczas drugich zajęć uczniowie wykonali swoją własną kapsułę czasu, a po powrocie do domu umieścili w niej cenne przedmioty, zdjęcia, rysunki oraz ustaliły termin, kiedy będą chciały z powrotem do niej zajrzeć. Może za rok? A może za 10 lat?

            Trzecie zajęcia dotyczyły ulubionego zwierzątka. Uczniowie z kilku atramentowych kleksów, rozdmuchanych przez słomkę na kartce papieru zrobiły swoje wymyślone zwierzątko. Użyły do tego też swojej wyobraźni dorysowując brakujących elementów, a następnie wymyślały historie stworzonego zwierzaka.

            Czwarte zajęcia odbyły się pod nazwą „kuferek pełen skarbów”. Dzieci losowały przedmioty, a następnie z wykorzystaniem swojej wyobraźni wymyślały do nich historię. W drugiej części zajęć musiały stworzyć komiks z opowieścią o wylosowanym przedmiocie.

            Na piątych zajęciach dzieci rozmawiały o „swoich” marzeniach, a zadaniem jakie miały do wykonania było wypisanie cechach bohatera. 

Podsumowanie:

            Promocja czytelnictwa jest jednym z podstawowych obszarów działania szkół i szkolnych bibliotek. Współczesny czytelnik, chociaż funkcjonuje w cyfrowym świecie, wciąż odnajduje radość pomiędzy kartkami papierowych książek.

            W toku realizowania programu przedstawiono szereg metod i technik, które miały na celu wspieranie promocji czytelnictwa.

             Jego założeniem było również kształtowanie w wychowankach trwałego nawyku czytania i sięgania po książki tak, by pozostała w nich na całe życie.

Koordynator programu: Edyta Chwedoruk