Laboratoria Przyszłości 2025/2026


Październik 2025 r.

Wirtualna rzeczywistość w edukacji – nauka przez doświadczenie

W ramach współpracy pomiędzy Szkołą Podstawową a Przedszkolem w Konstantynowie odbyły się dwie wyjątkowe lekcje otwarte dla dzieci z oddziału przedszkolnego. Spotkania miały na celu pokazanie, jak nowoczesne technologie – takie jak wirtualna rzeczywistość – mogą wspierać naukę i rozwijać pasję odkrywania świata już od najmłodszych lat.

Zanim rozpoczęła się część praktyczna, uczestnicy poznali zasady bezpiecznego korzystania z pracowni „Laboratoria Przyszłości”. Następnie przenieśli się do świata nauki podczas niecodziennej lekcji fizyki. Dzieci mogły samodzielnie przeprowadzać eksperymenty z zakresu elektrostatyki i magnetyzmu, korzystając z pomocy dydaktycznych dostępnych w szkolnym laboratorium. Najwięcej emocji wzbudziła maszyna elektrostatyczna – możliwość wytworzenia własnego „pioruna” zrobiła ogromne wrażenie!

Prawdziwą atrakcją zajęć była jednak podróż w wirtualny świat. Dzięki okularom VR i platformie Class VR przedszkolaki mogły oglądać Ziemię z lotu ptaka, a następnie zanurzyć się w głębinach oceanu w towarzystwie żółwi i lwów morskich. Interaktywne kostki 3D pozwoliły im obejrzeć motyla, słonia, wieloryba z zupełnie nowej perspektywy – takiej, jakiej nie dają żadne książkowe ilustracje.

Dzięki technologii VR uczestnicy przekonali się, że w kilka chwil można przenieść się w dowolne miejsce na świecie. W czasie zajęć odwiedzili m.in. biegun północny, spotkali się z misiem polarnym, a na zakończenie zrelaksowali się w wirtualnym pokoju sensorycznym gdzie za pomocą joysticków mogli poruszać się między kolorowymi bąbelkami.

Zwieńczeniem lekcji była wystawa wydruków 3D. Dzieci wraz z opiekunami mogły nie tylko obejrzeć przygotowane modele, ale również sprawdzić, jak działają przedmioty wydrukowane na szkolnej drukarce 3D. Wśród eksponatów znalazły się autorskie projekty uczniów i nauczycieli naszej szkoły, będące przykładem kreatywnego i praktycznego wykorzystania nowych technologii w edukacji.

Serdecznie dziękujemy Dyrekcji, Nauczycielom oraz Dzieciom z Przedszkola w Konstantynowie za wspólne uczestnictwo w zajęciach i otwartość na nowe doświadczenia. Cieszymy się, że mogliśmy razem odkrywać świat nauki i technologii w tak nowoczesnej, a zarazem inspirującej formie. Mamy nadzieję, że to dopiero początek dalszej, równie owocnej współpracy!


Wrzesień 2025 r.

Przeprowadzono 6 lekcji (fizyka – 8a, 8b; zajęcia rewalidacyjne – 2b, 8a; historia – 8b; edukacja wczesnoszkolna – 2a).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

– opisuje budowę atomu,

– wskazuje różnice pomiędzy atomami wodoru, żelaza czy węgla,

– rozpoznaje emocje,

– doskonali techniki regulacji emocji,

– potrafi skupić się na muzyce,

– zna terminy: getto, holocaust, obóz koncentracyjny,

– ćwiczy skupienie uwagi,

– wykonuje zadania z rozpraszającą muzyką,

– rozpoznaje cechy charakterystyczne jesieni i opowiada o nich.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

– Czym są atomy?

– Atomy: wodoru, węgla, radu, wapnia,

– Bloki konstrukcyjne wszechświata,

– Pokoje sensoryczne,

– Zorza polarna,

– Pokój emocji,

– Brama do obozu koncentracyjnego,

– Wejście na teren obozu Auschwitz,

– Okulary VR,

– Pokój sensoryczny.

Klasa 8a i 8b podczas fizyki utrwalała wiedzę o otaczającym nas świecie w sposób rzeczywisty i naukowy. Dzięki okularom VR mogli zaobserwować model planetarny atomu. Dostrzegali różnice pomiędzy atomami wodoru, żelaza i węgla.

Podczas zajęć rewalidacyjnych doskonalono rozpoznawanie i wyrażanie emocji, które dla niektórych naszych uczniów nie jest wcale łatwe.

Na lekcji historii omawiano „Politykę okupacyjną III Rzeszy”, zwiedzając wirtualnie teren obozu Auschwitz. Wirtualne rekonstrukcje i lekcje z wykorzystaniem okularów VR, to nowoczesne metody pracy z uczniami ułatwiające rozumienie wydarzeń historycznych.

Uczniowie z klasy drugiej podczas wirtualnego spaceru i wykorzystania materiałów z platformy Class VR, mieli możliwość przyglądania się zmianom zachodzącym jesienią w przyrodzie.