Czym jest koronawirus? Przystępne informacje dla najmłodszych uczniów.

Ogłoszona pandemia koronawirusa nie pozostaje bez wpływu na emocje każdego z nas. Lęk, zdenerwowanie, smutek, niepewność mogą pojawić się również u naszych dzieci, które szybko wyczuwają i przejmują nasze emocje. Młodsze dzieci odbierają  świat w bardzo dosłowny sposób,  nie potrafią weryfikować usłyszanych informacji, czy właściwie interpretować zachowania rodziców. Sytuacja nowa i niezrozumiała dla dziecka może budzić nadmierny lęk lub wzmacniać go u dzieci silnie lękowych.

Udostępniam Państwu poradnik opracowany przez kolumbijską psycholog, który ułatwi Wam rozmowę z dzieckiem na temat koronawirusa i przeżywanych przez nie emocji.

Poniżej znajdą Państwo kilka wskazówek dotyczących rozmowy z dzieckiem.

  1. Bądź spokojny, opanowany– zadbaj o samego siebie, swój spokój oraz rzetelne informacje na temat wirusa, znajdź odpowiedni moment do rozmowy.
  2. Bądź źródłem informacji– dzieci chcą wiedzieć. Unikanie rozmowy, szepty, zmienianie tematu nie spowodują, że problem przestanie istnieć, a może nasilić lęk u dziecka.
  3. Odpowiadaj na pytania -jeżeli dziecko pyta, oznacza to, że Twoje zdanie jest dla niego ważne. Jest to również moment, kiedy możesz spytać dziecko o to, co czuje, jakie emocje przeżywa.
  4. Uspokajaj, bądź dostępny- jeżeli dziecko zadaje dużo pytań, może to oznaczać, że sytuacja wywołuje u niego silny lęk. Zdobycie rzetelnych informacji w ilości odpowiedniej do wieku dziecka, Twój spokój i opanowanie ułatwią mu oswojenie się z nową i niezrozumiałą sytuacją. Dzieci silnie lękowe mogą bardziej potrzebować Twojego wsparcia. Zastanówcie się, jak możecie poradzić sobie z przeżywanym lękiem? Sposobem może być rysunek ze śmiesznym wirusem, ułożenie wspólnego opowiadania z wirusem w roli głównej. Zachęcaj dziecko do tego, aby przychodziło do Ciebie w każdej chwili kiedy poczuje niepokój, daj mu pewność, że jesteś obok. Może zdarzyć się też tak, że dziecko całkowicie zbagatelizuje problem. Wtedy należy zadbać o uświadomienie mu jego roli w zapobieganiu rozprzestrzeniania się wirusa- o konieczności mycia rąk, unikania wychodzenia z domu, podstawowych zasadach higieny itp.
  5. Zachowaj rutynę dnia– zachowanie dotychczasowych rytuałów, oczywiście z ograniczeniami wymuszonymi zaistniałą sytuacją, ułatwi dziecku codzienne funkcjonowanie. Pomimo utrudnień związanych z koniecznością pozostania w domu spróbujcie efektywnie wykorzystać wspólny czas- grajcie w gry, czytajcie książki, kształtuj u dziecka nowe umiejętności poszerzające jego samodzielność (prasowanie, przygotowywanie posiłków itp.)Cieszcie się sobą.

 Anna Hryciuk- pedagog szkolny

Cześć – jestem wirus (poradnik)