15-ego kwietnia w sali nr 18 wśród uczniów klasy 3a ponownie można było usłyszeć gromkie WOW! Sprawczyniami całego zamieszania były uczennice tej klasy- Gabrysia i Lenka, które przygotowały dla swoich kolegów i koleżanek kolejny prosty, ale zarazem ciekawy eksperyment. Do jego przeprowadzenia dziewczynki użyły: szklankę wody, 1 łyżkę cukru, 2 łyżki płynu do naczyń i słomkę. Całe doświadczenie zaprezentowały na gładkiej powierzchni tacy. Na wstępie prowadzące wsypały do szklanki wody jedną łyżkę cukru i wymieszały cały roztwór. Następnie do wody z cukrem dodały 2 łyżki płynu do naczyń i dokładnie wszystko wymieszały. Kolejnym etapem eksperymentu było zwilżenie płynem powierzchni tacy. Na koniec Gabrysia i Lenka zamoczyły końcówkę słomki w płynie i dmuchały bańki – przy samym blacie. Już na ten widok usta trzecioklasistów otworzyły się szeroko. Gdy dziewczynki ponownie zmoczyły słomkę w płynie i włożyły ją do bańki dmuchając, w klasie zapanowało ogromne zdziwienie, bo efekt „bańki w bańce” bardzo zaskoczył uczniów. Każdy z nich miał szansę „wydmuchać” samodzielnie „bańkę w bańce”. Nie wszystkim udało się tego dokonać, ale uczniowie zgodnie stwierdzili, że i tak zabawa przy tym była przednia. Po zakończeniu pokazu dziewczynki wyjaśniły, że bańka mydlana to sferyczna błona wypełniona powietrzem. Zasadniczą rolę w tym eksperymencie odgrywa mydło, które zmniejsza napięcie powierzchniowe w wodzie. Oczywiście samo zmniejszenie napięcia powierzchniowego nie wystarczyłoby do zrobienia bańki mydlanej. Rola mydła polega również na stworzeniu cienkiej, trójwarstwowej błony. Dopiero jej konstrukcję utrzymuje zmniejszone napięcie powierzchniowe wody. Kolejny eksperyment już za 2 tygodnie. Tym razem trzymamy kciuki za inwencję twórczą i naukową Roksany i Nikoli.




