3-iego grudnia kolejni uczniowie klasy 3a pod kierunkiem wychowawczyni p. Sabiny Dencikowskiej zaprezentowali na forum klasy doświadczenie z zakresu fizyki. Tym razem Ala i Tomek postanowili zapoznać swoich rówieśników z gęstością różnych substancji, przede wszystkim cieczy, ale przy okazji także niektórych ciał stałych. Do swojego eksperymentu trzecioklasiści użyli trzech cieczy: syropu klonowego, wody zabarwionej bibułą i oleju rzepakowego, a także różnych ciał stałych: śrubki, guzika, zakrętki i gąbki. Na wstępie Ala wlała do szklanki wodę zabarwioną od bibuły na zielono. Następnie po ściance szklanki wlała syrop klonowy, który momentalnie osadził się na dnie naczynia. Kolejnym etapem doświadczenia było dolanie przez Tomka oleju do szklanki. Pełni zaskoczenia trzecioklasiści zaobserwowali, że ciecze się nie wymieszały i stworzyły w szklance swoistą tęczą z płynów.:) Kolejnym etapem eksperymentu fizycznego było umieszczanie po kolei w wieży cieczy o różnej gęstości wybranych przez nich przedmiotów. Po krótkiej chwili obserwujący uczniowie dowiedzieli się, że metalowa śrubka ma największą gęstość – spadła na samo dno, a gąbka ma najmniejszą gęstość – unosiła się swobodnie na powierzchni oleju. Eksperyment „Tęczowa wieża gęstości” pokazał dzieciom, że nie każda ciecz, czyli nie każdy płyn, jest taki sam. Różnią się wieloma właściwościami takimi jak kolor i zapach, ale nie tylko. Różnią się również gęstością co sprawia, że jeden płyn może pływać na drugim, jak oczka tłuszczu w rosole. Już nie możemy doczekać się eksperymentu, jakim zaskoczą nas w styczniu Lenka i Seweryn.
Tęczowa wieża gęstości w 3a
Możliwość komentowania Tęczowa wieża gęstości w 3a została wyłączona