Laboratoria Przyszłości 2024/2025


W dniu 29.10.2024 r. przeprowadzono lekcję wychowania do życia w rodzinie w klasie 5b.

Temat zajęć: Dojrzewam.

Prowadzący: Monika Jankiewicz

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej:

Uczeń:

  • wie, czym jest i jaką rolę w życiu odgrywa dojrzewanie,
  • wie, że dojrzewanie obejmuje rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny,
  • zna fizyczne przejawy okresu dojrzewania,
  • rozumie, że każda osoba rozwija się w swoim tempie,
  • potrafi znaleźć sposób na zmniejszenie niepokoju oraz poprawę samopoczucia.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Ciało ludzkie
  • Ćwiczenia i ciało ludzkie
  • Pokój sensoryczny

Na zajęciach uczniowie określali, czym jest i jaką wartość posiada ludzkie ciało. Wykorzystując okulary ClassVR mieli możliwość wglądu do wnętrza ludzkiego ciała i zaobserwowania jak wiele procesów musi przeprowadzić ciało ludzkie, aby przytrzymać nas przy życiu.

Omówiono zmiany zachodzące w okresie dojrzewania w organizmach dziewcząt. Rozmawiano na temat, co może być trudne i niepokojące w okresie dojrzewania, jak radzić sobie ze stresem. 

Wykorzystując okulary ClassVR w pokoju sensorycznym uczniowie mieli możliwość poznania nowych sposobów na zmniejszenie niepokoju oraz poprawę samopoczucia.

Zajęcia z wykorzystaniem sprzętu znajdującego się w pracowni były efektywne i atrakcyjne dla uczniów.


SPRAWOZDANIE

Październik 2024 r.

Przeprowadzono 16 lekcji (zajęcia świetlicowe; edukacja wczesnoszkolna – 2b, 1a, 3b; religia; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki – 8b; informatyka – 5b, 6a, 7b, 8a, 8b; fizyka – 7b; historia – 5b; godzina wychowawcza – 5a; wychowanie do życia w rodzinie – 5b; język polski – 4b).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • zna barwy jesienne,
  • zauważa zmiany w przyrodzie,
  • wyjaśnia, dlaczego liście zmieniają barwę i opadają,
  • określa, czym jest przypowieść,
  • opowiada przypowieść o zasiewie,
  • wie, co Pan Jezus porównał do ziarna,
  • potrafi wykonać działanie na wyrażeniach algebraicznych,
  • umie oddzielić wyrażenia algebraiczne w otaczającym świecie,
  • wymienia dary jesieni,
  • wie, jak zachować się na wycieczce w lesie,
  • potrafi wykorzystać narzędzia do projektowania modeli 3D,
  • rozwija wyobraźnię przestrzenną,
  • omawia stany skupienia na oglądanej animacji,
  • określa położenie Grecji,
  • zna słynne miejsca w Atenach,
  • dostrzega potrzebę zrobienia odpoczynku po ciężkiej pracy umysłowej,
  • zna miejsca oraz techniki relaksacyjne,
  • wie, czym jest i jaką rolę w życiu odgrywa dojrzewanie,
  • dzięki oglądanym zdjęciom wie, że dojrzewanie obejmuje rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny,
  • zna fizyczne przejawy okresu dojrzewania,
  • rozumie, że każda osoba rozwija się w swoim tempie,
  • potrafi radzić sobie z niepokojem,
  • określić, czym jest biblioteka,
  • wskazać korzyści płynące z czytania książek,
  • wskazać na oglądanych zdjęciach, co można znaleźć w bibliotece,
  • wskazać elementy karty katalogowej.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Jesień w parku,
  • Jesień w górach,
  • Jesień na różnych kontynentach,
  • Nasionko,
  • Cykl życia rośliny,
  • Młócenie pszenicy,
  • Kształty w 3D: wzory na pola i objętości brył,
  • Oszacuj i policz,
  • Kształty szklane w 3D,
  • Platforma Tinkercad,
  • Zmiany stanów skupienia,
  • Akropol,
  • Olimp,
  • Pakiet terapeutyczny – uspokajanie się,
  • Doświadczenia sensoryczne – pokoje sensoryczne,
  • Ciało ludzkie,
  • Pokój sensoryczny: bąbelki, światła,
  • Grecka Biblioteka Narodowa,
  • Biblioteka w Birmingham w Wielkiej Brytanii,
  • Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych.

Uczniowie podczas zajęć świetlicowych i edukacji wczesnoszkolnej, podziwiali piękno jesiennego krajobrazu, mieniące się różnymi barwami jesieni liście na drzewach, rozpoznawali i nazywali drzewa. Podczas spaceru przyglądali się zmianom zachodzącym w przyrodzie na różnych kontynentach.

Lekcja religii przeniosła uczniów do świata przypowieści. Dzięki wirtualnej wycieczce dowiedzieli się, jaki związek ma cykl życia rośliny, od nasionka do dorosłej postaci z „Przypowieścią o zasiewie”.

Na zajęciach wyrównawczych matematyki wykorzystano kształty 3D. Oglądano różne bryły ze strony zazwyczaj niewidocznej w podręczniku. Po obejrzeniu brył 3D, obliczali ich pola powierzchni i objętości, za pomocą wcześniej poznanych wzorów.

Podczas informatyki projektowano w programie Tinkercad. Uczniowie zauważyli, że poprzez zabawę mogą się także wielu rzeczy nauczyć. Dzięki projektowaniu mogli doskonalić wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie, precyzję w wykonywaniu kolejnych kroków projektu.

Na fizyce omawiając temat: „Stany skupienia”, również wykorzystano zasoby platformy Class VR. Uczniowie na oglądanych animacjach doświadczali z bliska zmiany stanów skupienia: ciał stałych, cieczy i gazów, pod wpływem różnej temperatury.

Klasa 5b postanowiła przenieść się wirtualnie do starożytnych Aten, podziwiając panoramę greckiego miasta. Spacerując po Akropolu, poznawali jego architekturę. Na koniec wspięli się na górę Olimp, gdzie w mitologii znajdowała się siedziba bogów greckich, miejsce skąd bogowie kierowali ludzkimi losami.

Podczas godziny wychowawczej klasa 5a rozmawiała na temat stresu i wpływu na nasze życie. Poznawano różne sposoby relaksacji. Jednym z nich było słuchanie dźwięków natury, obcowanie z nią. Okulary VR umożliwiły wyciszyć się w pokoju sensorycznym, w którym odpoczęli i poobcowali z naturą.

Klasa 5b w czasie zajęć wychowania do życia w rodzinie, omawiała zagadnienia związane z dojrzewaniem. Wykorzystując obrazy 3D, z bliska oglądano poszczególne elementy budowy ciała ludzkiego oraz poznawano fizyczne przejawy okresu dojrzewania. Przeniesiono się do pokoju sensorycznego, gdzie rozmawiano o sposobach radzenia sobie z niepokojem i trudnymi emocjami pojawiającymi się w okresie dojrzewania.


SPRAWOZDANIE

Wrzesień 2024 r.

Przeprowadzono 11 lekcji (edukacja wczesnoszkolna – 3b; wychowanie fizyczne – 7a i 7b (chłopcy); fizyka – 7a, 8a, 8b; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 4b; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze  z języka polskiego – 5ab; historia – 7a; język angielski – 7b; język rosyjski – 8a; zajęcia rewalidacyjne – 1a).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • nazywa zwierzęta na oglądanych zdjęciach,
  • wymienia miejsca gdzie można wypocząć,
  • wie, czym są atomy,
  • omawia budowę atomu,
  • wskazuje różnice pomiędzy atomami węgla, wodoru, żelaza, radu,
  • rozpoznaje zmiany stanów skupienia,
  • potrafi wymienić kontuzje i wypadki, które mogą się wydarzyć podczas lekcji WF,
  • wskazuje na oglądanych zdjęciach urazy sportowe,
  • podaje sposoby zapobiegania kontuzji sportowych,
  • rozpoznaje i nazywa emocje,
  • potrafi wyrazić i rozładować emocje w sposób akceptowany społecznie,
  • potrafi adekwatnie reagować na emocje innych,
  • umie poprawnie zapisywać dialog z użyciem właściwych znaków interpunkcyjnych,
  • wymienia wynalazki XIX wieku,
  • omawia warunki pracy w XIX-wiecznej fabryce,
  • opowiada o pracy dzieci w fabrykach i kopalniach,
  • zna słownictwo związane z filmami,
  • podaje różnice między amerykańskim i indyjskim przemysłem filmowym,
  • nazywa miejsca letniego wypoczynku w j. rosyjskim,
  • określa czynności wykonywane podczas letniego wypoczynku po rosyjsku,
  • potrafi korzystać ze słownika dwujęzycznego,
  • potrafi współpracować w parze,
  • dokonuje kategoryzacji przedmiotów ze względu na kolor i kształt,
  • wzbogaca słownictwo,
  • wzmacnia umiejętność koncentrowania się.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • przygody w przyrodzie,
  • wodospad w Australii,
  • Warszawa,
  • Stany skupienia,
  • Czym są atomy?
  • Atom węgla 3D,
  • Atom wapnia 3D,
  • Zdjęcia kontuzji sportowych,
  • Filmy jak powstają kontuzje,
  • Urazy i kontuzje w sporcie,
  • Pokój emocji,
  • Fale na zdalnej plaży,
  • Świetliki o zachodzie słońca,
  • Atomy: węgla, wodoru, żelaza, radu,
  • Bloki konstrukcyjne Wszechświata,
  • Domek w lesie,
  • Wieża fantasy,
  • Przytulny salon,
  • Lokomotywa parowa,
  • Silnik parowy,
  • Klucz telegraficzny Morse’a,
  • Rewolucja przemysłowa,
  • Los Angeles,
  • New Delhi,
  • Wesele indyjskie,
  • Marokański Sahara Sunrise,
  • Alpy Szwajcarskie z lotu ptaka,
  • Lodowiec Norwegii,
  • Wyspy Fidżi,
  • Jesienny las Erlangen,
  • Okulary,
  • Pokój sensoryczny,
  • Targ w Dehli.

Na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej uczniowie, rozpoznawali i nazywali zwierzęta na oglądanych zdjęciach. Podziwiali piękne krajobrazy i miejsca gdzie można odpocząć.

Podczas lekcji fizyki uczniowie, wykorzystując okulary ClassVR i joystick, oglądali modele atomów: węgla, wapnia, wodoru, żelaza, radu. Obserwowali zachowania cząsteczek substancji, pod wpływem zmiany temperatury otoczenia. Podglądanie struktur atomów w 3D ułatwiło uczniom zapamiętanie ich budowy.

Na lekcji wychowania fizycznego chłopcy z klas 7, poznali najczęstsze przyczyny kontuzji, wypadków i urazów powstałych podczas zajęć sportowych oraz sposoby ich zapobiegania.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne zabrały uczniów w świat emocji. Uczyli się rozpoznawać swoje emocje, odczytywać reakcje innych, wyrażać swoje uczucia w sposób akceptowany społecznie, a także jak reagować na zachowanie obcych osób.

Klasa 5ab w czasie zajęć wyrównawczych z języka polskiego doskonaliła pisanie dialogu. Omawiano zasady prawidłowego zapisu dialogu z użyciem właściwych znaków interpunkcyjnych.

Lekcja historii była okazją do przybliżenia uczniom niezwykle interesującego świata wynalazków pochodzących z XIX wieku. Omawiano warunki pracy dzieci w fabrykach i kopalniach.

Na zajęciach z języka anielskiego klasa 7b utrwalała słownictwo związane z filmami. Dzięki wirtualnej wycieczce do kina amerykańskiego i indyjskiego, rozpoznawali i omawiali różnice pomiędzy wymienionymi przemysłami filmowymi.

Podczas lekcji języka rosyjskiego uczniowie klasy 8a, mieli możliwość wykorzystania słownika dwujęzycznego polsko-rosyjskiego, opisując miejsca letniego wypoczynku w języku rosyjskim oraz określając czynności wykonywane podczas wakacji.

W trakcie zajęć rewalidacyjnych usprawniano percepcję wzrokową, koncentrację uwagi poprzez doskonalenie kategoryzacji przedmiotów ze  względu na kolor, kształt. W swojej wirtualnej podróży zwiedzano pokój sensoryczny, gdzie na nadmorskiej plaży, wśród palm, oddawano się wakacyjnemu odpoczynkowi.