Laboratoria Przyszłości 2024/2025


Maj 2025 r.

Przeprowadzono 13 lekcji (wychowanie do życia w rodzinie – 5a, zajęcia rewalidacyjne – 1b, 6b, 7a; wiedza o społeczeństwie – 8a; edukacja wczesnoszkolna – 2a, 2b; j. angielski – 5a; historia – 7b; religia – 5a ; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 6b; zajęcia korekcyjno – kompensacyjne; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki – 7b).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

– wie, jakie są zmiany w okresie dojrzewania, że dotyczą również sfery psychicznej,

– rozumie, że trzeba uczyć się zachowań, które nie ranią siebie i innych,

– potrafi radzić sobie z trudnościami okresu dojrzewania,

– rozpoznaje różne emocje,

– kieruje swoimi emocjami w zdrowy sposób,

– reguluje swoje emocje,

– wydłuża czas koncentracji uwagi i skupienia,

– wspomaganie wszechstronnego rozwoju,

– zna problemy współczesnego świata,

– potrafi opisać przejawy zmian klimatu,

– formułuje sądy w sprawach wybranych problemów,

– potrafi narysować i policzyć ściany, krawędzie, wierzchołki,

– orientuje się w wizualizacji złożonych kształtów,

– potrafi za pomocą ARCube trzymać, przekręcać, obracać, badać każdy model ożywiając geometrię,

– rozpoznaje ptaki żyjące w Polsce,

– dostrzega różnice między owadami i ptakami,

– stosuje czasowniki związane z podróżą w czasie Past Simple,

– układa wyrazy w odpowiedniej kolejności w zdaniu w czasie przeszłym,

– dodaje do zdania wyrażenia czasowe,

– rozpoznaje ekosystem (łąka, park),

– wymienia zwierzęta żyjące na łące,

– charakteryzuje działalność ewangelizacyjną w różnych częściach Europy,

– opisuje przemiany cywilizacyjne związane z przyjęciem chrześcijaństwa,

– podaje przykłady dziedzictwa kultury chrześcijańskiej,

– rozpoznaje i nazywa własne oraz cudze emocje w różnych sytuacjach społecznych,

– podejmuje decyzję,

– szanuje różnorodność społeczną w różnych kontekstach,

– doskonali umiejętność radzenia sobie ze stresem,

– zapoznanie z technikami relaksacyjnymi,

– potrafi znaleźć graniastosłupy w otaczającym świecie,

– umie obliczyć pole graniastosłupa i jego objętość.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

– Lizbona,

– Zagrzeb z lotu ptaka,

– Schody Hiszpańskie w Rzymie,

– Watykan – Rzym,

– Twierdza San Marino,

– Nikozja – Cypr,

– Telendos – Grecja,

– Prezentacja multimedialna,

– Okulary VR,

– Aparat do zdjęć,

– Pokoje sensoryczne,

– Ziemia z góry,

– Rzeka w lesie,

– Skupienie na muzyce – skupienie na oddychaniu,

– Fale na zdalnej plaży,

– Obóz dla uchodźców Lesbos,

– Uchodźcy w porcie Mitylini,

– Huragan Domage Connecticut,

– Tornado Domage,

– Sfera 3D,

– Stożek 3D,

– Ośmiokątny pryzmat,

– Trójkąt pryzmat 3D,

– Płomykówka, dzięcioł, mewa, pszczoła, motyl,

– Paryż z lotu ptaka,

– Paryskie muzea,

– Dzielnice Paryża,

– Paryż w pigułce,

– Pasieka i ule, pszczoła,

– Łąki kwietne,

– Notre Dame,

– Paryż,

– Wnętrze Kaplicy Sykstyńskiej,

– Kościół św. Boromeusza w Wiedniu,

– Ala Targowa Polska,

– The Met Museum, NYC,

– Amsterdam,

– Bayern Monachium,

– Graniastosłupy w otaczającym świecie, zdjęcia i filmiki z graniastosłupami.

Klasa 5a podczas zajęć do życia w rodzinie obejrzała prezentację multimedialną i rozważała zagadnienia dotyczące sfery psychicznej. Uczyli się zachowań, które nie ranią siebie i innych, radzenia sobie z trudnościami okresu dojrzewania.

Na zajęciach rewalidacyjnych uczeń rozwijał umiejętność rozpoznawania emocji, ich nazywania i wyrażania w zdrowy sposób.

Podczas rewalidacji w klasie 6b skupiono się na usprawnianiu pamięci słuchowej, koncentracji uwagi i wzmocnieniu funkcji poznawczych.

W czasie lekcji wiedzy o społeczeństwie zajmowano się tematyką problemów współczesnego świata. Oglądając zdjęcia: obozu dla uchodźców w Lesbos, uchodźców w porcie Mitylini czy zdjęcia Tornada Damage, formułowano sądy w sprawach wybranych problemów.

Podczas rewalidacji ogólnorozwojowej doskonalono z uczniem zagadnienia dotyczące geometrii 3D. Dzięki wizualizacji figur 3D i możliwości obracania i badania każdego modelu, uczeń potrafił poprawnie policzyć ściany, krawędzie, wierzchołki.

Na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej klasa 2a i 2b oglądając prezentację multimedialną poznawała ptaki i zwierzęta żyjące w naszym kraju. Doszukiwano się różnic między owadami i ptakami. Rozpoznawano ekosystemy.

Lekcja j. angielskiego była niesamowitą podróżą do Paryża. Uczniowie zwiedzając paryskie dzielnice i muzea pogłębiali wiedzę w zakresie tworzenia zdań w czasie przeszłym w odpowiedniej formie.

Na lekcji religii uczniowie wybrali się na wirtualną wycieczkę do wnętrz Kaplicy Sykstyńskiej czy Katedry Notre Dame, opisując przy tym zagadnienia związane z chrystianizacją Europy i dziedzictwem kultury chrześcijańskiej.

Na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne uczniowie doskonalili rozpoznawanie emocji i zachowań w różnych sytuacjach społecznych. Potrafili podejmować decyzje szanując różnorodność społeczną.

W czasie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalono umiejętność radzenia sobie ze stresem i utrwalania technik relaksacyjnych.

Podczas zajęć wyrównawczych z matematyki uczniowie utrwalali wiedzę o graniastosłupach, sposobie obliczania pola powierzchni, objętości tych brył. Uczyli się rozpoznawania graniastosłupów w otaczającym świecie.


Kwiecień 2025 r.

Przeprowadzono 9 lekcji (fizyka – 7a; j. angielski – 2b; zajęcia rewalidacyjne – 7b; edukacja wczesnoszkolna – 3b; zajęcia biblioteczne – 2b; wychowanie do życia w rodzinie – 4b; historia – 7a; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z j. polskiego – 6a; geografia – 6b).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

– wymienia różne rodzaje energii na oglądanej animacji,

– podaje przykłady transferu energii i wie, w jaki sposób niektóre z nich są przydatne,

– zna niektóre wyrażenia związane z układem ruchu,

– rozwiązuje zadania ze słuchu,

– dostrzega wartość wzajemnej pomocy,

– potrafi dobrać formy udzielanej pomocy w określonych sytuacjach,

– potrafi ocenić właściwe i niewłaściwe zachowanie w zależności od przedstawionej sytuacji,

– rozpoznaje kontynenty na modelu kuli ziemskiej,

– wie, na czym polega obieg wody w przyrodzie,

– rozpoznaje planety w Układzie Słonecznym,

– rozpoznaje ptaki, które pojawiają się w Polsce wiosną,

– wie, że niektóre ptaki migrują, wracając na wiosnę do kraju,

– zna rolę ptaków w ekosystemie i wie, dlaczego warto je chronić,

– określa etapy życia prenatalnego człowieka,

– rozróżnia części ciała w rozwijającym się płodzie,

– wymienia poszczególne okoliczności, by doszło do powstania życia,

– potrafi określić 3 trymestry ciąży,

– zna nazwy bohaterów mitologicznych,

– opisuje wygląd postaci,

– rozpoznaje charakterystyczne elementy wnętrza kina,

– wymienia cechy plakatów filmowych promujących filmy nieme i dźwiękowe,

– wymienia atrakcje turystyczne Europy Południowej,

– rozpoznaje obiekty turystyczne Europy Południowej.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

– różne rodzaje energii,

– energia odnawialna,

– turbiny wiatrowe,

– generuje prąd,

– ludzki szkielet,

– ludzka czaszka,

– struktura ludzkiego mięśnia,

– kolacja z Prestonami i przyjaciółmi,

– Węgry Szkoła dla dzieci głuchych,

– Montessori Classroom,

– obóz dla uchodźców Lesbos,

– sprzedawca warzyw w Bangladeszu,

– Kula ziemska,

– Układ Słoneczny,

– Obieg wody w przyrodzie,

– zdjęcia przedstawiające ptaki wiosenne,

– zmiany w przyrodzie zachodzace wiosną,

– zdjęcia ptaków i ich gniazd,

– rozwój człowieka,

– ludzkie serce,

– ludzki mózg,

– ludzkie oko,

– płuca,

– Minotaur,

– Forum Trojana,

– Złoty wiek kina,

– Lizbona,

– Zagrzeb z lotu ptaka,

– Schody Hiszpańskie – Rzym,

– Watykan – Rzym,

– Twierdza San Marino,

– Nikozja – Cypr,

– Telendos – Grecja.

Na lekcji fizyki uczniowie utrwalali wiadomości z zakresu różnych rodzajów energii. Poznawali źródła energii odnawialnej m.in.: zwiedzili elektrownię wiatrową. Pozyskanie energii polega na przekształcaniu wiatru na energię elektryczną za pomocą turbin wiatrowych, czyli wiatraków.

Klasa 2b poznawała angielskie nazwy części ciała oraz praktyczne zwroty z nimi związane. Zaczynali od wyrażeń związanych z układem ruchu, by następnie przejść do zadań utrwalających ćwiczenia ze słuchu.

Podczas rewalidacji rozmawiano o sposobach i możliwościach pomagania innym. Dyskutowano o formach udzielanej pomocy w określonych sytuacjach. Omawiane były przykłady jak w mądry sposób pomagać innym.

W klasie 3b przeprowadzono zajęcia na temat: „Światowego Dnia Ziemi”. Była to świetna okazja by wprowadzić uczniów w świat przyrody, nauki i ekologii, poprzez wirtualną obserwację i zabawę.

Podczas zajęć bibliotecznych uczniowie dyskutowali na temat książki „Kajtkowe przygody”. Korzystając ze zdjęć zamieszczonych na platformie VR, rozmawiano o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie, jak również jak wygląda świat gospodarstwa wiejskiego z perspektywy zwierząt.

Dziewczęta z kl. 4b w czasie zajęć wychowania do życia w rodzinie, wykorzystując technologię VR oglądały etapy rozwoju życia ludzkiego w okresie prenatalnym. Wymieniono okoliczności, w których dochodzi do powstania nowego życia.

Na zajęciach wyrównawczych z j. polskiego uczniowie, ćwicząc technikę czytania ze zrozumieniem, przenieśli się w świat mitologii. Oglądając zdjęcia opisywali wygląd postaci, a także nazywali bohaterów mitologicznych.

Klasa 7a w czasie historii, omawiając tematykę wynalazków i kultury polskiej XX – lecia międzywojennego, uczestniczyła w wirtualnej wycieczce w złoty wiek kina. Rozpoznawano charakterystyczne elementy wnętrza kina, dyskutowano o cechach ówczesnych plakatów filmowych promujących filmy nieme i dźwiękowe.

Uczniowie z kl. 6b korzystając z zasobów platformy ClassVR mogli na chwilę przenieść się na południe Europy i podziwiać piękną panoramę Lizbony czy Zagrzebia, a także spacerować po Schodach Hiszpańskich w Rzymie.


Lekcja wiedzy o społeczeństwie w klasie VIIIa

Prowadząca Renata Knapiuk

Temat: Problemy współczesnego świata.

Cele lekcji:

Uczeń

-zna najważniejsze problemy współczesnego świata,

-poznaje pojęcia: globalizacja, imigracja,

-potrafi opisać przejawy zmian klimatu,

-formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych,

Materiały z platformy VR,

-Obóz dla uchodźców Lesbos,

-Uchodźcy w porcie Mitylini,

-Kamizelki ratunkowe na Lesbos,

-Huragan Damage Connecticut,

-Tornado Damage w Csangrad, Węgry.

Podczas zajęć wiedzy o społeczeństwie uczniowie poznali najważniejsze problemy współczesnego świata. Dowiedzieli się, czym jest globalizacja. Obecnie wiele kontrowersji budzi migracja, a w szczególności imigracja z krajów biednych lub ogarniętych konfliktami zbrojnymi do państw bogatych. Ósmoklasiści zobaczyli obozy dla uchodźców oraz imigrantów, którzy przypłynęli do Grecji. Duże wrażenie zrobił widok kamizelek ratunkowych, wykonanych ze słabej, jakości materiałów, które nie zapewniały bezpieczeństwa ich użytkownikom. Uczniowie zwrócili uwagę także na zmiany klimatyczne, szczególnie ocieplenie klimatu. Mogli zobaczyć skutki tego zjawiska w postaci huraganu i tornado. Zauważyli ogromne zniszczenia i nieodwracalne zmiany. Dzięki pracy z okularami VR uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat współczesnego świata.


PRACOWNIA TECHNICZNA

Grudzień 2024

Styczeń/Luty/Marzec 2025

Przeprowadzono 4 lekcje o tematyce:

Ochrona i zdobienia powierzchni drewna (4a, 4b).

Zasady wymiarowania (6a, 6b).

Prowadzący: Agnieszka Charko

Uczniowie klas 4 pod okiem nauczyciela uczyli się prostych i mało skomplikowanych wzorów wypalania w drewnie pirografem. Poznawali podstawowe zasady bezpiecznej pracy z drewnem, jak również posługiwania się narzędziami stolarskimi. Pod opieką prowadzącej wykonywali dowolne rysunki na własnoręcznie wykonanych breloczkach.

Klasy 6, poznały zasady wymiarowania, uczyli się poprawnego używania przyborów geometrycznych oraz prawidłowego działania suwmiarki.

Cele prowadzonych zajęć w pracowni technicznej.

Uczeń:

– umie posługiwać się pirografem,

– zachowuje zasady bhp,

– potrafi ozdobić breloczek,

– potrafi poprawnie używać przyborów geometrycznych,

– wie, jak działa suwmiarka.

Materiały wykorzystane na zajęciach:

– pirograf,

– przybory geometryczne,

– suwmiarka.


Marzec 2025 r.

Przeprowadzono 12 lekcji (zajęcia rewalidacyjne – 7a, 7b; wychowanie do życia w rodzinie – 5a; historia – 7b; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 5a, 6b; j. angielski – 5a; zajęcia biblioteczne – 2b; religia – 1b; edukacja wczesnoszkolna – 1a, 1b, 2b; zajęcia świetlicowe).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

– zna różne rodzaje zainteresowań,

– potrafi uzasadnić, co daje ludziom hobby,

– określa intensywność i treść emocji,

– wie, jak bezpiecznie realizować swoje pasje,

– wie, że dla osobistego rozwoju ważne jest zaakceptowanie swojego ciała,

– potrafi wymienić i omówić funkcje płciowości,

– zna wartość i znaczenie ludzkiego ciała,

– potrafi podać, na czym polegała wojna pozycyjna,

– zna różnego rodzaju broń z czasów I wojny,

– wie, jak wyglądały okopy z czasów wojny,

– rozpoznaje emocje,

– potrafi ćwiczyć samoopiekę,

– zarządza uczuciami w zdrowy sposób,

– rozpoznaje i wyraża swoje emocje oraz innych ludzi,

– wie, na czym polega empatia i szacunek wobec innych ludzi oraz umie je okazywać,

– komunikować się efektywnie z szacunkiem do innych,

– wymienia nazwy dzikich zwierząt,

– opisuje części tułowia zwierząt,

– rozpoznaje ptaki, które pojawiają się w Polsce wiosną,

– wie, że niektóre ptaki migrują, wracając na wiosnę do kraju,

– zna rolę ptaków w ekosystemie i wie, dlaczego warto je chronić,

– zna wybrane stacje drogi krzyżowej,

– opowiada wybrane sceny,

– wymienia osoby, które Jezus spotkał niosąc krzyż,

– zna tekst modlitwy „Któryś za nas”,

– wyjaśnia, dlaczego warto pokazywać trudności,

– pisze dwuznak rz, Rz, po śladzie i samodzielnie,

– podaje nazwy niektórych zwierząt i roślin żyjących w rzece,

– odpowiada na pytania do tekstu,

– opisuje wygląd bociana białego,

– wskazuje materiały wykorzystywane przez ptaki do budowy gniazda,

– znają różne rodzaje sportów,

– potrafi wymienić nietypowe gry i zabawy,

– wymienia nazwy niektórych zwierząt żyjących nad rzeką,

– wypowiada się na określony temat na podstawie zdjęć,

– opisuje wiosnę w innych częściach świata,

– zna świat zwierząt wiosną.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

– Extreme sports VR 3600,

– Bristol Balloon Fiesta,

– Snowboardzista,

– Przygody w przyrodzie,

– Mornin launch just beginning,

– Ziemia z góry,

– ciało ludzkie,

– karty sensoryczne,

– pokój sensoryczny,

– Szkoła podstawowa w Korei Południowej,

– China Elementary School,

– Tanzania Primary School,

– Bułgarska szkoła podstawowa,

– Safari Park In London,

– bocian czarny i biały,

– dyscypliny sportowe,

– opisy nietypowych zabaw,

– okulary VR,

– zwierzęta i ptaki,

– ptaki wiosenne: jaskółki, bociany, skowronki, wróble,

– zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną,

– ptaki i ich gniazda,

– kościół w Konstantynowie: nawa L – 3, nawa P – 3,

– wiosna w Japonii,

– kwitnące wiśnie,

– pszczoła,

– niedźwiedź,

– wiosenny quiz.

Podczas zajęć rewalidacyjnych poruszono temat, jaki daje uczniowi niezobowiązująca rozmowa z innymi i dlaczego warto ją podejmować. Rozmawiano o zainteresowaniach, które są źródłem radości oraz skutecznym sposobem na poprawę samopoczucia i zdrowia psychicznego.

Na zajęciach wychowania do życia w rodzinie poruszano zagadnienia wartości, znaczenia ludzkiego ciała oraz omawiano funkcje płciowości.

Na lekcji historii klasa 7b uczestniczyła w wirtualnej wycieczce w czasy I wojny światowej. Dzięki oglądanym zdjęciom z czasów wojny, poznano różnego rodzaju broń a także jak wyglądały okopy.

Na kolejnych zajęciach rewalidacyjnych uczeń przeniósł się do pokoju sensorycznego w którym zbudowano bezpieczną i spokojną przestrzeń do zrelaksowania się i porozmawiania o emocjach i uczuciach.

Podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne rozmawiano o emocjach, zrozumieniu i szacunku w różnych kulturach.

Dzięki okularom VR uczniowie na lekcji j. angielskiego przenieśli się do Safari Park. Doskonalili posługiwanie się poznanymi nazwami dzikich zwierząt oraz części tułowia.

Na zajęciach bibliotecznych omawiano książkę Kajtkowe przygody. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, które ptaki migrują, jak również, jaka jest rola ptaków w ekosystemie i dlaczego warto je chronić.

Na lekcji religii uczniowie uczestniczyli w wirtualnej wycieczce, podczas której zwiedzając kościół w Konstantynowie omawiali poszczególne stacje drogi krzyżowej.

Klasy 1a i 1b w trakcie wirtualnej wycieczki nad rzekę, utrwalały nazwy żyjących tam zwierząt i roślin. Ćwiczyły również prawidłową pisownię dwuznaku rz.

Klasa 2b opisywała wygląd bociana: białego i czarnego. Wskazywała, jakie materiały są potrzebne do budowy gniazda.

Podczas zajęć świetlicowych poszerzano wiadomości o różnych dyscyplinach sportowych, a także poznawano inne nietypowe gry i zabawy.

Klasa 2a przeniosła się do Japonii, kraju, który słynie wiosną kwitnących wiśni. Uczniowie oglądali piękno wiosennej przyrody oraz bliska podziwiali niedźwiedzia, pszczołę.


Luty 2025 r.

Przeprowadzono 6 lekcji ( matematyka – 8a; historia – 7a; fizyka – 7a, 8a, 8b; zajęcia rewalidacyjne – 1b).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • opisuje graniastosłupy oraz modele brył w 3D,
  • wie, jak obliczyć pole i objętość podanej bryły,
  • posiada wiedzę o życiu żołnierzy na froncie,
  • potrafi wskazać broń, maskę gazową i narzędzia potrzebne podczas walki,
  • wie, jak wygląda okop,
  • wie, jak przedstawić na wykresie czy tabeli etapy ruchu obserwowanego ciała,
  • rozpoznaje rodzaje ruchu obserwowanego ciała,
  • opisuje jak powstaje dźwięk w instrumentach oglądanych za pomocą okularów VR,
  • opisuje jak rozchodzą się fale dźwiękowe,
  • omawia budowę ucha oraz sposób przenoszenia przez nie dźwięku,
  • rozpoznaje różne emocje,
  • ćwiczy samoopiekę,
  • potrafi czuwać nad swoimi emocjami.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Modele brył 3D,
  • Widoki budowli w 3D,
  • Żołnierz I wojny światowej pisze list,
  • Karabin Lebel Model 1866,
  • Maska gazowa M2,
  • Zestaw naczyń,
  • Okopy,
  • Eksperyment fizyczny – przyspieszenie,
  • Siły – pchanie i ciągnięcie,
  • Powaga,
  • Skrzypce, pianino, trąbka,
  • Przenoszenie dźwięku przez ucho ludzkie,
  • Fale dźwiękowe,
  • Muzycy uliczni w Afryce Południowej,
  • Próba baletowa „Dziadka do Orzechów”,
  • Pokoje sensoryczne,
  • Pokój sensoryczny – pokój emocji.

Na lekcji matematyki wykorzystano modele brył 3D, dzięki którym uczniowie mogli dostrzec każdy element oglądanej bryły. Po obejrzeniu brył oraz widoków w 3D, mogli w prosty sposób obliczyć pole powierzchni całkowitej bryły i objętość za pomocą wcześniej poznanych wzorów.

Na lekcji historii uczniowie wybrali się na wirtualną wycieczkę w czasy I wojny światowej. Poznali życie żołnierzy na froncie. Oglądali broń używaną podczas walk, maskę gazową

oraz inne narzędzia niezbędne na polu walki.

Klasa 7a oglądając eksperyment fizyczny dotyczący przyspieszenia, nauczyła

się jak przestawić na wykresie czy tabeli etapy ruchu obserwowanego ciała

oraz rozpoznawać rodzaje ruchu.

Uczniowie klas 8a i 8b na lekcjach fizyki obserwowali za pomocą okularów VR powstawanie dźwięku w instrumentach oraz rozchodzenie się fal dźwiękowych. W kolejnym etapie oglądali budowę ucha i sposób przenoszenia przez nie dźwięku.

Podczas zajęć rewalidacyjnych wykorzystując okulary VR, uczeń przeniósł się do pokoju sensorycznego. Ćwiczył tam rozpoznawanie emocji oraz uczuć towarzyszących w danej chwili.


Styczeń 2025 r.

Przeprowadzono 12 lekcji (geografia – 5a; fizyka – 7b, 8a, 8b; j. polski – 4a; zajęcia rewalidacyjne – 6b; zajęcia biblioteczne – 2b; edukacja wczesnoszkolna – 2b; 3b; w-f – 7b; j. angielski – 7b, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z j. polskiego – 5ab).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • wskazuje charakterystyczne cechy krajobrazu pobrzeża, pojezierza, kr. miejskiego,
  • wymienia atrakcje turystyczne regionów, Warszawy,
  • opisuje budowę elektromagnesu znajdującego się na modelu 3D,
  • określa, czym jest pomnik, dlaczego powstaje, jaka jest jego funkcja,
  • potrafi opisać historię wybranych pomników upamiętniających sławne i ważne osoby,
  • uwrażliwianie na świadomą obserwację przestrzeni publicznej,
  • omawia budowę oglądanego elektromagnesu,
  • opisuje wykorzystanie energii wiatrowej,
  • opisuje proces przemiany energii mechanicznej na energię elektryczną,
  • wie, jak zachować się w niezręcznej sytuacji społecznej,
  • potrafi określić, jaki element przedstawionej sytuacji jest kłopotliwy/niezręczny,
  • określa, jakie emocje czuje się w danej sytuacji społecznej,
  • wie, jak powstaje śnieg i jakie są jego właściwości,
  • obserwuje i wyciąga wnioski,
  • wypowiada się na określony temat (w oparciu o historyjkę obrazkową),
  • wie, jak przedstawić na wykresie czy tabeli etapy ruchu obserwowanego ciała,
  • rozpoznaje rodzaje ruchu na oglądanych animacjach,
  • wymienia, jakie są zimowe zagrożenia,
  • omawia, jak powstaje śnieg i wymienia jego właściwości,
  • opowiada, na jakiej planecie żyje,
  • zna określenie „ruch wirowy” i „ruch obrotowy”, rozumie ich znaczenie,
  • rozumie, kiedy należy udzielić pierwszej pomocy,
  • wymienia numery alarmowe,
  • wie, jak zabezpieczyć się by nie ulec wypadkowi,
  • tworzy opis krajobrazu,
  • poszerza zasób słownictwa,
  • przytacza odpowiednie przymiotniki,
  • rozwija i utrwala wiedzę na temat kultury Wielkiej Brytanii,
  • poszerza zasób słownictwa.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Scena przybrzeża,
  • Fale na zdalnej plaży,
  • Fale na kamienistej plaży,
  • Warszawa,
  • Warszawski rynek,
  • Elektromagnes,
  • Pomnik A. Mickiewicza w Rzeszowie,
  • Pomnik Bohaterów powstania warszawskiego w Warszawie,
  • Pomnik Tadeusza Kościuszki w Łodzi,
  • Pomnik Bartosza Głowackiego koło Racławic,
  • Pomnik Saperów w Warszawie,
  • Pomnik Chrystusa Króla w Świebodzinie,
  • Pola elektryczne,
  • Generuje prąd,
  • Filmiki z sytuacjami społecznymi,
  • Okulary VR,
  • Joystick,
  • Płatek śniegu 3D,
  • Zimowy las,
  • Eksperyment fizyczny – przyspieszenie,
  • Boeing CST – 100 Starliner Tour,
  • Zimowe krajobrazy,
  • Widok Ziemi z Księżyca,
  • Ruch wirowy i obrotowy Ziemi,
  • Zaćmienie księżyca i Słońca,
  • Filmiki poglądowe,
  • Zdjęcia,
  • Forum Trojana,
  • Watykan, Rzym,
  • Schody Hiszpańskie, Rzym,
  • Via della Conciliazione, Rzym,
  • Big Ben,
  • Zamek Conwy,
  • White Cliffs of Dover.

Podczas lekcji geografii omawiano cechy charakterystyczne poszczególnych krajobrazów. Wymieniano największe atrakcje turystyczne tych regionów i miast.

Klasa 8a i 8b za pomocą okularów VR oglądała budowę i działanie elektromagnesu na modelach 3d. Prowadzili obserwację oddziaływania magnetycznego i działania silnika elektrycznego. Analizowali proces przemiany energii mechanicznej na energię elektryczną.

Klasa 7b zajmowała się analizą ruchu prostoliniowego zmiennego. Oglądała za pomocą okularów VR eksperyment fizyczny dotyczący przyspieszenia, rozpoznawała różne rodzaje ruchu na przedstawionych animacjach.

Na języku polskim dociekano, – kto może zostać wielkim człowiekiem? Zastanawiano się po co powstają pomniki, jaka jest ich funkcja. Poznano historię wybranych pomników sławnych i ważnych osób.

Uczeń podczas zajęć rewalidacyjnych uczył się, jak należy zachować się w różnych niezręcznych sytuacjach społecznych. Omawiane były różne emocje towarzyszące w przedstawionych, kłopotliwych sytuacjach społecznych. 

Podczas zajęć bibliotecznych i edukacji wczesnoszkolnej, uczniowie oglądali zimowe krajobrazy. Przyglądali się modelowi 3D płatka śniegu, jak powstaje i jakie są jego właściwości. Omawiano również, jakie zagrożenia mogą nas spotkać w okresie zimowym.

Uczniowie z klasy 3b, poruszali temat: „Ziemia, nasza planeta”. Wykorzystując zasoby platformy VR odbyli wirtualną wycieczkę poza naszą planetę. Poznali, czym jest ruch wirowy, czym ruch obrotowy i jakie jest ich znaczenie.

Na zajęciach z wychowania fizycznego omówiono różne rodzaje sportów zimowych, przy czym zwrócono uwagę na potrzebę udzielania pierwszej pomocy. Omawiano jak należy się zachować w przypadku, gdy już się wydarzy komuś wypadek oraz jak zabezpieczyć się i nie ulec wypadkowi. Uczniowie poznali procedury zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia. Przypomniano również najważniejsze numery alarmowe.

W czasie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego, doskonalono formę wypowiedzi pisemnej na temat wyglądu krajobrazu. Spacerując po Rzymie, zwracano uwagę na szczegóły, gdyż każdy detal ma znaczenie przy opisie krajobrazu. Poszerzano zasób słownictwa, używając odpowiednich przymiotników.

W trakcie lekcji z języka angielskiego uczniowie uczestnicząc w wirtualnej wycieczce po znanych miejscach w Wielkiej Brytanii, poszerzali swoje słownictwo oraz ćwiczyli umiejętność poszukiwania informacji na zadany temat.


Grudzień 2024 r.

Przeprowadzono 9 lekcji (zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 5a, 6b; historia – 5a; matematyka – 5a; edukacja wczesnoszkolna – 1a, 2a; fizyka – 8a, 8b; godzina wychowawcza – 5a; religia -6a).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • wie, czym jest dobre samopoczucie,
  • wymienia różne aspekty zdrowia fizycznego i psychicznego,
  • zna metody poprawy samopoczucia,
  • potrafi wymienić zabytki starożytnego Rzymu,
  • wymienia osiągnięcia Rzymian,
  • umie dodawać i odejmować ułamki,
  • rozwija wyobraźnię przestrzenną,
  • odnajduje ułamki w otaczającym świecie 3D,
  • zna różnice między kontynentami,
  • wymienia różnice w klimacie, krajobrazach,
  • wskazuje bieguny magnesu trwałego,
  • opisuje jak wyglądają linie pola magnetycznego magnesu trwałego,
  • opowiada o głównych tradycjach Bożonarodzeniowych w krajach europejskich,
  • wypowiada się na temat świątecznych tradycji w Anglii i Szkocji,
  • opowiada historię Narodzenia Pańskiego,
  • potrafi opisać świąteczne tradycje,
  • charakteryzuje chrześcijański wymiar Świąt Bożego Narodzenia,
  • zna tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem,
  • wskazuje bieguny magnetyczne,
  • opisuje jak wyglądają linie pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Skupienie na muzyce – tunel czasu,
  • Zorza polarna nad lodowcem,
  • Fale na odległej plaży,
  • Budowle starożytnego Rzymu,
  • Panteon,
  • Forum Romanum,
  • Oszacuj i policz,
  • Zdjęcia i figury w 3D,
  • Krajobrazy Australii,
  • Zwierzęta na różnych kontynentach,
  • Pole magnetyczne magnesu trwałego,
  • Boże Narodzenie w Wielkiej Brytanii (Christmas In the UK),
  • Jarmarki Bożonarodzeniowe w Europie,
  • Boże Narodzenie w: Lublanie, Kanadzie,
  • Grota Bożonarodzeniowa,
  • Jarmark Bożonarodzeniowy w Ogrodach Tivoli (Dania),
  • Dwanaście dni Bożego Narodzenia,
  • Jarmark Bożonarodzeniowy w Ogrodach Tivoli,
  • Pole magnetyczne wokół przewodnika z prądem.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne przybliżyły uczniom tematykę dobrego samopoczucia. Poznali różne aspekty zdrowia psychicznego i fizycznego oraz metody na poprawę samopoczucia.

Klasa 5a miała okazję przenieść się do świata starożytnego Rzymu. Dzięki okularom VR poznawali najważniejsze zabytki i osiągnięcia Rzymian. Zwiedzanie różnorodnych miejsc pozwoliło uczniom lepiej zrozumieć zmiany dokonujące się na przestrzeni lat.

Na lekcji matematyki, uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną, dostrzegali ułamki w otaczającym świecie 3D. Utrwalali wiedzę z zakresu dodawania i odejmowania ułamków.

Nauczyciel w klasie 2a wykorzystując materiały platformy, poszerzał wiadomości z edukacji przyrodniczej, omawiając elementy charakterystyczne różnych krajobrazów na kontynentach.

Klasa 8a i 8b na lekcji fizyki wskazywała bieguny magnesu trwałego, opisywała wygląd linii pola magnetycznego magnesu oraz wokół przewodnika z prądem.

Nauczyciel podczas godziny wychowawczej w klasie 5a zaproponował wyprawę do innych krajów, aby dowiedzieć się jak tam obchodzone są święta Bożego Narodzenia. Uczniowie poznawali tradycje świąteczne i sposoby świętowania w innych państwach.

Lekcja religii wprowadziła uczniów w historię Narodzenia Pańskiego. Uczniowie porównywali tradycje i zwyczaje świąteczne obchodzone u nich w domach. Następnie używając okularów 3D poczuli magię świąt podczas spaceru po Jarmarku Bożonarodzeniowym.

Klasa 1a odbyła wirtualny lot z Mikołajem, odwiedzając Jarmark Bożonarodzeniowy w Ogrodach Tivoli.


PRACOWNIA TECHNICZNA

WRZESIEŃ/PAŹDZIERNIK/LISTOPAD 2024 r.

Przeprowadzono 8 lekcji o tematyce:

Poznajemy papier. Papier czerpany (5a, 5b).

Obróbka drewna, wyroby drewniane (4a, 4b).

Piłujemy, szlifujemy drewno (4a).

Łączenie drewna (4b).

Ochrona i zdobienie powierzchni drewna (4a, 4b).

Prowadzący: Agnieszka Charko

Uczniowie klas piątych na lekcji techniki poznawali historię papieru. Ręcznie wykonywali ramki do produkcji papieru czerpanego z drewnianych listewek, tworzyli również kartkę papieru czerpanego.

W klasach czwartych nauczyciel zwrócił szczególną uwagę na bezpieczne posługiwanie się przyborami i narzędziami niezbędnymi przy obróbce drewna oraz na dbanie o bezpieczeństwo podczas pracy: z pilnikiem, tarnikiem, piłą ramową kątową, ukośnicą, młotkiem, strugiem do drewna, pirografem.

Cele prowadzonych zajęć w pracowni technicznej.

Uczeń:

  • potrafi wykonać ramkę do produkcji papieru czerpanego,
  • umie pikować, przecinać drewnianą listewkę,
  • wykonuje kartkę papieru,
  • rozpoznaje narzędzia do obróbki drewna,
  • opanował mocowanie drewna w pile,
  • potrafi posługiwać się piłą,
  • szlifuje kawałek drewna,
  • rozpoznaje pilnik, tarnik,
  • umie połączyć kawałki drewna do ramki,
  • opanował obsługę pirografu,
  • przestrzega zasad bhp,
  • poznaje sposoby ozdabiania breloczka.

Materiały wykorzystane na zajęciach:

  • piła ramowa kątowa,
  • przymiar,
  • taker,
  • klej,
  • pistolet do kleju na gorąco,
  • pilnik,
  • tarnik,
  • ukośnica,
  • młotek,
  • strug do drewna,
  • piłka,
  • pirograf.

Listopad 2024 r.

Przeprowadzono 13 lekcji (rewalidacja – 6b, 7b; zajęcia biblioteczne(2x) – dzieci ze świetlicy; edukacja wczesnoszkolna – 1a; fizyka – 8a, 8b; język angielski – 3b; historia – 7a; wychowanie do życia w rodzinie – 4a gr. dziewcząt; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka polskiego – 5ab; biologia – 7b; doradztwo zawodowe – 7b).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • odczuwa relaks, ma dobre samopoczucie, czuje się odprężony,
  • zna techniki relaksacyjne,
  • wzbogaca bodźce wizualne,
  • wskazuje korzyści płynące z czytania książek,
  • wymienia, co można znaleźć w bibliotece,
  • rozpoznaje i podaje nazwy zwierząt hodowlanych,
  • wypowiada się na temat zwierząt hodowanych na wsi,
  • doskonali umiejętność liczenia,
  • rozwija umiejętność samoregulacji emocji poprzez doświadczenia dotykowe, zmysłowe,
  • określa własne samopoczucie, nazywa je,
  • zna techniki i sposoby na odprężenie i wyciszenie,
  • odnajduje urządzenia elektryczne znajdujące się w wirtualnym domu,
  • poprawnie odczytuje moc odnalezionych urządzeń,
  • zna swoje prawa,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: tolerancja, akceptacja, dyskryminacja,
  • stosuje właściwe formy wyrażania swoich opinii o różnicach dotyczących wyglądu i zachowania ludzi,
  • zna nazwy części ciała zwierząt,
  • wymienia, jakie części ciała mają, a jakie nie mają zwierzęta,
  • używa: it’s got, it hasn’t got,
  • pokazuje na mapie kraje kolonialne i rozpoznaje charakterystyczne cechy krajobrazu,
  • na podstawie omawianych obiektów wskazuje przyczyny ekspansji kolonialnej,
  • określa fazy rozwoju człowieka w różnych okresach ciąży,
  • określa, w jakim okresie ciąży rozwijają się i kształtują poszczególne narządy,
  • nazywa przedstawione części ciała lub narządy wewnętrzne,
  • rozpoznaje przymiotniki i rzeczowniki,
  • stopniuje przymiotniki,
  • określa liczbę i rodzaj przymiotników,
  • rozpoznaje główne składniki krwi,
  • porównuje budowę i funkcje różnych typów naczyń krwionośnych,
  • charakteryzuje krążenie krwi w krwiobiegu płucnym i ustrojowym,
  • wie, w jaki sposób pracuje serce i dlaczego bez bijącego serca człowiek umiera,
  • wymienia zawody z grupy człowiek – człowiek,
  • nazywa zawody wykonywane w określonych miejscach.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Okulary VR,
  • Pokoje sensoryczne,
  • Grecka Biblioteka Narodowa,
  • Biblioteka w Birmingham w Wielkiej Brytanii,
  • Gra z użyciem joysticka,
  • Materiały 3D z platformy Tinkercad,
  • Za wodospadem w Australii,
  • Energia w domu,
  • Różne rodzaje energii,
  • Energia odnawialna – turbina wiatrowa,
  • Bajki,
  • Obrazki (ludzie – postaci),
  • Jaguar,
  • Biały tygrys,
  • Wielkie żółwie morskie,
  • Emu 3D,
  • Sheetalnathji Jain Temple (Indie),
  • Wioska: Chandor i Dalitów (Indie),
  • Kapsztad, RPA,
  • Łuk Afryki i Algierii,
  • Rozwój człowieka,
  • Ludzki: mózg, serce, oko
  • Płuca,
  • Kopenhaga,
  • Nabrzeże w Kopenhadze,
  • Pałac królewski w Budapeszcie,
  • Brzegi Dunaju,
  • Krwinki czerwone,
  • Krwinki białe,
  • Wewnątrz żyły,
  • Układ krążenia,
  • Ludzkie serce,
  • Spacer po Londynie,
  • Muzeum.

W czasie rewalidacji uczniowie przebywali w pokoju sensorycznym, gdzie integrując bodźce, które do nich dopływały, czuli się odprężeni i mieli dobre samopoczucie. Wzbogacając bodźce wizualne, ćwiczyli techniki relaksacyjne. Wykorzystano materiały 3D zaprojektowane na platformie Tinkercad dostępne w naszej pracowni, przeprowadzając doświadczenia dotykowe i zmysłowe, rozwijające umiejętność samoregulacji emocji.

W listopadowe popołudnie, uczniowie ze świetlicy korzystając z okularów VR, odwiedzili biblioteki w Grecji i Wielkiej Brytanii. Poznali topografię poszczególnych bibliotek, wzbogacili swoją wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych z biblioteką. Dowiedzieli się, że każda książka może być przyjacielem, więc warto po nie sięgać i czytać.

Podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej poznawano zwierzęta hodowlane żyjące na wsi, ich zwyczaje i znaczenie, jakie mają dla człowieka.

Klasy 8 omawiały na fizyce zagadnienia związane z pracą i mocą prądu elektrycznego. Uczniowie przenieśli się do wirtualnego domu, gdzie szukali urządzeń elektrycznych. Uczyli się jak prawidłowo odczytywać na urządzeniach moc. Dowiedzieli się, że w życiu codziennym wykorzystujemy także inne źródła prądu, różniące się napięciem elektrycznym oraz typem prądu, jaki możemy uzyskać.

Kolejne zajęcia biblioteczne dotyczyły tematu: „Inny nie znaczy gorszy”. Prowadzono dyskusję na temat: tolerancji, akceptacji, dyskryminacji. Objaśniono uczniom, jakie są właściwe formy wyrażania swoich opinii, mówiono o różnicach dotyczących wyglądu i zachowania ludzi.

Klasa 3b oglądając zdjęcia zwierząt, wymieniali ich części ciała używając określeń w języku anielskim. Rozpoznawali, które części ciała zwierzęta mają a których nie mają, oraz wyjaśniali poprawność użycia zwrotów  it’s got, it hasn’t got.

Omawiając zagadnienia ekspansji kolonialnej na lekcji historii, przeniesiono się do krajów kolonialnych, gdzie poznawano cechy charakterystyczne tamtego krajobrazu. Wymieniano przyczyny ekspansji kolonialnej na podstawie zwiedzanych obiektów.

Podczas zajęć wychowania do życia w rodzinie, wykorzystano materiały dostępne na platformie Class VR, obserwując rozwój człowieka w życiu płodowym. Przedstawiono, w którym okresie ciąży rozwijają i kształtują się poszczególne narządy u płodu.

W czasie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego utrwalano zagadnienia dotyczące przymiotników, rzeczowników. Określano liczbę, rodzaj przymiotników, pogłębiano wiedzę na temat stopniowania.

Klasa 7b na lekcji biologii analizowała budowę i funkcje układu krwionośnego. Oglądając ludzkie serce od środka, obserwowano jego pracę. Przedstawiono krążenie krwi w krwiobiegu płucnym i ustrojowym, jak również zapoznano się z budową i funkcją różnych typów naczyń krwionośnych.


W dniu 29.10.2024 r. przeprowadzono lekcję wychowania do życia w rodzinie w klasie 5b.

Temat zajęć: Dojrzewam.

Prowadzący: Monika Jankiewicz

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej:

Uczeń:

  • wie, czym jest i jaką rolę w życiu odgrywa dojrzewanie,
  • wie, że dojrzewanie obejmuje rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny,
  • zna fizyczne przejawy okresu dojrzewania,
  • rozumie, że każda osoba rozwija się w swoim tempie,
  • potrafi znaleźć sposób na zmniejszenie niepokoju oraz poprawę samopoczucia.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Ciało ludzkie
  • Ćwiczenia i ciało ludzkie
  • Pokój sensoryczny

Na zajęciach uczniowie określali, czym jest i jaką wartość posiada ludzkie ciało. Wykorzystując okulary ClassVR mieli możliwość wglądu do wnętrza ludzkiego ciała i zaobserwowania jak wiele procesów musi przeprowadzić ciało ludzkie, aby przytrzymać nas przy życiu.

Omówiono zmiany zachodzące w okresie dojrzewania w organizmach dziewcząt. Rozmawiano na temat, co może być trudne i niepokojące w okresie dojrzewania, jak radzić sobie ze stresem. 

Wykorzystując okulary ClassVR w pokoju sensorycznym uczniowie mieli możliwość poznania nowych sposobów na zmniejszenie niepokoju oraz poprawę samopoczucia.

Zajęcia z wykorzystaniem sprzętu znajdującego się w pracowni były efektywne i atrakcyjne dla uczniów.


SPRAWOZDANIE

Październik 2024 r.

Przeprowadzono 16 lekcji (zajęcia świetlicowe; edukacja wczesnoszkolna – 2b, 1a, 3b; religia; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki – 8b; informatyka – 5b, 6a, 7b, 8a, 8b; fizyka – 7b; historia – 5b; godzina wychowawcza – 5a; wychowanie do życia w rodzinie – 5b; język polski – 4b).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • zna barwy jesienne,
  • zauważa zmiany w przyrodzie,
  • wyjaśnia, dlaczego liście zmieniają barwę i opadają,
  • określa, czym jest przypowieść,
  • opowiada przypowieść o zasiewie,
  • wie, co Pan Jezus porównał do ziarna,
  • potrafi wykonać działanie na wyrażeniach algebraicznych,
  • umie oddzielić wyrażenia algebraiczne w otaczającym świecie,
  • wymienia dary jesieni,
  • wie, jak zachować się na wycieczce w lesie,
  • potrafi wykorzystać narzędzia do projektowania modeli 3D,
  • rozwija wyobraźnię przestrzenną,
  • omawia stany skupienia na oglądanej animacji,
  • określa położenie Grecji,
  • zna słynne miejsca w Atenach,
  • dostrzega potrzebę zrobienia odpoczynku po ciężkiej pracy umysłowej,
  • zna miejsca oraz techniki relaksacyjne,
  • wie, czym jest i jaką rolę w życiu odgrywa dojrzewanie,
  • dzięki oglądanym zdjęciom wie, że dojrzewanie obejmuje rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny,
  • zna fizyczne przejawy okresu dojrzewania,
  • rozumie, że każda osoba rozwija się w swoim tempie,
  • potrafi radzić sobie z niepokojem,
  • określić, czym jest biblioteka,
  • wskazać korzyści płynące z czytania książek,
  • wskazać na oglądanych zdjęciach, co można znaleźć w bibliotece,
  • wskazać elementy karty katalogowej.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • Jesień w parku,
  • Jesień w górach,
  • Jesień na różnych kontynentach,
  • Nasionko,
  • Cykl życia rośliny,
  • Młócenie pszenicy,
  • Kształty w 3D: wzory na pola i objętości brył,
  • Oszacuj i policz,
  • Kształty szklane w 3D,
  • Platforma Tinkercad,
  • Zmiany stanów skupienia,
  • Akropol,
  • Olimp,
  • Pakiet terapeutyczny – uspokajanie się,
  • Doświadczenia sensoryczne – pokoje sensoryczne,
  • Ciało ludzkie,
  • Pokój sensoryczny: bąbelki, światła,
  • Grecka Biblioteka Narodowa,
  • Biblioteka w Birmingham w Wielkiej Brytanii,
  • Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych.

Uczniowie podczas zajęć świetlicowych i edukacji wczesnoszkolnej, podziwiali piękno jesiennego krajobrazu, mieniące się różnymi barwami jesieni liście na drzewach, rozpoznawali i nazywali drzewa. Podczas spaceru przyglądali się zmianom zachodzącym w przyrodzie na różnych kontynentach.

Lekcja religii przeniosła uczniów do świata przypowieści. Dzięki wirtualnej wycieczce dowiedzieli się, jaki związek ma cykl życia rośliny, od nasionka do dorosłej postaci z „Przypowieścią o zasiewie”.

Na zajęciach wyrównawczych matematyki wykorzystano kształty 3D. Oglądano różne bryły ze strony zazwyczaj niewidocznej w podręczniku. Po obejrzeniu brył 3D, obliczali ich pola powierzchni i objętości, za pomocą wcześniej poznanych wzorów.

Podczas informatyki projektowano w programie Tinkercad. Uczniowie zauważyli, że poprzez zabawę mogą się także wielu rzeczy nauczyć. Dzięki projektowaniu mogli doskonalić wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie, precyzję w wykonywaniu kolejnych kroków projektu.

Na fizyce omawiając temat: „Stany skupienia”, również wykorzystano zasoby platformy Class VR. Uczniowie na oglądanych animacjach doświadczali z bliska zmiany stanów skupienia: ciał stałych, cieczy i gazów, pod wpływem różnej temperatury.

Klasa 5b postanowiła przenieść się wirtualnie do starożytnych Aten, podziwiając panoramę greckiego miasta. Spacerując po Akropolu, poznawali jego architekturę. Na koniec wspięli się na górę Olimp, gdzie w mitologii znajdowała się siedziba bogów greckich, miejsce skąd bogowie kierowali ludzkimi losami.

Podczas godziny wychowawczej klasa 5a rozmawiała na temat stresu i wpływu na nasze życie. Poznawano różne sposoby relaksacji. Jednym z nich było słuchanie dźwięków natury, obcowanie z nią. Okulary VR umożliwiły wyciszyć się w pokoju sensorycznym, w którym odpoczęli i poobcowali z naturą.

Klasa 5b w czasie zajęć wychowania do życia w rodzinie, omawiała zagadnienia związane z dojrzewaniem. Wykorzystując obrazy 3D, z bliska oglądano poszczególne elementy budowy ciała ludzkiego oraz poznawano fizyczne przejawy okresu dojrzewania. Przeniesiono się do pokoju sensorycznego, gdzie rozmawiano o sposobach radzenia sobie z niepokojem i trudnymi emocjami pojawiającymi się w okresie dojrzewania.


SPRAWOZDANIE

Wrzesień 2024 r.

Przeprowadzono 11 lekcji (edukacja wczesnoszkolna – 3b; wychowanie fizyczne – 7a i 7b (chłopcy); fizyka – 7a, 8a, 8b; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 4b; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze  z języka polskiego – 5ab; historia – 7a; język angielski – 7b; język rosyjski – 8a; zajęcia rewalidacyjne – 1a).

Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.

Uczeń:

  • nazywa zwierzęta na oglądanych zdjęciach,
  • wymienia miejsca gdzie można wypocząć,
  • wie, czym są atomy,
  • omawia budowę atomu,
  • wskazuje różnice pomiędzy atomami węgla, wodoru, żelaza, radu,
  • rozpoznaje zmiany stanów skupienia,
  • potrafi wymienić kontuzje i wypadki, które mogą się wydarzyć podczas lekcji WF,
  • wskazuje na oglądanych zdjęciach urazy sportowe,
  • podaje sposoby zapobiegania kontuzji sportowych,
  • rozpoznaje i nazywa emocje,
  • potrafi wyrazić i rozładować emocje w sposób akceptowany społecznie,
  • potrafi adekwatnie reagować na emocje innych,
  • umie poprawnie zapisywać dialog z użyciem właściwych znaków interpunkcyjnych,
  • wymienia wynalazki XIX wieku,
  • omawia warunki pracy w XIX-wiecznej fabryce,
  • opowiada o pracy dzieci w fabrykach i kopalniach,
  • zna słownictwo związane z filmami,
  • podaje różnice między amerykańskim i indyjskim przemysłem filmowym,
  • nazywa miejsca letniego wypoczynku w j. rosyjskim,
  • określa czynności wykonywane podczas letniego wypoczynku po rosyjsku,
  • potrafi korzystać ze słownika dwujęzycznego,
  • potrafi współpracować w parze,
  • dokonuje kategoryzacji przedmiotów ze względu na kolor i kształt,
  • wzbogaca słownictwo,
  • wzmacnia umiejętność koncentrowania się.

Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:

  • przygody w przyrodzie,
  • wodospad w Australii,
  • Warszawa,
  • Stany skupienia,
  • Czym są atomy?
  • Atom węgla 3D,
  • Atom wapnia 3D,
  • Zdjęcia kontuzji sportowych,
  • Filmy jak powstają kontuzje,
  • Urazy i kontuzje w sporcie,
  • Pokój emocji,
  • Fale na zdalnej plaży,
  • Świetliki o zachodzie słońca,
  • Atomy: węgla, wodoru, żelaza, radu,
  • Bloki konstrukcyjne Wszechświata,
  • Domek w lesie,
  • Wieża fantasy,
  • Przytulny salon,
  • Lokomotywa parowa,
  • Silnik parowy,
  • Klucz telegraficzny Morse’a,
  • Rewolucja przemysłowa,
  • Los Angeles,
  • New Delhi,
  • Wesele indyjskie,
  • Marokański Sahara Sunrise,
  • Alpy Szwajcarskie z lotu ptaka,
  • Lodowiec Norwegii,
  • Wyspy Fidżi,
  • Jesienny las Erlangen,
  • Okulary,
  • Pokój sensoryczny,
  • Targ w Dehli.

Na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej uczniowie, rozpoznawali i nazywali zwierzęta na oglądanych zdjęciach. Podziwiali piękne krajobrazy i miejsca gdzie można odpocząć.

Podczas lekcji fizyki uczniowie, wykorzystując okulary ClassVR i joystick, oglądali modele atomów: węgla, wapnia, wodoru, żelaza, radu. Obserwowali zachowania cząsteczek substancji, pod wpływem zmiany temperatury otoczenia. Podglądanie struktur atomów w 3D ułatwiło uczniom zapamiętanie ich budowy.

Na lekcji wychowania fizycznego chłopcy z klas 7, poznali najczęstsze przyczyny kontuzji, wypadków i urazów powstałych podczas zajęć sportowych oraz sposoby ich zapobiegania.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne zabrały uczniów w świat emocji. Uczyli się rozpoznawać swoje emocje, odczytywać reakcje innych, wyrażać swoje uczucia w sposób akceptowany społecznie, a także jak reagować na zachowanie obcych osób.

Klasa 5ab w czasie zajęć wyrównawczych z języka polskiego doskonaliła pisanie dialogu. Omawiano zasady prawidłowego zapisu dialogu z użyciem właściwych znaków interpunkcyjnych.

Lekcja historii była okazją do przybliżenia uczniom niezwykle interesującego świata wynalazków pochodzących z XIX wieku. Omawiano warunki pracy dzieci w fabrykach i kopalniach.

Na zajęciach z języka anielskiego klasa 7b utrwalała słownictwo związane z filmami. Dzięki wirtualnej wycieczce do kina amerykańskiego i indyjskiego, rozpoznawali i omawiali różnice pomiędzy wymienionymi przemysłami filmowymi.

Podczas lekcji języka rosyjskiego uczniowie klasy 8a, mieli możliwość wykorzystania słownika dwujęzycznego polsko-rosyjskiego, opisując miejsca letniego wypoczynku w języku rosyjskim oraz określając czynności wykonywane podczas wakacji.

W trakcie zajęć rewalidacyjnych usprawniano percepcję wzrokową, koncentrację uwagi poprzez doskonalenie kategoryzacji przedmiotów ze  względu na kolor, kształt. W swojej wirtualnej podróży zwiedzano pokój sensoryczny, gdzie na nadmorskiej plaży, wśród palm, oddawano się wakacyjnemu odpoczynkowi.