SPRAWOZDANIE
Czerwiec 2024 r.
Przeprowadzono 8 lekcji (edukacja wczesnoszkolna – 1a; historia – 5a; j. polski – 5a; zajęcia rewalidacyjne – 2b; świetlica; zajęcia rozwijające z j. angielskiego – 5ab; informatyka – 8a, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki – 6a).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
- rozpoznaje najważniejsze zabytki państw starożytnych,
- charakteryzuje kulturę starożytnego Egiptu,
- porównuje wygląd starożytnego Rzymu ze współczesnym,
- potrafi opisać architekturę angielskich zamków,
- odczytuje symbolikę ogrodu,
- nazywa emocje i cechy bohaterów,
- zna środki lokomocji, którymi można podróżować,
- wymienia przykłady miejsc wakacyjnego odpoczynku,
- wymienia sposoby spędzania czasu w wakacje,
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w czasie korzystania z kąpielisk, sprzętów rekreacyjnych,
- wymienia ciekawe miejsca wypoczynku,
- potrafi wymienić: miasta, zabytki, parki narodowe, które warto zobaczyć,
- zna środki lokomocji,
- rozpoznaje sklepy w dużym centrum handlowym,
- rozumie wypowiedzi sprzedawcy,
- zna rozszerzony zakres zwrotów kupującego i sprzedawcy,
- rozwija wyobraźnię przestrzenną projektując modele 3D,
- wie, czym jest platforma Tinkercad,
- zna etapy projektowania modeli do druku 3D,
- dostrzega poznane bryły w otaczającym świecie,
- wskazuje elementy w bryłach,
- rozwija wyobraźnię przestrzenną.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- piramidy w Gizie,
- świątynia Ramzesa II,
- grobowiec Ramzesa VI,
- Wielki Mur Chiński,
- Akropol w Atenach,
- Teatr Dionizosa,
- Greckie amfory,
- Koloseum,
- Forum Trojana,
- Watykan, Rzym,
- Zamek Conwy,
- wewnątrz zamku Warwick,
- Cztery pory roku,
- wiosna Cherry Blossom,
- lot w małym samolocie,
- plaża Alappuzha,
- fale na zdalnej plaży,
- zabawa na plaży Whangamata,
- różne rodzaje plaż,
- zabytki Krakowa, Warszawy,
- plaże,
- środki lokomocji,
- krajobrazy „Cztery pory roku”,
- Galeria Emmanuele w Mediolanie,
- Platforma Tinkercad,
- bryły 3D,
- atrakcje turystyczne różnych miast,
- kształty w 3D.
Klasa 5a miała okazję przenieść się do świata starożytnych państw. Dzięki okularom VR poznawali najważniejsze zabytki, warunki życia oraz ulubione rozrywki mieszkańców starożytnego Rzymu i Egiptu. Przyjrzeli się bliżej świątyni Ramzesa II, zajrzeli do grobowca Ramzesa VI, odwiedzili teatr Dionizosa i Koloseum. Zwiedzanie różnorodnych miejsc na świecie pozwoliło uczniom lepiej zrozumieć zmiany dokonujące się na przestrzeni lat.
W czasie lekcji j. polskiego uczniowie przenieśli się do tajemniczego ogrodu. Odbyli wirtualną wycieczkę po dziedzińcu zamku, zwiedzili zamek we Francji oraz wnętrze zamku w Warwick. Poznawali architekturę, wygląd ogrodów i zamków. Omawiali emocje i cechy bohaterów.
Podczas zajęć rewalidacyjnych i świetlicowych uczniowie przeprowadzili się do miejsc letniego wypoczynku. Omawiali zasady bezpiecznego zachowania się w czasie korzystania z kąpielisk i sprzętów rekreacyjnych. Wymienili środki lokomocji, jakimi poruszamy się w czasie wędrówek po kraju.
Uczniowie klasy 1a swoje wakacyjne podróże rozpoczęli od zwiedzania zabytków Krakowa i Warszawy. W czasie przemieszczania się po Polsce korzystali z różnych środków lokomocji. Korzystając z pięknej słonecznej pogody, zażywali kąpieli słonecznych spacerując po piaszczystej nadmorskiej plaży.
Zajęcia rozwijające z angielskiego przeniosły uczniów do centrum handlowego. Gdzie mieli okazję utrwalić zwroty i wyrażenia angielskie przydatne w sklepie, podczas robienia zakupów. Rozpoznawali i przyporządkowali nazwy sklepów do oglądanych zdjęć 3D.
Lekcja informatyki to dla uczniów pogłębianie wiedzy o projektowaniu 3D w Tinkercad. Przedstawiano możliwości, jakie daje nam druk 3D w różnych dziedzinach życia.
Na zajęciach wyrównawczych z matematyki, uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną, omawiali różnorodność obiektów, kształtów, dostrzegali bryły obrotowe na oglądanych zdjęciach. Wskazywali i nazywali elementy w bryłach 3D.
SPRAWOZDANIE Maj 2024 r.
Przeprowadzono 10 lekcji (edukacja wczesnoszkolna – 1b, 3a, 3b; matematyka – 4a; biologia – 6b; zajęcia biblioteczne – 1b; j. rosyjski – 7a, 7b; zajęcia rozwijające z matematyki – 5ab; zajęcia wyrównawcze z j. angielskiego – 6ab; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze – 6ab).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej:
Uczeń:
- zna legendę „Syrena”,
- udziela odpowiedzi do wysłuchanego tekstu,
- wskazuje cechy charakterystyczne legendy,
- umie ustalić plan wydarzeń legendy,
- porównuje wielkość szczytów oglądanych na zdjęciach 3D,
- potrafi uszeregować w kolejności rosnącej lub malejącej szczyty górskie,
- rozpoznaje gatunki ssaków,
- umie wskazać cechy, które odróżniają ssaki od pozostałych kręgowców,
- zna znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka,
- wymienia sposoby ochrony ssaków,
- potrafią rozpoznać krajobraz nadmorski, górski, nizinny (jeziora),
- zna charakterystyczne elementy różnych krajobrazów,
- wie, co oznaczają kolory na mapie,
- rozpoznaje zwierzęta na ilustracjach,
- określa swoje ulubione zwierzę,
- podaje argumentację, dlaczego lubi dane zwierzę,
- posługuje się słownikiem dwujęzycznym,
- układa wyrazy w kolejności alfabetycznej,
- zna podstawowe figury geometryczne i potrafi je wskazać na oglądanych zdjęciach,
- potrafi wskazać liczbę wierzchołków, krawędzi, ścian, na oglądanych bryłach,
- rozpoznaje graniastosłupy,
- zna nazwy czynności w j. angielskim,
- potrafi powiedzieć, w jakich aktywnościach chce wziąć udział,
- potrafi wyobrazić sobie Morze Śródziemne, po którym podróżował Odyseusz,
- wie, jak wygląda Olimp oraz krajobraz Grecji,
- wymienia produkty oraz ich ceny na oglądanych zdjęciach,
- opisuje oglądane miejsca pod względem rodzaju produktów oraz ich usytuowanie.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- pomnik Syrenki Warszawskiej,
- obiekty i budowle znajdujące się w Warszawie,
- szczyt Północna Masa,
- Wieża Lawowa Kilimandżaro,
- Stacja pogodowa – Kilimandżaro,
- Szczyt Uhuru – na wulkanie Kibo w Tanzanii,
- żyrafy w Rydze,
- spacer z lwami,
- renifer w Norwegii,
- amerykański borsuk,
- bliskie spotkanie z niedźwiedziem polarnym,
- bawół,
- zdjęcia krajobrazów,
- mapa,
- krajobraz: górski, nadmorski, nizinny,
- Poison dart żaba,
- Amerykański borsuk,
- Płomykówka,
- Czarny szakal,
- Pingwin czarnogłowy,
- Gęś kanadyjska,
- Wielki biały rekin,
- Dzięcioł,
- Śnieżna sowa,
- Bryły 3D
- Kształty 3D,
- Fraktale,
- Skoki spadochronowe,
- Jaskinia Jałtyńska,
- Rafa koralowa,
- Telendos Grecja,
- Park Olimpu,
- Płaskowyż na górze Olimp,
- Sogh Bazar Arak,
- Bazar owocowy,
- Sklep z pamiątkami,
- Bazar Deptak – Tianjin,
- Bazar Zamkowy Budapeszt.
Na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej klasa 3b podczas omawiania tekstu „Syrena”, poznawała cechy charakterystyczne legendy i ustalała plan wydarzeń opowieści. Pracowała z mapą Warszawy, zwiedzając najważniejsze obiekty i budowle stolicy: Stadion Narodowy, Łazienki, Stare Miasto.
Uczniowie z klasy 4a korzystając z zasobów platformy ClassVR porównywali wielkości szczytów górskich, szeregowali je w kolejności malejącej i rosnącej. Wirtualne poznawanie gór, wielkości szczytów, odległości między nimi to doskonały sposób na naukę rozpoznania terenu.
Nauczyciele w klasie 1b wykorzystując materiały platformy, poszerzali wiadomości z edukacji przyrodniczej, omawiając elementy charakterystyczne różnych krajobrazów Polski.
Podczas lekcji j. rosyjskiego posługując się słownikiem dwujęzycznym polsko-rosyjskim, szukano nazw zwierząt zaobserwowanych na oglądanych zdjęciach 3D. Układano poznane wyrazy w kolejności alfabetycznej.
Zajęcia wyrównawcze z j. angielskiego utrwalały opanowanie wiedzy z zakresu nazw czynności. Uczniowie opowiadali o aktywnościach, w których chcieliby wziąć udział, doskonaląc porozumiewanie się w języku obcym.
Na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych z j. polskiego uczniowie oglądając materiały z platformy ClassVR m.in.: Telendos Grecja, Park Olimpu, Płaskowyż na górze Olimp, mieli możliwość wyobrażenia sobie miejsc, po których podróżował Odyseusz.
Klasa 3a oglądając zdjęcia różnych miejsc: sklepów, bazarów czy marketów, uczyła się robić zakupy. Opisywała rozpoznany obiekt pod względem rodzaju produktów oraz ich usytuowania (targ warzywny, targ rybny, galeria handlowa).
Laboratoria Przyszłości
SPRAWOZDANIE
KWIECIEŃ/MAJ/CZERWIEC 2024 r.
PRACOWNIA TECHNICZNA
Przeprowadzono 6 lekcji o tematyce:
Układy mechaniczne (6a, 6b).
Konstruowanie maszyny prostej (6b).
Konstrukcja z drutu (5a, 5b).
Konstrukcje z klocków Lego, Gigo (6b).
Prowadzący: Agnieszka Charko
Na zajęciach uczniowie z klas szóstych, mieli okazję zbudować prawdziwie działające maszyny, którymi samodzielnie sterowali. Wszystko to dzięki wykorzystaniu zestawów konstrukcyjnych klocków Gigo i klocków Lego. Powstały modele od najprostszych do bardzo rozbudowanych, jak również roboty wielofunkcyjne. Dzięki zastosowaniu silników i pilotów zdalnego sterowania, modele mogły się poruszać. Zestawy konstrukcyjne ułatwiły uczniom lepiej zrozumieć zasady inżynierii i robotyki.
Klasy piąte, poznały metody obróbki metali wykorzystując proste, ogólnodostępne narzędzia, których każdy majsterkowicz ma w swoim warsztacie cały asortyment.
Cele prowadzonych zajęć w pracowni technicznej.
Uczeń:
– zna rodzaje maszyn prostych,
– opisuje przekładnie i ich zastosowanie,
– rozwija wyobraźnię,
– opanował naukę czytania schematów,
– posiada wiedzę z zakresu obróbki metalu,
– ma pojęcie o maszynach prostych i przekładniach.
Materiały wykorzystane na zajęciach:
– klocki Gigo,
– obcęgi,
– szczypce,
– drut,
– klocki lego.
11 czerwca 2024 uczniowie w ramach zajęć świetlicowych uczestniczyli w zajęciach w Laboratorium Przyszłości. Rozmawialiśmy o bezpiecznym spędzaniu czasu wolnego w wakacje, wirtualnie odwiedziliśmy piękne miejsca gdzie można spędzić miło czas wakacji.
#LaboratoriaPrzyszłości – lekcja biologii w klasie 6b
Prowadzący: Joanna Szczypek
Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.
Cele lekcji:
Uczeń:
– rozpoznaje ssaki na podstawie zewnętrznej budowy,
– podaje, w jaki sposób przykładowe zwierzęta przystosowały się do życia w swoim środowisku,
– przedstawia znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka,
– wyjaśnia, co zagraża ssakom i jak możemy je chronić.
Materiały z platformy VR:
– żyrafy w Rydze w zoo,
– spacer z lwami,
– renifer w Norwegii,
– amerykański borsuk,
– bliskie spotkanie z niedźwiedziem polarnym,
– bawół,
– Rhesus Macaque Monkeys.
Podczas zajęć biologii uczniowie przypomnieli sobie charakterystyczne cechy budowy ssaków. Poznali zwierzęta z różnych środowisk życia. Na podstawie obrazów ssaków obejrzanych przy pomocy okularów VR uczniowie wymienili cechy, które umożliwiły zwierzętom przystosować się do życia w swoim środowisku. Uczniowie rozpoznawali gatunki ssaków wśród innych obrazów zwierząt oraz wyjaśnili, co zagraża ssakom i jak je możemy chronić.
Sprawozdanie
Kwiecień 2024 r.
Przeprowadzono 17 lekcji (zajęcia rozwijające z j. angielskiego – 5ab; matematyka – 7a; edukacja wczesnoszkolna – 1a (2x), 1b, 2b, 3a, 3b; informatyka – 4a, 4b, 5a, 5b, 6b, 7b; religia – 5b; zajęcia świetlicowe; godzina wychowawcza – 6b).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej:
Uczeń:
- tworzy listę najciekawszych miejsc do zwiedzania w Londynie,
- opisuje ciekawe miejsca w Londynie,
- szacuje obiekty na zdjęciach,
- zapisuje liczby w notacji wykładniczej,
- dostrzega w oglądanych obiektach figury matematyczne,
- wie gdzie pracuje aktor,
- dostrzega różnice pomiędzy antycznym a współczesnym teatrem,
- rozwija wyobraźnię przestrzenną projektując modele 3D,
- wie, czym jest platforma Tinkercad,
- zna etapy projektowania modeli do druku 3D,
- przedstawia rolę, jaką odrywają wynalazki w życiu człowieka,
- wymienia wynalazki, które szkodzą środowisku,
- podaje różnicę między wynalazkiem a odkryciem,
- rozpoznaje i określa cechy charakterystyczne ssaków, owadów, płazów, ptaków,
- podaje przykłady prześladowania chrześcijan,
- wymienia przykłady męczenników,
- opisuje rozwój chrześcijaństwa w warunkach prześladowań,
- wie, co oznaczają kolory na mapie,
- zna charakterystyczne cechy każdego krajobrazu,
- rozpoznaje i nazywa poszczególne części kwiatu,
- wymienia etapy rozwoju rośliny,
- wymienia zmiany zachodzące w przyrodzie w maju,
- umie zaplanować wycieczkę do jednego z miast położonych nad Wisłą,
- wie, co to jest brzeg rzeki, źródło, ujście,
- dobiera zdjęcia symboli miasta do jego nazwy,
- potrafi wymienić miejsca bezpiecznego wypoczynku,
- zna zasady bezpiecznego wypoczynku.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- Londyn,
- matematyka 3D,
- bryły 3D,
- teatr rzymski w Sagunto,
- teatr Grecki,
- Ateny – Odeon Heroda,
- Teatr Bielsko – Biała,
- Opera Aleksandryjska,
- Sala Teatro Colon,
- Teatr Fortuny Reusa,
- platforma Tinkercad,
- silnik parowy,
- lokomotywa parowa,
- kot,
- ważka,
- kura,
- życie w stawie,
- Koloseum,
- Mapa,
- krajobraz górski,
- krajobraz nadmorski,
- budowa kwiatu 3D,
- etapy rozwoju rośliny,
- krajobraz wiosenny,
- krajobrazy Polski,
- wycieczka rowerowa po Warszawie,
- ujście rzeki Wisły,
- Kazimierz Dolny nad Wisłą,
- Wieża widokowa „Obora” w praskim ZOO,
- Szczyt Północna Masa Śnieżna,
- Kaskada Skogafoss,
- Regaty Korpusu Morskiego,
- Latarnia morska,
- Whitaker spada w dół rzeki.
Podczas zajęć rozwijających z j. angielskiego uczniowie wyruszyli na wirtualny spacer po Londynie. Oglądając jedno z największych miast w Europie, które na każdym kroku fascynuje charakterystycznymi zabytkami i różnorodnością, poznawali przydatne słowa i zwroty po angielsku.
Na matematyce uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną, omawiali różnorodność obiektów, kształtów, szukali figur matematycznych na oglądanych obiektach. Następnie zapisywali liczby w notacji wykładniczej.
Klasa 1a poznała blaski i cienie zawodu aktora. Dzięki zasobom platformy ClassVR zwiedzili budynki teatralne w antycznym i współczesnym teatrze.
Uczniowie przenieśli się również do świata swoich milusińskich – świata zwierząt. Obserwowanie zwierząt było pasjonującym zajęciem. Rozpoznawali i określali charakterystyczne cechy saków, owadów, płazów, ptaków.
Lekcje informatyki przeniosły uczniów w zabawę projektowania 3D w Tinkercad. Przedstawienie możliwości, jakie daje nam druk 3D w różnych dziedzinach życia.
Uczniowie z klasy 3a wiedzą już, jaką rolę odgrywają wynalazki w życiu człowieka. Potrafią wymienić wynalazki szkodzące środowisku oraz omówić, czym różnią się od odkryć.
Na religii rozmawiano o prześladowaniach chrześcijan, wymieniano przykłady znanych męczenników oraz rozwoju chrześcijaństwa w warunkach prześladowań.
Klasa 1b poznawała cechy charakterystyczne każdego krajobrazu: górskiego, nadmorskiego. Poznawała oznaczenia kolorów na mapie Polski. Dowiedzieli się, że na mapie Polski przeważają niziny, w środkowej i południowej części kraju występują wyżyny i góry a na północy kraju leży wiele jezior.
Podczas zajęć świetlicowych uczniowie wybrali się na wycieczkę w krajobrazy majowe. Dostrzegali piękno otaczającej przyrody oraz wymieniali zmiany, jakie zaszły w maju w najbliższej okolicy.
Klasa 3b wybrała się na wirtualna wycieczkę rowerową do miast położonych nad Wisłą. Trasa wycieczki wiodła wzdłuż malowniczych brzegów największej rzeki Polski. Oglądając zdjęcia symboli, przyporządkowali je do pasujących miast. Zajęcia były doskonałą okazją, zachęcania uczniów do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Godzina wychowawcza w 6b była okazją, aby porozmawiać o miejscach wypoczynku. Celem lekcji było zapoznanie uczniów z podstawami bezpiecznych zachowań, sposobami szybkiego reagowania na zagrożenia i kształtowania asertywności w różnych sytuacjach.
SPRAWOZDANIE
Marzec 2024 r.
Przeprowadzono 10 lekcji (zajęcia biblioteczne – 1-3; WF – 7ab dziewczęta; godzina wychowawcza – 6b; zajęcia wyrównawcze z matematyki – 5b; j. angielski – 5b; j. polski – 6a, 5a; j. rosyjski – 8a; zajęcia rewalidacyjne – 2b; historia – 5a).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
- nazywa owoce na straganach oglądanych na zdjęciach 3D,
- rozpoznaje bajki na obrazku i podporządkowuje im bohaterów,
- potrafi uważnie wysłuchać wierszy,
- wymienia dyscypliny sportowe,
- poznaje mniej znane dyscypliny sportowe,
- umie wymienić zasady zdrowego komponowania posiłku,
- wie, jak prawidłowo przechowywać żywność,
- potrafi segregować produkty,
- szacuje ilość obiektów na oglądanych zdjęciach 3D,
- zapisuje w postaci ułamka zwykłego i dziesiętnego podane wielkości,
- dostrzega związek pomiędzy oglądanymi obrazami a omawianym zagadnieniem,
- nazywa różne środki transportu,
- wymienia, jakimi środkami transportu porusza się,
- rozpoznaje instrumenty muzyczne,
- potrafi omówić, na czym polega praca choreografa,
- rozpoznaje produkty spożywcze,
- przyporządkowuje produkty spożywcze do działów sklepowych,
- posługuje się słownikiem dwujęzycznym,
- wskazuje emocje związane z nową porą roku,
- wymienia tradycje wielkanocne,
- potrafi opowiadać o swoich wyobrażeniach na temat wiosny i świąt wielkanocnych,
- omawia treść wybranych mitów,
- opisuje wygląd Minotaura,
- poznaje postacie potworów mitologicznych i nazywa ich cechy,
- poznaje grupę ludności zamieszkującą państwo Piastów,
- charakteryzuje obowiązki poddanych wobec władcy,
- omawia wygląd grodów oraz zamków,
- wymienia zajęcia mieszkańców średniowiecznej Polski Piastów.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- targi żywności,
- targ w Delhi,
- Bayern Monachium – stadion,
- Tour de France,
- snowboarding – Rosja,
- nurkowanie z rekinami,
- stoiska spożywcze,
- piramida zdrowego żywienia,
- rynki żywności (Polska, Stambuł, Kambodża, Wietnam),
- wyspa Amedee,
- festiwal słoneczników,
- balon na gorące powietrze,
- wnętrze balonu,
- boeing latający nad chmurami,
- jacht, Włochy,
- tall chips,
- próba baletowa „Dziadka do orzechów”,
- muzycy uliczni w Afryce,
- karnawał w Rio de Janeiro,
- trąbka,
- gramofon,
- kurczak,
- nasiona granatu,
- wafelek do lodów,
- posiłek,
- eksperyment biologiczny – testy żywności,
- pokój emocji,
- wielkanocna procesja w Hiszpanii i Gwatemali,
- Knossos Palace Amphora,
- Minotaur,
- korona,
- średniowieczny dziedziniec zamku,
- średniowieczny zamek we Francji,
- wnętrze zamku Warwick.
Podczas zajęć bibliotecznych w klasach 1-3, uczniowie poznawali twórczość Jana Brzechwy. Czytano wiersze, a następnie i rozpoznawano ich tytuły i bohaterów. Po omówieniu wiersza „Na straganie w dzień targowy…”, oglądano targi żywności w różnych zakątkach świata.
Zajęcia z wychowania fizycznego przybliżyły uczniom różne dyscypliny sportowe. Wskazywano pozytywne cechy sportu w życiu, a także wymieniano ulubione sporty uczniów. Na obrazkach przedstawiono ludzi uprawiających mniej znane dyscypliny sportowe.
W klasie 6b omawiano zagadnienia zdrowego żywienia. Przeglądano materiały multimedialne dotyczące zasad zdrowego żywienia, po której uczeń dowiedział się, jakie znaczenie ma dla niego właściwe odżywianie oraz aktywność fizyczna.
Dzięki okularom VR uczniowie mogli uczestniczyć w wirtualnej wycieczce m.in. na wyspę Amedee, festiwal słoneczników czy targi żywności. Podczas zwiedzania ciekawych miejsc mieli oni możliwość zmierzenia się z szacowaniem różnej ilości danych obiektów oraz liczenia ich na różne sposoby. Następnie zapisywali za pomocą ułamka zwykłego i dziesiętnego stosunek ilości wybranego elementu do wszystkich oglądanych obiektów.
Lekcja języka angielskiego miała na celu przypomnienie słownictwa związanego z podróżowaniem i różnymi środkami transportu. Wykorzystując okulary 3D, uczniowie przenieśli się do wnętrza balonu oraz spełniając marzenie o lataniu, odbyli lot boeingiem.
Klasa 6a w czasie lekcji j. polskiego rozpoznawała instrumenty wykorzystane w czasie próby baletowej „Dziadka do orzechów”, czy muzyków ulicznych w Afryce. Poznali z bliska profesję choreografa.
W ramach zajęć z języka polskiego uczniowie z klasy 5a, mieli okazję poznać postacie potworów mitologicznych, zapoznać się z ich cechami i wyglądem. Omawiano treść wybranych mitów oraz utrwalano wiedzę o tych niezwykłych stworzeniach, które przetrwały dzięki mitom greckim.
W trakcie lekcji języka rosyjskiego uczniowie utrwalali słownictwo poznane na poprzednich lekcjach. Dopasowywali nazwy produktów spożywczych do właściwych działów sklepowych. Na zajęciach wykorzystano słownik dwujęzyczny polsko-rosyjski dla odszukania nazw w języku rosyjskim.
Na zajęciach rewalidacyjnych uczeń doskonalił umiejętność rozpoznawania emocji związanych z nową porą roku. Opowiadał o swoich wyobrażeniach na temat wiosny i świąt wielkanocnych. Dzięki zdjęciom na platformie VR mógł obejrzeć wielkanocną procesję w Hiszpanii i Gwatemali.
Podczas lekcji historii uczniowie przenieśli się do państwa Piastów. Odbyli wirtualną wycieczkę po średniowiecznym dziedzińcu zamku, zwiedzili zamek we Francji oraz wnętrze zamku w Warwick. Poznawali architekturę i wygląd grodów i zamków. Poznali różne zajęcia mieszkańców średniowiecznej Polski Piastów.
GRUDZIEŃ 2023, STYCZEŃ/ LUTY/MARZEC 2024
PRACOWNIA TECHNICZNA
Przeprowadzono 3 lekcje o tematyce:
Kompendium wiedzy. Materiały konstrukcyjne – drewno (4a, 4b).
Magia kwiatów (zajęcia artystyczne kl. 4-7).
Prowadzący: Agnieszka Charko
W pracowni technicznej uczniowie wykonywali czynności związane z trasowaniem i obróbką drewna: piłowaniem, struganiem, dłutowaniem, toczeniem, ochroną i zdobieniem powierzchni drewna, wypalaniem, barwieniem i malowaniem. Podczas zajęć poznali i rozróżniali narzędzia stolarskie oraz uczyli się nimi posługiwać w bezpieczny sposób. Poznali technikę pracy w drewnie zwaną pirografią, której efektem były piękne kwiaty wypalane w drewnie.
Cele prowadzonych zajęć w pracowni technicznej.
Uczeń:
– poznaje sposoby ochrony i zdobienia drewna,
– właściwie posługuje się narzędziami,
– dba o bezpieczeństwo podczas pracy,
– poznaje narzędzia związane z obróbką drewna,
– zna technikę pirografii.
Materiały wykorzystane na zajęciach:
– młotek,
– pilniki,
– wypalarka (pirograf),
– piła,
– tarnik,
– dłuto,
– przymiar.
#LaboratoriaPrzyszłości- lekcja języka polskiego w klasie piątej.
Prowadzący: Dorota Andruszkiewicz
Temat: Mitologiczne potwory
Cele lekcji:
Uczeń:
– poznaje mitologiczne potwory i ich charakterystyczne cechy,
– opisuje wygląd wybranej postaci,
– określa relacje bohaterów mitologicznych i ich udział w wydarzeniach,
– wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu.
Materiały z platformy VR:
– Knossos Palace Amphora,
– Minotaur.
Przebieg zajęć:
Podczas zajęć języka polskiego uczniowie przypomnieli sobie treść mitu o Tezeuszu i Ariadnie. W ramach #LaboratoriaPrzyszłości obejrzeli pałac w Knossos na Krecie – budowlę tę nazywa się pałacem Minosa lub labiryntem kreteńskim. Wykorzystując kostkę z kodami QR, obejrzeli postać Minotaura a następnie opisali ustnie jego wygląd. Uczniowie wymieniali inne potwory znane z kart mitologii greckiej, m.in. hydrę, cyklopów, sturękich, Erynie, Meduzę. Zwracali uwagę na ich charakterystyczne cechy. Przypominali sobie treść mitów związanych z postaciami potworów.
#LaboratoriaPrzyszłości
Luty 2024 r.
Przeprowadzono 11 lekcji (zajęcia rozwijające z matematyki – 5ab, 6b; zajęcia świetlicowe; matematyka – 8a, religia – 3b; edukacja wczesnoszkolna – 1b, 2b, 3a, 3b; biologia – 7b).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
- wskazuje elementy w bryłach,
- zna własności oglądanych brył,
- posługuje się wyobraźnią przestrzenną,
- podaje przykłady sportów zimowych,
- nazywa bryły oglądane na zdjęciach 3D,
- wskazuje podstawę, ściany boczne, krawędzie, wierzchołki oglądanej bryły,
- potrafi wskazać bryły na oglądanych budowlach,
- opisuje Wielki Post jako czas przemiany i nawrócenia,
- chętnie wypełnia dobre uczynki,
- potrafi podjąć walkę ze złem,
- zna budowę oka i funkcje najważniejszych jego części,
- umie uzasadnić, dlaczego oczy są ważnym narządem ciała człowieka,
- wie, jakie zachowania mogą być niebezpieczne lub korzystne dla narządu wzroku,
- zna nazwy zwierząt hodowlanych,
- podaje nazwy zwierząt na oglądanych zdjęciach,
- rozpoznaje instrumenty muzyczne,
- wymienia różne rodzaje aktywności muzycznej,
- oblicza procent danej liczby,
- potrafi obliczyć pole i objętość podanych brył w 3D,
- wskazuje elementy budowy układu oddechowego,
- potrafi rozpoznać i wskazać elementy budowy układu wydalniczego,
- zna budowę płuc i nerki,
- opisuje budowę neuronu.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- matematyka 3D,
- fraktale 3D,
- kształty 3D,
- Igrzyska Paraolimpijskie,
- ostrosłup prawidłowy czworokątny 3D,
- octahedron 3D,
- kształty szklane 3D,
- atrakcje turystyczne Londynu,
- bryły 3D,
- Avenue of the Dead Mexico,
- pustynia,
- góry,
- model oka 3D,
- zwierzęta,
- instrument muzyczne,
- filmy: „Próba baletowa”, „Muzyka indyjska”, „Znani muzycy”,
- filmy z różnymi bryłami matematycznymi w 3D,
- matematyka 3D,
- budowa płuc i neuronu,
- układ oddechowy,
- serce,
- nerka.
Zajęcia rozwijające z matematyki pozwoliły uczniom wielozmysłowo odkrywać własności brył, ich budowę, kształt, ilość ścian, krawędzi, wierzchołków.
Podczas zajęć świetlicowych przybliżono uczniom znaczenie Igrzysk Paraolimpijskich.
W takich zawodach sportowych biorą udział jedynie zawodnicy z niepełnosprawnościami fizycznymi lub intelektualnymi, którzy pokazują również jak walczyć z własnymi słabościami.
Lekcje matematyki w klasie 8 dotyczyły ostrosłupów, ich rodzaje, siatki oraz pola powierzchni. Uczniowie poznali jak rozróżniać ostrosłupy. Wskazywano elementy budowy na modelach 3D, dostrzegano ostrosłup wśród innych brył jak też kształty przypominające ostrosłup w różnych budowlach.
Lekcji religii wprowadziła klasę 3b w nowy okres liturgiczny. Uczniowie poznali charakterystyczne elementy Wielkiego Postu. Omówiono opowiadanie biblijne o pobycie Jezusa na pustyni oraz podawano przykłady jak walczyć ze złem.
Klasa 3a i 3b poznawały model oka w 3D. Odkryli z jakich elementów składa się budowa narządu wzroku człowieka. Analizowali związek między budową oka a pełnioną przez nie funkcją. Uświadomili sobie również, jakie zachowania mogą być niebezpieczne a które korzystne dla gałki ocznej.
Na zajęciach w klasie 1b poznawano rodziny zwierząt hodowlanych. Uczniowie rozmawiali o zwierzętach prezentowanych na zdjęciach 3D oraz ich domach. Wypowiadali się także na temat zwierząt hodowlanych w ich najbliższym otoczeniu.
W podróż muzyczną wybrała się klasa 2b. Zgłębiali wiedzę na temat wyglądu instrumentów muzycznych, ich rodzajów, wydobywających się z nich dźwięków. Rozbudzano w uczniach zainteresowania muzyczne poprzez obcowanie z dźwiękiem, rytmem; kształtowano poczucie rytmu i umiejętności interpretacji muzyki.
Podczas zajęć rozwijających z matematyki w klasie 6b wykorzystano obrazy brył 3D. Obliczano pola i objętości przedstawionych brył oraz ćwiczono różne typy obliczeń procentowych.
Wykorzystując obrazy 3D podczas lekcji biologii, uczniowie z bliska widzieli fragmenty budowy układu oddechowego i wydalniczego. Opisywali części składowe charakterystyczne dla nefronu, serca i nerki.
Styczeń 2024 r.
Przeprowadzono 11 lekcji (zajęcia biblioteczne – kl. 1-3; zajęcia rozwijające z języka polskiego – 8a; język angielski – 6a; historia – 5a, 5b; język rosyjski – 7b; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 4a, 4b, 5a, 5b, 6a; edukacja wczesnoszkolna – 1a, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – kl. 2-3; matematyka – kl. 4a, 4b).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
- rozwija wyobraźnię przestrzenną,
- potrafi uważnie wysłuchać opowiadania,
- poznaje architekturę i funkcje Koloseum oraz forum Trajana,
- potrafi opisać wizerunek Juliusza Cezara – rzeźba,
- poznaje budowę statku rzymskiego,
- wymienia nazwy zwierząt mieszkających w parkach narodowych,
- zna ciekawostki na temat różnych parków,
- opisuje wygląd świątyni Hagia Sophia,
- wymienia filary islamu i opisuje wygląd meczetu,
- wymienia zabytki związane z Ziemią Świętą,
- określa ilość elementów na fotografii,
- rozpoznaje gatunki zwierząt na prezentowanych zdjęciach,
- utrwala słownictwo w języku obcym, posługując się słownikiem dwujęzycznym,
- zgodnie współpracuje w grupie,
- układa wyrazy w kolejności alfabetycznej,
- nazywa i określa co jest jego pasją, co lubi robić najbardziej,
- wypowiada się na temat swoich zainteresowań,
- wymienia przykłady pozytywnych i negatywnych sposobów spędzania wolnego czasu,
- wyszczególnia cechy krajobrazu zimowego w Polsce,
- poznaje krajobraz zimowy dalekiej północy,
- opisuje wygląd bałwanka,
- zna technikę poruszania się na desce snowboardowej,
- potrafi opisać sprzęt do snowboardu,
- ćwiczy wypowiedź z zastosowaniem reguł gramatycznych,
- doskonali myślenie przyczynowo – skutkowe,
- wskazuje wierzchołki i kąty w wielokątach,
- potrafi wskazać figury geometryczne wykorzystane w architekturze.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- Opowiadanie „Zaczarowana Zagroda”,
- Koloseum,
- Forum Trajana,
- Juliusz Cezar,
- Statek rzymski,
- Park Narodowy Canyonlands (stan Utah),
- Park Narodowy Yosemite (stan Kalifornia),
- Lato w Yosemite,
- Narodowy Park Yellowstone (stan Wyoming, Montana i Idaho),
- Hagia Sophia (meczet w Stambule),
- Wielki Meczet Abu – Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie),
- Meczet Nasir ol-Molk (Iran),
- Koran,
- Ściana Płaczu w Jerozolimie,
- Kopuła na Skale (Jerozolima),
- Spacer z lwami,
- Tanzania Primary School,
- Pianino,
- Słonie kąpiące się w rzece,
- Szkoła dla dzieci (Węgry),
- Olympic Park (Londyn),
- Lot małym samolotem,
- Graffiti Finlandia,
- Próba baletu „Dziadek do orzechów”,
- Las zimą,
- Zima na dalekiej północy,
- Zdjęcie bałwanka,
- Zawody w akrobacji snowboardowej,
- Techniki poruszania się na desce snowboardowej,
- Filmiki szkoleniowe,
- Kopciuszek,
- Nad morzem,
- Bryły 3D,
- Matematyka 3D,
- Amsterdamskie kanały,
- Kopenhaga Waterfront,
- Budka telefoniczna,
- Konstrukcje mostów,
- Mosty złotej bramy,
- Paryż Notre Dame Bridge,
- Sydney.
Uczniowie klas 1-3 brali udział w lekcji bibliotecznej na temat lektury „Zaczarowana zagroda”. Pani Edyta przygotowała dla uczniów bardzo ciekawe zajęcia. Uczniowie słuchali treści utworu którego akcja rozgrywała się na Antarktydzie. Przebywali tu polarnicy ze stacji im. Dobrowolskiego, którzy zamierzali oznakować grupę pingwinów Adeli i w ten sposób dowiedzieć się, jaką trasę zwierzęta pokonują w trakcie polarnej zimy. Wykorzystując sprzęt multimedialny znajdujący się w pracowni, szukano położenia Polski i Antarktydy na mapie.
Podczas zajęć rozwijających z języka polskiego uczniowie wybrali się na wycieczkę szlakiem najważniejszych obiektów architektonicznych antycznej Italii. Odwiedzili największą ikonę Rzymu – słynny amfiteatr Flawiuszów – Koloseum. To potężna budowla, o owalnym kształcie, na której w antycznym Rzymie odbywały się igrzyska – zapasy, walki gladiatorów.
Następnie podziwiali Forum Trajana na który składało się rynek z bazyliką i świątynią, hale targowe i sam plac. Po środku placu stał ogromny posąg Trajana na koniu. Po drodze oglądali reprezentacyjną, bardzo okazałą rzeźbę przedstawiającą wybitnego rzymskiego wodza Juliusza Cezara. Na koniec nie mogli oderwać wzroku od wielkich konstrukcji rzymskich jednostek pływających, które bardzo ich zafascynowały.
Klasa 6a w czasie lekcji języka angielskiego poznawała najważniejsze parki narodowe w USA. Pierwszym parkiem który odwiedzili położony był we wschodniej części stanu Utah Park Narodowy Canyonlands. Napawali się pięknymi krajobrazami, wspaniałymi labiryntami kanionów i krętymi wąwozami rzecznymi. Zwiedzanie Parku Yosemite położonego w górach Sierra Nevada w stanie Kalifornia dostarczyło niezapomnianych wrażeń. Niesamowite, najwyższe na świecie monolity skalne, imponujące wodospady, rajskie widoki to tylko fragment tego co natura miała do zaoferowania podczas ich podróży po tym parku. Na koniec zajrzeli do najstarszego na świecie parku narodowego który wpisany jest na listę światowego dziedzictwa kultury i przyrody UNESCO – Narodowy Park Yellowstone. Park który przyciąga tłumy ludzi słynnymi gejzerami, gorącymi źródłami, wulkanami błotnymi oraz wodospadami. Zwiedzając park natknęli się na zwierzęta tam zamieszkujące m.in.: bizony amerykańskie, wapiti, łosie, niedźwiedzie.
Lekcja historii w klasach 5a i 5b dotyczyła początków średniowiecza. Jedną z głównych atrakcji wycieczki po Stambule była świątynia Hagia Sophia. Uważana jest za najcenniejszy zabytek kultury bizantyjskiej w której obecnie mieści się meczet. Kolejnym budynkiem który wzbudził respekt swym ogromem, bogatym wnętrzem, zachwycającym wystrojem i kunsztem wykonania był Wielki Meczet Szejka Zayeda. Jego wnętrze wygląda przepięknie, pełno w nim kolumn i wypolerowanych niemal na lustro marmurowych płyt. Spacerując dalej zajrzeli do meczetu Nasir Ol-Molk w południowym Iranie zwanym bardziej jako Różowy Meczet. Świątynia przywitała ich tysiącem barw dzięki witrażom tak zaprojektowanym, by wpuszczały do środka jak najwięcej słońca. Uczniowie zachwycili się bogactwem ornamentów, zdobień i kształtów a róż jest kolorem dominującym, stąd nazwa meczetu. Oglądali z bliska świętą księgę islamu – Koran, w której zawarte są najważniejsze zasady doktrynalne islamu i stanowi podstawę religii muzułmańskiej. Natomiast w Jerozolimie znaleźli się w miejscu najważniejszym dla wyznawców judaizmu czyli Ścianą Płaczu. Ostatnim obiektem który zwiedzili jest Kopuła na Skale w Jerozolimie. To miejsce jest obecnie elementem sporu palestyńsko-żydowskiego. Według wierzeń muzułmańskich na wzgórzu Świątynnym Mahomet miał dostąpić wniebowstąpienia. Wydarzenie owo odbyło się na skale, na której obecnie znajduje się ten obiekt.
Podczas zajęć z języka rosyjskiego uczniowie określali ilość elementów na fotografiach. Rozpoznawali różne gatunki zwierząt na oglądanych zdjęciach a następnie szukali właściwych nazw i określeń w słowniku dwujęzycznym. Współpracując w grupie układali wyrazy w kolejności alfabetycznej.
Tematem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne było rozwijanie zainteresowań oraz pasji. Dzięki okularom VR udali się w podróż małym samolotem. Zwiedzili Olympic Park w Londynie, Stadion Olimpijski oraz park wokół stadionu z licznymi atrakcjami. Z bliska oglądali fasady budynków z wielkimi graffiti w Finlandii. Podróżując tak po różnych zakątkach świata opowiadali o swoich zainteresowaniach, odkrywali pasje poznając nowe rzeczy, wspominali o przeżyciach z podróży. Rozwijając umiejętności społeczne prezentowali przykłady pozytywnych i negatywnych form spędzania czasu wolnego.
Klasa Ia w czasie zajęć z edukacji przyrodniczej wyszczególniała cechy krajobrazu zimowego w Polsce. Korzystając z okularów VR wzbogacali swoją wiedzę o porze zimowej udając się na wycieczkę wirtualną do zimowego lasu. Dzięki użyciu nowoczesnych technologii przenieśli się również na daleką północ. Przedstawiony tam krajobraz, wydawał się uczniom wybitnie majestatyczny, surowy i momentami nieco wrogi, ale jednocześnie wzruszający i wręcz baśniowy. Chętne osoby opisywały własnymi słowami wygląd bałwanka ze zdjęcia.
Przed feriami zimowymi chłopcy z klas 6, poznali na lekcji WF zimową dyscyplinę sportową – snowboard. Nauczyciel przybliżył uczniom prawidłową technikę poruszania się na desce. Za pomocą okularów VR oglądano wybór sprzętu niezbędnego do jazdy na desce, filmy i poradniki ze wskazówkami dotyczącymi przygotowania do pierwszego treningu na stoku. A dla bardziej doświadczonych uczniów, przedstawiono filmy z zawodów w akrobacji snowboardowej ukazując możliwości urozmaicenia zjazdu poprzez dokładanie akrobacji i wykonywania trików.
Przeprowadzone zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w klasach 2-3, rozwijały w uczniach wyobraźnię, wzbogacały słownictwo czynne i bierne. Ćwiczono myślenie przyczynowo – skutkowe, rozwijano wyobraźnię, prezentując zdjęcia i filmy dostępne na platformie ClassVR.
Na lekcjach matematyki uczniowie oglądając zdjęcia architektury (budynki, mosty, ulice, trasy spacerowe), mogli dostrzec figury geometryczne wykorzystane w prezentowanych obiektach. Następnie na kolejnych prezentowanych materiałach wskazywali wierzchołki i kąty w wielokątach oraz prostokąty i kwadraty.
SPRAWOZDANIE
Grudzień 2023 r.
Przeprowadzono 10 lekcji (zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka polskiego – 5a, 5b; zajęcia rozwijające z języka angielskiego – 5a, 5b; edukacja wczesnoszkolna – 2b, 3a, 3b; religia – 2b; wychowanie fizyczne – 5a i 5b (chłopcy); biologia – 6b; język polski – 5b; zajęcia rozwijające z matematyki – 6a).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
– używa przymiotników określających cechy rzeczownika,
– nazywa rodzaj i liczbę przymiotników,
– zna rozszerzone słownictwo związane z tematyką świąteczną,
– nazywa wszystkie symbole świąt bożonarodzeniowych,
– doskonali umiejętność wypowiadania się na określony temat,
– prezentuje postawę wrażliwości na problemy innych,
– potrafi wyjaśnić pojęcie „wolontariat”,
– wymienia tradycje świąteczne,
– zna historię życia św. Mikołaja z Miry,
– potrafi dzielić się z innymi dobrem na wzór św. Mikołaja,
– dostrzega sens obdarowywania bez oczekiwania na wdzięczność,
– wie, jak powstała sól,
– opisuje budowę kryształu soli,
– zna sposoby pozyskiwania soli,
– wymienia zimowe dyscypliny sportowe,
– opisuje technikę poruszania się na desce snowboardowej,
– potrafi wskazać na oglądanych zdjęciach sprzęt sportowy,
– potrafi scharakteryzować środowisko życia owadów,
– omawia cechy budowy owadów,
– wymienia typy aparatów gębowych i odnóży krocznych,
– potrafi scharakteryzować etapy rozwoju owadów,
– potrafi wymienić zwyczaje świąteczne w innych państwach,
– opisuje polskie tradycje świąteczne,
– oblicza drogę, prędkość, czas z wykorzystaniem filmów w 3D,
– oblicza czas na pokonanie odległości na podstawie wyświetlonych zdjęć.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
– Pałac Królewski w Budapeszcie,
– brzegi Dunaju,
– świąteczny Nowy Jork,
– Times Square,
– kulig św. Mikołaja,
– sanie św. Mikołaja,
– lot z Mikołajem,
– kraina czarów św. Mikołaja,
– jarmark bożonarodzeniowy,
– kryształ soli 3D,
– stosy soli w Boliwii,
– filmy o poruszaniu się na desce snowboardowej,
– zawody w akrobacji snowboardowej,
– przedstawiciele owadów,
– Boże Narodzenie w Lublanie,
– Boże Narodzenie w Kanadzie,
– Lutheran Christmas Service Romania,
– Christmas Table (Szwecja),
– kolęda w West Cathedral (Wielka Brytania),
– Alpy Szwajcarskie,
– Pałac w Moskwie,
– Watykan, Rzym.
Na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego, uczniowie zwiedzając Pałac Królewski w Budapeszcie czy przechadzając się nad brzegiem Dunaju, utrwalali znajomość liczb i rodzajów przymiotnika.
Zajęcia rozwijające z języka angielskiego miały na celu przypomnienie słownictwa związanego z podróżowaniem oraz przygotowaniami do świąt. Wykorzystując okulary 3D, uczniowie przenieśli się do świątecznego Nowego Jorku. Zobaczyli największe atrakcje tego kultowego miasta oraz przygotowania mieszkańców do świętowania Bożego Narodzenia. Uczniowie byli zaskoczeni pięknymi dekoracjami i ozdobami świątecznymi jakimi Amerykanie przyozdabiają swoje miasta i miasteczka.
Natomiast zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej i religii, przybliżyły historię życia i przesłanie jakie dla współczesnych niesie wspomnienie św. Mikołaja. Używając okularów 3D odbyły lot zaprzęgiem Mikołaja, poznały krainę czarów czy mogły poczuć magię świąt podczas spaceru po Jarmarku Bożonarodzeniowym. Uczyły się dzielić dobrem, okazywać wdzięczność i wrażliwość na problemy i potrzeby innych ludzi.
Klasa 3a wybrała się na wirtualną wycieczkę do kopalni soli. Podczas wspólnego spaceru odkryli jak powstawała sól, z bliska oglądali budowę kryształu soli, jak również sposoby wydobywania soli na przestrzeni wieków.
Zajęcia wychowania fizycznego przybliżyły uczniom sporty zimowe. Podczas zajęć poznali technikę bezpiecznego poruszania się na desce snowboardowej. Zapoznali się z szeroką ofertą sprzętu sportowego do aktywnego spędzenia czasu wolnego zimą.
Lekcja biologii przeniosła uczniów do świata owadów. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się ciekawych informacji o budowie, zwyczajach, przystosowaniu do życia na lądzie.
Owady te miały dość duże rozmiary, dzięki czemu uczniowie z łatwością mogli obejrzeć budowę ich aparatów gębowych czy policzyć odnóża kroczne. Prześledzili etapy rozwoju motyla. Bliskość obcowania z przedstawicielami świata owadów wywołała wśród uczniów wiele emocji.
Nauczyciel podczas zajęć z języka polskiego zaproponował wyprawę do innych krajów, aby dowiedzieć się jak tam obchodzone są święta Bożego Narodzenia. Uczniowie porównywali polskie tradycje świąteczne ze sposobem świętowania w innych państwach. Zajęcia wzbudziły w uczniach jeszcze większe przywiązanie i dumę do naszych tradycji, a jednoczenie pokazały, że mogą być inne obyczaje, równie ciekawe, które należy szanować.
Podczas zajęć rozwijających z matematyki, uczniowie wykorzystując okulary VR przenieśli się do wirtualnej rzeczywistości. Oglądając wybrane filmy i zdjęcia uczyli się obliczać drogę, prędkość i czas. Poszerzali swoją wiedzę w niezwykły i ekscytujący sposób oraz rozwijali i podnosili swoje umiejętności.
Wykorzystanie drukarki 3D
SPRAWOZDANIE – WRZESIEŃ – PAŹDZIERNIK – LISTOPAD 2023
PRACOWNIA TECHNICZNA
Przeprowadzono 10 lekcji o tematyce:
Poznajemy papier. Papier czerpany (5a, 5b).
Obróbka drewna (4a, 4b).
Ramka na zdjęcia. Domek (4a, 4b).
Łączenie drewna (4a, 4b).
Ochrona i zdobienie powierzchni drewna (4a, 4b).
Prowadzący: Agnieszka Charko
Na lekcjach nauczyciel zwrócił szczególną uwagę na bezpieczne posługiwanie się przyborami i narzędziami niezbędnymi przy obróbce drewna oraz na dbanie o bezpieczeństwo podczas pracy: z wypalarką, wkrętarko-wiertarką oraz piłą kątową.
Cele prowadzonych zajęć w pracowni technicznej.
Uczeń:
– poznaje materiały i narzędzia do wykonania papieru,
– potrafi zaczerpnąć, odsączyć i wykonać kartkę papieru czerpanego,
– zna zasady bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami,
– potrafi przycinać i szlifować drewno,
– łączy drewno przy pomocy gwoździ, kleju,
– poznaje sposoby ochrony i zdobienia drewna,
– bezpiecznie posługuje się przyborami i urządzeniami zakupionymi z projektu.
Materiały wykorzystane na zajęciach:
– wkrętarko-wiertarka,
– piła kątowa,
– pilnik,
– papier ścierny,
– pistolet na klej,
– młotek,
– klej do drewna,
– szczotka druciana,
– wypalarka.
Zajęcia z edukacji społecznej przeprowadzone w klasie II b w pracowni #LaboratoriaPrzyszlosci
6.12.2023
Temat: Czy każdy może być świętym Mikołajem?
Cele:
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- Kształcenie postawy wrażliwości na problemy innych ludzi;
- Kształcenie postawy doceniania wartości niematerialnych;
- Poznanie pojęcia wolontariat;
- Zapoznanie z sylwetką biskupa Mikołaja z Miry.
Materiały wykorzystane z platformy Class VR:
- Kulig Świętego Mikołaja,
- Sanie Świętego Mikołaja,
- Lot z Mikołajem,
- Kraina Czarów Świętego Mikołaja,
- scena świątecznej wioski.
Przebieg zajęć
Zajęcia zostały przeprowadzone w pracowni #LaboratoriaPrzyszłości z wykorzystaniem okularów VR. Uczniowie rozwiązali krzyżówkę, odczytali hasło: Mikołaj. Opowiadali, z jaką tradycją kojarzy im się to imię – mikołajki. Nauczyciel przedstawił im sylwetkę biskupa Mikołaja z Miry. Uczniowie opowiadali, jakimi cechami charakteryzował się Mikołaj i czy każdy może być jego naśladowcą. Ustalali, co oznacza słowo wolontariat i komu pomagają wolontariusze. Nauczyciel rozmawiał z dziećmi na temat organizacji niosących pomoc ludziom. Dzieci, opierając się na własnej wiedzy, wymieniały rodzaje pomocy świadczonej przez te organizacje. Podawały przykłady, w jaki sposób nawet dziecko może stać się świętym Mikołajem. Następnie zakładały okulary VR, aby obejrzeć strój i akcesoria świętego Mikołaja, obejrzeć lot saniami Mikołaja i wysłuchać kolędy. Na zakończenie zajęć odkodowały obrazek przedstawiający Mikołaja.
Zajęcia przeprowadziła Małgorzata Wasilewska
SPRAWOZDANIE
Listopad 2023 r.
Przeprowadzono 10 lekcji (edukacja wczesnoszkolna i zajęcia biblioteczne – 1b; zajęcia wyrównawcze język angielski – 7a; historia – 6a, 5b, 5a; edukacja wczesnoszkolna – 2a, 1a; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 4a, 5a, 6a; Zajęcia świetlicowe – 4, 5, 8; zajęcia korekcyjno – kompensacyjne).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
- rozwija wyobraźnię przestrzenną,
- rozpoznaje wybrane bajki, na podstawie bajek 3D,
- wskazuje wybrane postacie w bajkach,
- potrafi zgodnie współpracować w grupie,
- utrwala słownictwo w języku obcym, związane z podróżami,
- wymienia nazwy państw w języku angielskim,
- wzbogaca wiedzę na temat stolic europejskich oglądanych na zdjęciach 3D,
- poznaje architekturę i funkcje moskiewskiego Kremla,
- potrafi wskazać różnice między XVII – wieczną a współczesną Moskwą,
- opisuje architekturę katedry św. Bazylego,
- potrafi scharakteryzować warunki życia Rzymian,
- rozpoznaje zabytki starożytnego Rzymu,
- wymienia ulubione rozrywki Rzymian,
- umie wyjaśnić, kim byli gladiatorzy,
- rozpoznaje zwierzęta na prezentowanych zdjęciach,
- ćwiczy pamięć i koncentrację podczas zapamiętywania pokazu slajdów 3D,
- rozpoznaje rodzaj rzeczownika i wpisuje w odpowiednią rubrykę w tabeli,
- współpracuje w grupie i zawiera kompromisy,
- potrafi powiedzieć, jaka jest rola emocji,
- wymienia przykłady sytuacji, w których odczuwa poszczególne emocje,
- potrafi wskazać sposoby radzenia sobie z emocjami,
- rozpoznaje współczesne urządzenia komputerowe i ich wytwory,
- potrafi wymienić tradycje świąteczne wybranych państw europejskich,
- wie, co to jest jarmark bożonarodzeniowy i jakie są jego cele,
- potrafi wykonać ilustrację do obejrzanych obrazów,
- wypowiada się z zastosowaniem reguł gramatycznych,
- doskonali myślenie przyczynowo – skutkowe,
- potrafi słuchać ze zrozumieniem i odpowiadać na pytania,
- rozwija myślenie krytyczne i wyobraźnię.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- Bajki: „Brzydkie Kaczątko”, „Jaś i Małgosia”, „Czerwony Kapturek”,
- Toronto, Kanada,
- Katedra Notre-Dame w Paryżu, Francja,
- Lizbona, Portugalia,
- Wiedeń, Austria
- Moskwa, Rosja,
- Katedra św. Bazylego, inaczej Cerkiew Wasyla Błogosławionego w Moskwie,
- Koloseum,
- Forum Trojana,
- Romana Villa, Hiszpania,
- Willa rzymska,
- Życie w starożytnym Rzymie,
- Gladiator rzymski,
- Juliusz Cezar,
- Filar rzymskiego zwycięzcy,
- Spacer z lwami,
- Żyrafy w Rydze ZOO,
- Słonie kąpiące się w rzece,
- Doświadczenie z rekinami,
- Poison dart,
- Żaba,
- Pingwin czarnogłowy,
- Amerykański borsuk,
- Gepard na Safari,
- Słoń afrykański,
- Fale na zdalnej plaży,
- Świetlik w zachodzie słońca,
- Skupieni na muzyce,
- Kształty, bryły 3D,
- Jarmark bożonarodzeniowy.
Podczas zajęć bibliotecznych i edukacji wczesnoszkolnej wykorzystując okulary VR, uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną, przenosząc się do krainy bajek i baśni. Podczas zajęć oglądali bajkę „Brzydkie Kaczątko”. Po seansie 3D rozmawiano na temat znajomości postaci występujących w bajkach. „Świat Bajek” przeniósł uczniów do krainy magii i tajemnic oraz pozwolił wszystkim poczuć się jak bohaterowie słynnych baśni i filmów animowanych.
Na zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego, uczniowie rozwijali świadomość i wrażliwość kulturową, utrwalając jednocześnie słówka i zwroty niezbędne w czasie podróży. Uczniowie spacerując po niezwykłych miejscach czuli się jak prawdziwi turyści, podziwiali piękno niezwykłych i magicznych miejsc.
W czasie lekcji historii wykorzystując zasoby platformy ClassVR uczniowie przenieśli się do Moskwy. Poznawali tam najważniejsze dzieła architektury rosyjskiej i funkcje niektórych obiektów z różnych okresów ich funkcjonowania oraz ich wnętrza. Porównywali Moskwę z XVII wieku ze współczesną. Klasy 5a i 5b miały okazję zwiedzić starożytny Rzym. Dzięki okularom VR poznawali najważniejsze zabytki, warunki życia oraz ulubione rozrywki mieszkańców starożytnego Rzymu. Przyjrzeli się bliżej igrzyskom gladiatorów jednej z bardziej znanych form rozrywki w ówczesnym Rzymie. Wirtualne poznawanie i zwiedzanie różnorodnych miejsc na świecie pozwala uczniom lepiej zrozumieć zmiany dokonujące się na przestrzeni lat.
Podczas edukacji wczesnoszkolnej uczniowie utrwalali wiedzę dotyczącą rozpoznawania rodzajów rzeczownika. Rozpoznawali zwierzęta na zdjęciach i przyporządkowywali nazwy do odpowiednich rubryk w tabeli. Uczniowie korzystając z zasobów platformy ClassVR mogli poczuć się jak turyści na safari, gdzie z zafascynowaniem przyglądali się dzikim zwierzętom. Spacerowali wśród dzikich zwierząt: lwa, geparda, żyrafy oraz oglądali kąpiące się słonie. Przenieśli się również do imponującego świata rekinów. Ich pełne gracji, pewne siebie ruchy, stalowoszary wygląd i oszałamiająca forma były wystarczające, by oczarować każdego ucznia. Po spotkaniu z rekinem, poznali życie innego drapieżnika wodnego – pingwina czarnogłowego.
Na zajęciach z klasą 1a, zapoznano uczniów z problematyką projektowania obiektowego 3D a także zapoznano z platformą Tinkercad. Zajęcia pozwoliły na poznanie sposobu przygotowania materiałów, przygotowania drukarki 3D do wydruku oraz obróbki materiału do drukowania. Oglądano również wystawę zawierającą wydrukowane wcześniej druki 3D: szkielet człowieka, gąsienica, krokodyl, bryły geometryczne. Zajęcia dały przede wszystkim sposobność zrozumienia, jakie możliwości daje druk 3D.
Na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne uczniowie mogli się zrelaksować spacerując po plaży i oglądając fale wody oceanicznej. Następnie słuchając muzyki, obserwowali zachodzące słońce, świetliki latające wokół drzewa i świecące w świetle zmierzchu. Po zrelaksowaniu się, nabrali odwagi do rozmów na temat odczuwania różnych emocji i sposobów radzenia sobie z nimi.
Podczas zajęć świetlicowych, uczniowie wybrali się w wirtualną podróż po Polsce i Europie, poznając świąteczne tradycje różnych państw. Zobaczyli, co Boże Narodzenie oznacza dla różnych ludzi, cieszyli się pięknym zimowym widokiem zimy, obejrzeli świąteczne światełka oraz Jarmark bożonarodzeniowy.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne przeniosły uczniów do wirtualnej rzeczywistości w magiczny świat bajek m.in. „Jaś i Małgosia”, „Czerwony Kapturek”. Dzięki bajkom przeżywali przygody, które, na co dzień są dla nich niedostępne. Wcielali się w bohaterów i razem z nimi brali udział w wyprawach. Do tego uczyli się myślenia przyczynowo-skutkowego, mając możliwość obserwowania zarówno dobrych, jak i złych wzorców zachowań, poznawali konsekwencje każdego z nich i zauważali związki pomiędzy decyzjami a ich skutkami. Do tego kształtowali język (poznając nowe słowa, wyrażenia) i rozwijali wyobraźnię.
Wykorzystanie drukarki 3D
Wydrukowane kostki zaprojektowano na zajęciach informatyki z wykorzystaniem platformy Tinkercad.
SPRAWOZDANIE
Październik 2023 r.
Przeprowadzono 14 lekcji (wychowanie fizyczne – 8a dz.; historia – 5a, 5b, 6b; zajęcia rozwijające z matematyki – 6a; język angielski – 5a; religia – 2b; edukacja wczesnoszkolna – 2b, 1a; zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne – 4a, 5a; zajęcia biblioteczne i zajęcia rozwijające – 1b; biologia – 5a; zajęcia biblioteczne – kl. 3-8; edukacja wczesnoszkolna i zajęcia biblioteczne – 3b).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
- rozpoznaje miejsca związane z cywilizacją starożytnego Wschodu,
- potrafi wymienić najważniejsze zabytki pierwszych cywilizacji,
- omawia wygląd egipskich grobowców,
- charakteryzuje wierzenia ludów starożytnego Wschodu,
- charakteryzuje życie ludzi pierwotnych,
- zna historię nowożytnych Igrzysk Olimpijskich,
- potrafi wskazać założyciela nowożytnych Igrzysk Olimpijskich,
- rozumie znaczenie: logo NIO, ognia olimpijskiego,
- zna wszystkie dyscypliny sportowe,
- wymienia najpopularniejsze NIO,
- zna zasady fair play oraz wie, co to doping,
- rozpoznaje miejsca zawiązane z ludami prekolumbijskimi,
- potrafi wskazać dzieła wybitnych twórców włoskiego renesansu,
- wymienia cechy charakterystyczne sztuki renesansu i dokonania artystów tej epoki,
- umie wymienić przyczyny i skutki reformacji,
- zna przyczyny i skutki odkryć geograficznych,
- rozumie proces potęgowania i mnożenia,
- szacuje różną ilość danych obiektów i zapisuje ją w postaci potęg,
- potrafi wskazywać na oglądanych zdjęciach różne miejsca na lotnisku,
- rozumie znaczenie znaków informacyjnych na lotnisku,
- układa z innym uczniem krótką rozmowę na lotnisku (odprawa / kupowanie biletu)
- podaje nazwy wybranych elementów wnętrza kościoła,
- zna nazwy wybranych przedmiotów związanych z liturgią,
- wskazuje, czym różni się wnętrze kościoła od innych miejsc,
- rozpoznaje i podaje nazwy drzew,
- potrafi wymienić zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią,
- rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie,
- wyraża swoje myśli i emocje,
- potrafi współpracować w grupie,
- rozwija wyobraźnię przestrzenną,
- rozpoznaje wybrane bajki, na podstawie bajek 3D,
- potrafi uważnie wysłuchać bajki,
- rozpoznaje na zdjęciu 3D komórkę zwierzęcą i roślinną,
- wskazuje elementy budowy komórki zwierzęcej i roślinnej oraz potrafi je scharakteryzować,
- porównuje budowę komórki zwierzęcej i roślinnej,
- zna zasady zdrowego odżywiania,
- wymienia nazwy zdrowych i niezdrowych produktów,
- dostrzega każdy element oglądanego przedmiotu dzięki zsynchronizowaniu go z kostką zawierającą kod QR,
- umie korzystać z platformy ClassVR.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- prehistoryczny topór ręczny,
- mezopotamska pieczęć cylindryczna,
- piramidy w Gizie,
- Wielka Świątynia Ramzesa II,
- Dwór Ramzesa II w Luksorze,
- Grobowiec Ramzesa VI,
- Świątynia bogini Hathor,
- popiersie Nefertiti,
- starożytna egipska trumna,
- starożytna świątynia egipska,
- posąg bogini Sekhmet,
- Wielki Mur Chiński,
- logo IO,
- loga IO (1992-2024),
- znicz olimpijski,
- dyscypliny sportowe,
- stadion „London Olympic Stadium”,
- ruiny Majów w Caracol,
- Chichen Itza na półwyspie Jukatan (Meksyk),
- Pałac Gubernatora w Uxmal (Meksyk),
- ceramiczne naczynie Majów,
- Aleja Zmarłych w Meksyku,
- wnętrze Kaplicy Sykstyńskiej,
- maszyna latająca Da Vinci,
- różne obiekty,
- figury i bryły matematyczne,
- lotnisko z zewnątrz / lotnisko – układ wewnętrzny
- kościół p.w. św. Elżbiety Węgierskiej w Konstantynowie: nawa, prezbiterium, zakrystia, chór,
- zdjęcia jesiennych krajobrazów,
- wieża zegarowa Big Ben w Londynie,
- atrakcje turystyczne Paryża,
- podróże i turystyka – Lotnisko polskie,
- stadion olimpijski,
- bajka: „Brzydkie Kaczątko”, „Jaś i Małgosia”, „Kot w butach”,
- model budowy komórki zwierzęcej i roślinnej,
- mitochondrium,
- Festiwal Kimchi Sharing,
- sprzedawca warzyw,
- rynek w Wietnamie,
- talerz warzyw,
- nurkowanie podwodne,
- zdjęcia: wieloryba, motyla,
- bliskie spotkanie z niedźwiedziem polarnym,
- farma kreskówek,
- za wodospadem w Australii.
Na lekcjach historii uczniowie przenieśli się wirtualnie do cywilizacji Starożytnego Wschodu. Podziwiali z bliska piramidy w Gizie, zajrzeli do wnętrza Wielkiej Świątyni i na Dwór Ramzesa II a także obejrzeli starożytny grobowiec. Następnie przenieśli się do świątyni bogini Hathor, przyglądali się popiersiu Nefertiti oraz posągowi bogini Sekhmet. Być może na dłużej zapisały się w ich pamięci prehistoryczne przedmioty: topór ręczny czy mezopotamska pieczęć cylindryczna. Na koniec czekał ich długi spacer po Wielkim Murze Chińskim.
Uczniowie z klasy szóstej, dotarli do miejsc związanych z ludami prekolumbijskimi. Zwiedzili ruiny Majów w Caracol, poznali zabytki jednego z najludniejszych miast cywilizacji Majów Chichén Itzá. Podziwiali kulturę i sztukę twórców włoskiego renesansu. Korzystając z okularów uczniowie obejrzeli, także naczynie ceramiczne, którym posługiwali się Majowie, zwracając uwagę na jego wykonanie i zdobienie. Zwiedzili Pałac Gubernatora a następnie spacerowali Aleją Zmarłych w Meksyku. Oglądali budowlę renesansową i freski Michała Archanioła w Kaplicy Sykstyńskiej. Na koniec za pomocą okularów VR i kostki zapoznali się z bliska z modelem maszyny latającej Leonardo da Vinci.
Dzięki okularom VR, uczennice klasy ósmej z bliższej strony poznały najważniejsze sekrety Nowożytnych Igrzysk Olimpijskich. Zapoznały się z historią igrzysk, poznały ich założyciela, dowiedziały się skąd pochodzi logo igrzysk oraz jakie jest znaczenie ognia olimpijskiego. Potrafiły wymienić wszystkie dyscypliny sportowe biorące udział w igrzyskach oraz wskazać miasta, w których odbyły się najważniejsze NIO. Wczuły się w klimat panujący na stadionie Olympic Stadium w Londynie i podziwiali jego architekturę z trybun i boiska. Rozmawiały o zasadach postępowania fair play oraz konsekwencjach stosowania dopingu.
Na zajęciach rozwijających z matematyki uczniowie dostrzegali związek pomiędzy oglądanymi obrazami a omawianym zagadnieniem matematycznym. Rozwijali wyobraźnię przestrzenną, omawiali różnorodność obiektów, kształty. Zapoznali się z własnościami figur i brył matematycznych, potrafili je też wskazać na oglądanych zdjęciach. Na podstawie oglądanych zdjęć określali liczbę przedmiotów a następnie przedstawiali te wartości w postaci potęg.
Na lekcji religii uczniowie uczestniczyli w wirtualnej wycieczce do zabytkowego kościoła w Konstantynowie. Mieli okazję zobaczyć z bliska nawę, prezbiterium, zakrystię, chór. Poznali nazwy przedmiotów związanych z liturgią.
Uczniowie z klasy 2 na edukacji wczesnoszkolnej, podziwiali piękno jesiennego krajobrazu, mieniące się różnymi barwami jesieni liście na drzewach, rozpoznawali i nazywali drzewa. Podczas spaceru przyglądali się zmianom zachodzącym w przyrodzie jesienią, ukształtowaniu i panoramie terenu.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne zabrały uczniów na wycieczkę po pięknych atrakcjach turystycznych Paryża, z bliska spoglądali na wieżę zegarową Big Ben w Londynie, aby następnie przenieść się na murawę stadionu olimpijskiego. Dzięki wirtualnej wycieczce rozwijali wyobraźnię, koncentrację uwagi, wyrażania swoich myśli i emocje, uczyli się właściwego zachowania się w miejscach kultury.
Podczas zajęć bibliotecznych i zajęć rozwijających wykorzystując okulary VR uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną przenosząc się do krainy bajek i baśni. Podczas zajęć oglądali bajkę „Brzydkie Kaczątko” i „Jaś i Małgosia”. Po seansie 3D omawiano przekazywane w bajkach wartości oraz wzorce postaw i zachowań. „Świat Bajek” przeniósł uczniów do krainy magii i tajemnic oraz pozwolił wszystkim poczuć się jak bohaterowie słynnych baśni i filmów animowanych.
Na lekcji biologii wykorzystano zasoby Laboratorium Przyszłości, oglądając budowę komórki zwierzęcej i roślinnej. Wskazywano cechy charakterystyczne w budowie obu komórek. Omawiano rodzaje komórek oraz położenie mitochondriom w komórce.
Klasa 3b poznawała zasady zdrowego żywienia. Wirtualna wycieczka na festiwal Kimchi Sharing przybliżyła uczniom regionalne potrawy i smaki koreańskiej kuchni. W ciągu kilku minut przenieśli się na rynek w Wietnamie, gdzie przyglądali się z bliska prasy sprzedawcy warzyw. Po obejrzeniu talerza produktów, wymieniali nazwy zdrowych i niezdrowych przekąsek.
Podczas zajęć z edukacji wczesnoszkolnej wykorzystano kostkę zawierającą kod QR. Uczniowie zanurkowali w głębinach oceanu, gdzie spotkali na swojej drodze wieloryba. Następnie czekało ich bliskie spotkanie z niedźwiedziem polarnym. Kostka umożliwiła obejrzenie z bliska motyla. Dużo radości sprawiło przeniesienie się na farmę kreskówek, do świata bajek i fantazji. Na koniec czekał ich odpoczynek i wyciszenie za wodospadem w Australii.
#LaboratoriaPrzyszłości – lekcja języka angielskiego w klasie 5a
Data: 09.10.2023 r.
Prowadzący: Swietłana Rowczenia
Temat: Let’s fly!
Środki dydaktyczne:
– podręcznik Macmillan Brainy 5
– materiały z platformy ClassVR #LaboratoriaPrzyszłości (lotnisko z zewnątrz/lotnisko – układ wewnętrzny)
Cel ogólny: zapoznanie uczniów z elementami podróży samolotem.
Cele: uczeń:
– potrafi wskazywać na oglądanych zdjęciach różne miejsca na lotnisku;
– rozumie znaczenie znaków informacyjnych na lotnisku;
– układa z innym uczniem krótką rozmowę na lotnisku (odprawa / kupowanie biletu).
Odprawa na lotnisku (check-in) za granicą dla wielu osób może powodować duży stres. Wymarzone miejsca na wakacje są zazwyczaj odległe i wymagają wizyty na lotnisku i lotu samolotem. Przed podróżą warto także poznać podstawowe słowa i zwroty po angielsku, które zobaczymy i usłyszymy w każdym lotnisku na świecie.
Wirtualna podróż po lotnisku bardzo się spodobała uczniom i, jak oni sami powiedzieli, była bardzo przydatna, ponieważ nigdy jeszcze na lotnisku nie byli. Uczniowie bez problemu zapamiętali nazwy różnych miejsc na lotnisku, takich jak Departures (odloty), Arrivals (przyloty), Passport control ( kontrola paszportowa), Gates 1-5 ( bramki 1-5), Flight connections (połączenia lotnicze), Baggage claim ( miejsce odbioru bagażu), Car rental (wynajem samochodów), Airline offices ( biura linii lotniczych).
Uczniowie chętnie układali krótkie rozmowy w parach. Dotyczyły one odprawy i kupowania biletu i zawierały m.in. zwroty: I’d like to buy a ticket to..- Chciałbym kupić bilet do… / How long does the flight take? – Jak długo potrwa lot? How much is the ticket? – Ile kosztuje bilet?
SPRAWOZDANIE
Wrzesień 2023 r.
Przeprowadzono 10 lekcji (wychowanie przedszkolne – grupa 6-latków; edukacja wczesnoszkolna – 2a; zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka polskiego – 5ab; historia – 6a; język angielski – 6b; zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – 5b; informatyka – 4a).
Cele prowadzonych zajęć w pracowni multimedialnej.
Uczeń:
- posługuje się wyobraźnią przestrzenną,
- zna zalety druku 3D,
- rozpoznaje wybrane zjawiska fizyczne,
- nabywa umiejętność posługiwania się kostką zawierającą kod QR,
- rozpoznaje miejsca letniego wypoczynku,
- opisuje sposoby zachowania się w określonych miejscach,
- potrafi zadbać o swoje bezpieczeństwo w czasie wolnym,
- umie zbudować opowiadanie twórcze na podstawie oglądanych zdjęć,
- tworzy plany wydarzeń,
- opisuje miejsca akcji oglądane na zdjęciach 3D,
- wymienia dzieła wybitnych twórców włoskiego renesansu,
- potrafi wymienić przykładowe obiekty architektury włoskiego renesansu na oglądanych zdjęciach,
- potrafi wskazać na oglądanych zdjęciach zmiany klimatyczne spowodowane zanieczyszczeniami,
- rozpoznaje na oglądanych zdjęciach sposoby przetwarzania śmieci,
- charakteryzuje wpływ zanieczyszczeń na środowisko,
- zna techniki i sposoby ułatwiające relaksację po wizycie w pokoju sensorycznym,
- wie jak zdrowo spędzić wolny czas, jak odpoczywać dzięki wirtualnemu spacerowi,
- rozwija wyobraźnię przestrzenną projektując model 3D,
- wie, czym jest platforma Tinkercad,
- zna etapy projektowania modeli do drukarek 3D.
Materiały wykorzystane z platformy ClassVR:
- nurkowanie podwodne,
- zdjęcia żółwia, niebieskiego motyla, płetwala błękitnego, kota, słonia afrykańskiego,
- bliskie spotkanie z niedźwiedziem polarnym,
- farma kreskówek,
- samochód wyścigowy,
- wodospad w Australii,
- marokańska Sahara Sunrise,
- Alpy Szwajcarskie,
- lodowiec Norwegii,
- wyspy Fidżi,
- jesienny las Erlangen,
- domek w lesie,
- przytulny salon,
- wewnątrz jaskini
- wnętrze Kaplicy Sykstyńskiej,
- Watykan, Rzym,
- Luwr, Paryż,
- Adventures in Nature,
- recycling paper,
- tornado,
- Flooding damage,
- targ w Dehli,
- plaże Fidżi,
- pokój sensoryczny,
- rafa koralowa,
- platforma Tinkercad.
We wrześniu, naszą pracownię odwiedziły dzieci z oddziałów przedszkolnych wraz z opiekunami. Wstępem do lekcji było zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z pracowni „Laboratoria Przyszłości”. Na zajęciach wykorzystano okulary, platformę Class VR oraz pomoce naukowe z pracowni fizycznej. Zajęcia rozpoczęły się od niestandardowej lekcji fizyki, na której wykorzystano pomoce naukowe z zaplecza fizycznego. Kolejnym etapem była wirtualna wycieczka, podczas której dzieci mogły obserwować Ziemię z lotu ptaka a następnie nurkować w głębinach oceanu. Dzięki kostkom 3D dzieci mogły obejrzeć m.in. motyla, słonia, wieloryba czy farmę ze strony zazwyczaj niewidocznej, gdy są one przedstawione w książkach. Po tak licznych atrakcjach wszyscy mogli wyciszyć się w jaskini za wodospadem. Zwieńczeniem lekcji było obejrzenie wydruków 3D. Dzieci były pod ogromnym wrażeniem nowości technicznych naszej pracowni i obiecały, że będą nas częściej odwiedzać.
Uczniowie z klasy drugiej przenieśli się w miejsca letniego wypoczynku i podziwiali odległe rejony świata. Podczas oglądania Alp Szwajcarskich czy lodowca Norwegii, omawiali zagadnienia bezpiecznego poruszania się w takich miejscach. Poczuli się jak prawdziwi turyści podziwiając piękno wyspy Fidżi czy spacerując po jesiennym lesie Erlangen”.
Na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego uczniowie po obejrzeniu materiałów z platformy Class VR m.in.: Jesiennego lasu Erlangen, Domku w lesie, Przytulnego salonu czy zaglądając do wnętrza jaskini, mieli możliwość wykorzystania tego piękna przyrody i magicznych miejsc przy tworzeniu opowiadania twórczego.
Na lekcji historii uczniowie uczestniczyli w wirtualnej wycieczce, podczas której odwiedzili Watykan, zwiedzali wnętrze Kaplicy Sykstyńskiej podziwiając piękne freski wykonane przez Michała Anioła, następnie przenieśli się do Paryża i w najbardziej znanym muzeum sztuki Luwr, oglądali prace najwybitniejszych mistrzów renesansu.
Podczas lekcji języka angielskiego uczniowie poszerzali swoje słownictwo o zagadnienia zawiązane z wpływem zanieczyszczeń powietrza na zmiany klimatyczne, środowisko naturalne. Zobaczyli najgroźniejsze skutki zanieczyszczeń: powodzie, nasilenie efektu cieplarnianego, tornada, smog, pyły. Mieli możliwość obejrzenia procesu przetwarzania śmieci i co każdy z nas może zrobić, by zapobiec zanieczyszczeniu środowiska.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne pozwoliły uczniom trochę się zrelaksować. Podczas oglądania plaży na Fidżi czy rafy koralowej poznawali sposoby ułatwiające relaksację i odprężenie. Zaglądając do pokoju sensorycznego mogli stymulować swoimi zmysłami wzroku, ruchu, dotyku, słuchu. To miejsce wolne od elementów rozpraszających uwagę, zawierające miękkie faktury, kojące kolory, uspokajające dźwięki.
Lekcja informatyki w klasie 4, to wprowadzenie uczniów poprzez zabawę w tworzenie projektu 3D, wykorzystując do tego platformę Tinkercad. Zapoznanie z budową drukarki oraz możliwościami, jakie daje druk 3D w różnych dziedzinach naszego życia.
#LaboratoriaPrzyszlosci – Magiczne okulary.
Jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w edukacji?
W ramach współpracy pomiędzy Szkołą Podstawową a Przedszkolem w Konstantynowie przeprowadzono cztery lekcje otwarte dla dzieci z oddziałów przedszkolnych.
Wstępem do lekcji było zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z pracowni „Laboratoria Przyszłości”.
Na lekcji wykorzystano okulary, platformę Class VR oraz pomoce naukowe z pracowni fizycznej.
Zajęcia rozpoczęły się od niestandardowej lekcji fizyki, na której wykorzystano pomoce naukowe z zaplecza fizycznego. Dzieci mogły uczestniczyć w wykonywaniu doświadczeń z zakresu elektrostatyki i magnetyzmu. Największym zainteresowaniem cieszyła się maszyna elektrostatyczna i możliwość samodzielnego wytworzenia „pioruna”.
Kolejnym etapem była wirtualna wycieczka, podczas której dzieci mogły obserwować Ziemię z lotu ptaka a następnie nurkować w głębinach oceanu w towarzystwie żółwi i lwów morskich. Dzięki kostkom 3D dzieci mogły obejrzeć m.in. motyla, słonia, wieloryba czy farmę ze strony zazwyczaj niewidocznej, gdy są one przedstawione w książkach. Mogli dostrzec każdy element oglądanych obrazów dzięki synchronizowaniu ich z kostką zawierająca kod QR.
Okulary oraz platforma Class VR dają wiele możliwości. Przebywając w jednym miejscu możemy przenieść się wirtualnie do dowolnego miejsca na naszym globie o czym przekonali się nasi goście. W przeciągu kilku minut mogli podziwiać piękno naszej planety, zanurkować w głąb oceanu a następnie przeżyć spotkanie z misiem polarnym.
Po tak licznych atrakcjach dzieci i ich opiekunowie mogli wyciszyć się w jaskini za wodospadem.
Zwieńczeniem lekcji było obejrzenie wydruków 3D. Podczas zajęć dzieci wraz z opiekunami mogły nie tylko obejrzeć wystawę, ale również sprawdzić działanie wydrukowanych przedmiotów na drukarce 3D. W skład wystawy wchodziły autorskie projekty uczniów i nauczycieli naszej szkoły.