By tego dowieść, trzeciego czerwca br. uczniowie klasy 3a – Ines i Szymek przygotowali dla swoich kolegów bardzo zaskakujący eksperyment pod intrygującą nazwą „Uciekający pieprz”. Do przeprowadzenia tego doświadczenia wykorzystali: dwa głębokie talerze, zimną wodę, popularną przyprawę kuchenną- pieprz, patyczki do uszu i mydło. Następnie przystąpili do zaprezentowania eksperymentu. Prowadzący wypełnili do połowy talerze zimną wodą. Następnie obydwoje wsypali na ich powierzchnię pieprz. Jednak Ines zanurzyła suchy i czysty patyczek w wodzie z pieprzem, a Szymek wcześniej namoczył patyczek w mydle i dopiero wówczas dotknął powierzchni wody z pieprzem. Dzieci natychmiast zauważyły, że w talerzu Ines pieprz pozostał w tym samym miejscu na powierzchni, podczas gdy w talerzu Szymka przyprawa oddaliła się od patyczka w kierunku brzegów talerza. Trzecioklasiści zgodnie stwierdzili, że pieprz wyglądał jakby „uciekał”. Znając z zajęć edukacji przyrodniczej nartnika z gatunku pluskwiaków, który zgrabnie porusza się po powierzchni wody od razu zorientowali się, że w tym eksperymencie chodzi również o napięcie powierzchniowe wody. Mydło je zmniejsza, co powoduje, że cząsteczki pieprzu, które są hydrofobowe (nie lubią wody), odpychają się od namydlonego patyczka i przesuwają się na boki. Ten efekt nazywa się „uciekaniem”. Każdy z uczniów klasy 3a miał możliwość wykonania tego eksperymentu, podczas którego zgodnie odkryli również inne znaczenie mydła. Chodzi o usuwanie drobnoustrojów. Pieprz symbolizuje drobnoustroje, a mydło pomaga w ich usuwaniu. Czym za tydzień zaskoczą swoich rówieśników Milenka i Hania? Czekamy z niecierpliwością na ostatni już w tym roku eksperyment przeprowadzany przez uczniów klasy 3a.




